Lättaste väggar att sanera?

Bufera

Trådstartare
Hej

Med tanke på rådande smittoläge, om man skulle flytta till egen gård och göra ett isoleringsstall.

Vilka väggar är lättaste att sanera?
Trä/betong ect
 
Jag hade valt kompositväggar till boxarna om jag hade byggt stall nu. Så lätt att rengöra och väldigt hållbart. Det håller sig dessutom snyggt år efter år och kräver inget underhåll. Jag vet flera kliniker som har det materialet i sina boxväggar och jag gissar att den enkla rengöringen är ett av skälen. Hittade den här sponsrade artikeln på hippson där de jämför boxmaterial. https://www.hippson.se/artikelarkivet/sponsrad/dags-for-stallrenovering-vad-bor-du.htm
 
Släta ytor (ju mindre struktur desto bättre) som tål att tvättas och virkonas, gärna material som tål högre temperaturer vid tex ångtvätt. Plastplank är suveränt som ovan nämnt.
 
Jag hade valt kompositväggar till boxarna om jag hade byggt stall nu. Så lätt att rengöra och väldigt hållbart. Det håller sig dessutom snyggt år efter år och kräver inget underhåll. Jag vet flera kliniker som har det materialet i sina boxväggar och jag gissar att den enkla rengöringen är ett av skälen. Hittade den här sponsrade artikeln på hippson där de jämför boxmaterial. https://www.hippson.se/artikelarkivet/sponsrad/dags-for-stallrenovering-vad-bor-du.htm
Bara för det har jag letat runt på olika företag om komposit, bra mycket snyggare än plastplank tycker jag. Vet du var man kan hitta tjockleken som behövs för att hålla för hästspark?
 
Bara för det har jag letat runt på olika företag om komposit, bra mycket snyggare än plastplank tycker jag. Vet du var man kan hitta tjockleken som behövs för att hålla för hästspark?
Tyvärr inte men jag vet att det finns flera tillverkare av boxinredning som har komposit så de borde ju veta. Materialet är riktigt starkt iallafall. Vi har det på balkongens golv, tunna "brädor" som om de hade varit av trä hade sviktat betänkligt i samma tjocklek när man går på dem men som nu gör sitt jobb utan att svikta. Det golvet har varit där i 4-5 år nu och har inte förändrats ett dugg trots väder och vind. Ett toppenmaterial verkligen och vi kommer välja komposit till våra nya köksbänkar med.
 
Tyvärr inte men jag vet att det finns flera tillverkare av boxinredning som har komposit så de borde ju veta. Materialet är riktigt starkt iallafall. Vi har det på balkongens golv, tunna "brädor" som om de hade varit av trä hade sviktat betänkligt i samma tjocklek när man går på dem men som nu gör sitt jobb utan att svikta. Det golvet har varit där i 4-5 år nu och har inte förändrats ett dugg trots väder och vind. Ett toppenmaterial verkligen och vi kommer välja komposit till våra nya köksbänkar med.
Som alltid är det en kostnadsfråga, men det är ju lockande med något som håller färgen och man slipper måla vart år. Samtidigt som det är lätt tvätta av. Win- win liksom.
När jag har varit runt och kollat på plastplank är de tunnare än vanligt plank till box om man kollar de som säljer stallinredning. Vet att jag innan har hittat måttbestämmelser, men kan inte hitta det på jordbruksverketssida nu. Ska leta vidare.
 
Tänker att man bygger ett mindre stall där nya hästar får stå samt ev smittade hästar om detta skulle ske på egen gård. :)
Okej, har också funderat i de varven i framtiden. Eftersom jag vill ta något föl, så funderar jag på om man kanske kan bygga egna uteboxar i fölstorlek, så får fölstona ev. stå där, en bit bort. Tänker framförallt om man fortfarande vill åka på träning med andra hästar.
På så sätt kan man kanske enklare hålla de hästar som "absolut" inte får bli smittade borthållna från de som är ute och rör lite på sig.
 
Vi har marinplyfa på boxväggarna. Bara torka av med en trasa tex. Jätte smidigt när vi skulle städa ur boxen inför ny häst!
 
Som alltid är det en kostnadsfråga, men det är ju lockande med något som håller färgen och man slipper måla vart år. Samtidigt som det är lätt tvätta av. Win- win liksom.
När jag har varit runt och kollat på plastplank är de tunnare än vanligt plank till box om man kollar de som säljer stallinredning. Vet att jag innan har hittat måttbestämmelser, men kan inte hitta det på jordbruksverketssida nu. Ska leta vidare.
Det är det såklart men att det är underhållsfritt och lätt att rengöra kan i längden väga upp den högre kostnaden. Att slippa byta ut och måla och att slippa stå med borste och skrubba varje millimeter är ju värt endel om man tänker i arbets och materialkostnad. Det hjälper ju inte när man ska betala det hela men om man tänker avskrivningsmässigt så blir det nog en ganska bra affär ändå.

Jag ska höra lite med sonen. Han har koll på sådant och vet säkert vad man kan jämföra med för planktjocklek. Det blir dock inte idag men jag återkommer :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 992
Senast: Mabuse
·
Hemmet Jag köpte mig två stolar och ett litet balkongbord för några hundralappar i dag. De är som synes begagnade och behöver ju lite kärlek...
Svar
9
· Visningar
895
Senast: warg
·
Hemmet Hej Jag vill göra om ett hörn av min lägenhet till en läshörna, eller reading nook som det också heter. :) Jag känner att jag vill göra...
Svar
17
· Visningar
858
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 147
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp