Lättare NH övning eller liknande

Zevzan

Trådstartare
Ge mig alla era tips som man kan träna på med en häst som gärna inte ska röra sig så mycket men som behöver få göra någonting.
Vi har tillgång till ridbana dock väldigt mjuk och en rundkorall.
 
Hade också skippat NH.

Kanske lära in lättare tricks om tanken är att låta hästen jobba med hjärnan?
Som t ex vad? Inte så lätt att lägga ribban vad som är bra nybörjar övningar när man inte sysslat med sånt förr och ta hjälp av nån kan va lite svårt snabbt just nu
 
Jo promenad 10 minuter och vi har i princip bara ett ställe som är lämpligt så det ger honom ingenting. Han tycker livet är supertrist och hittar på hyss
Prata med veterinären, hen har antagligen erfarenhet av MÅNGA hästar som klättrar på väggarna under vilan och kan antagligen ge tips på aktiviteter som passar din häst i det skede den är i nu.
 
Som t ex vad? Inte så lätt att lägga ribban vad som är bra nybörjar övningar när man inte sysslat med sånt förr och ta hjälp av nån kan va lite svårt snabbt just nu
Svårt att säga utan att veta var hästen är skadad, men det absolut första jag hade gjort är att träna in så att hästen är artig när du har godis.

Annars kanske att lära hästen flema ("le") på kommando, träna in kantarellsök eller apportering. Jag vet folk som lärt hästen att hålla en pensel och måla.
Jag hade undvikit övningar där hästen är uppe i ansiktet på dig. Absolut inte lära in stegring eller spansk skritt om du inte är extremt säker på vad du gör.
 
Svårt att säga utan att veta var hästen är skadad, men det absolut första jag hade gjort är att träna in så att hästen är artig när du har godis.

Annars kanske att lära hästen flema ("le") på kommando, träna in kantarellsök eller apportering. Jag vet folk som lärt hästen att hålla en pensel och måla.
Jag hade undvikit övningar där hästen är uppe i ansiktet på dig. Absolut inte lära in stegring eller spansk skritt om du inte är extremt säker på vad du gör.

Vi är halt i ett/ två framben. Varför? Ingen vet. Därav promenad 10 min.
Så helst lite stillastående hjärngympa.
 
Vi är halt i ett/ två framben. Varför? Ingen vet. Därav promenad 10 min.
Så helst lite stillastående hjärngympa.
Räcker det inte med typ höboll i boxen eller ngt? Jag hade undvikit att försöka lära in saker när hästen är typ på boxvila. Många tycker att dom bara måste aktivera sina hästar för annars ”dör” hästarna av tristess men jag har haft många ”idioter” som man aldrig trodde skulle kunna stå på box men dom kommer in i det rätt snabbt och verkar uppskatta att få vila bort det onda i fred. Hade hellre gett hästen en rejäl rykt varje så cirkulationen kommer igång och använt promenaden för att minska kolikrisken😊
 
Vi är halt i ett/ två framben. Varför? Ingen vet. Därav promenad 10 min.
Så helst lite stillastående hjärngympa.

Visar hästen att den behöver hjärngympa?

Jag har haft två olika hästar på längre boxvila, och båda gångerna var det som att hästarna själva kände att de inte var okej och att de därför höll sig lugna. De fick finmaskigt hönät att pilla med, grenar att gnaga på, morotsbitar gömda på olika ställen i boxen.
Detta var hästar som var vana vid att gå på lösdrift och i vanliga fall inte alls var förtjusta i att stå på box för länge.
 
Tycker höbollen är onödigt dyr och han kommer förmodligen bara kasta den på andra sidan staketet.
Ger honom mat i hönät men maten räcker inte så länge jag hade önskat.
Kollar man på honom i hagen så är han rätt lugn. Men tror inte att han förstår att han egentligen har ont.
Tar man honom på promenad så är hästen som brukar släpa fötterna efter sig omvanlad till någon som som stressar upp sig. Tjuter och vill gärna springaiväg.

Inne så brukar det inte vara ett problem att stå lös i spilta men nu börjar han promenera ur🤷‍♀️
 
Tycker höbollen är onödigt dyr och han kommer förmodligen bara kasta den på andra sidan staketet.
Ger honom mat i hönät men maten räcker inte så länge jag hade önskat.
Kollar man på honom i hagen så är han rätt lugn. Men tror inte att han förstår att han egentligen har ont.
Tar man honom på promenad så är hästen som brukar släpa fötterna efter sig omvanlad till någon som som stressar upp sig. Tjuter och vill gärna springaiväg.

Inne så brukar det inte vara ett problem att stå lös i spilta men nu börjar han promenera ur🤷‍♀️
Finns beg att köpa.
Eller sätt upp ett hönät till.
Kan han inte stå på box ett par dagar?
 
Finns beg att köpa.
Eller sätt upp ett hönät till.
Kan han inte stå på box ett par dagar?

Inte hittat någon här runt omkring.
Han får inte äta mer mat sålänge han inte blir mager.

Han har lugnare i sjukhage än inne på box då det rör sig väldigt mycket folk. Han kan stå och spana på andra hästar hela dagarna
 

Liknande trådar

Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
813
Senast: Valle
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 219
Senast: Roheryn
·
Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
603
Senast: Anna-KarinO
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
782
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp