Lättfödd häst blivit svårfödd??

önskan

Trådstartare
Jag behöver lite hjälp med att få upp min häst i vikt..
det är en arabvalack på 9 år som åkte på borrelia i somras. Och tappade enormt mycket vikt och alla muskler, (måttades med måttband en månad efter behandling på 380 kg och då hade han gått upp i vikt en del), blev behandlad i början av november efter mina påtryckningar på veterinären att testa för borrelia och erlichia.
Vet inte riktigt varför dessa vetrinärer är så motvilliga att testa mot dessa.
Behandlingen verkar varit framgångsrik (går inte att testa för i efterhand) då min häst nu inte längre är "död i ögonen och enormt slö" utan pigg och vaken.

Han är avmaskad med både i höstas normalt + speciellt för bandmask då veterinären trodde det var orsaken, och tagit träckprov nu i vår och avmaskad igen.
Tänderna är kollade av veterinär i agusti och specialutbildad veterinär i slutet av oktober och de är ok.
Allmänt blodprov taget och visade på fina blodvärden.

Problemet är att han iförsig gått upp i vikt men enormt långsamt...
Har aldrig under de snart tre år jag ägt honom haft problem med fodret, han har antingen gått på
10 kg hö 4 ggr om dagen
1kg krafft fördelat på två mål
salt
eller

fri tillgång silage ok värden(blött)
1 näve havre morgon
1 näve betfor uppblött

1 näve havre kväll + mineraler
salt
och varit i fint hull.


För tillfället står han på
13 kg hösilage (snustorrt som hö med mkt bra värden)
morgon
0.5 kg musli
0.6 kg torr betfor uppblött
2 l alfa alfa hack

kväll
0.5 kg musli
2 l alfa alfa hack
mineraler
foderjäst
salt

Allt foder är av högkvalite och används av de andra i stallet med fina runda hästar som resultat.

hö får han 4 ggr per dag och kraftfoder (alfa alfa hacket) tre gånger för att dela upp allt så mkt som möjligt.
Vågar inte ge för mkt musli då han fick kolik i början på december då han stod på närmare tre kg musli per dag+ olja därav alfa alfa hacket.

Han är dessutom känslig för mkt protein då jag för ett år sedan kompletterade hans foderstat med proteintillskott och han fick mugg som inte läkte förrän jag tog bort tillskottet.

Någon som har upplevt samma sak med hästar som haft borrelia? Lång återhämtningstid?
Eller bara annars haft samma problem?

Funderat kring magsår, men pälsen har äntlige blivit glansig, och han får mer än väl mer grovfoder än han äter upp, fördelat på många mål, daglig utevistelse från 8-19, och han står med hagkompisar i stor hage.
Rids för tillfället måttligt, dressyr, lite hoppning ngn gång, skritt i skog över stock och sten för att muskla upp, backar etc.
Genomkollad av osteopat och kiropraktiker som såg att han var medtagen men hittade inga större låsningar.

Är jag bara otålig?
Ska jag prova korn..? då han för tillfället äter foder för ca 2000kr i månaden och äter mig ur huset:)


ber om ursäkt för lång tråd...
 
Sv: Lättfödd häst blivit svårfödd??

Hej!

Har du någon bild på hästen?

Alfalfa hacket är grovfoder så det behöver du inte oroa dig över att ge i för stora mängder. Det kan han lätt ha fritt under natten av.

Ett foder jag skulle rekomendera är Hippo Alfa. Mycket bra foder som hästarna verkar tycka är både smakligt och de tar sig bra på det! Det är öven snällt för magen då det innehåller en del grönmjöl:)

Så jag hade nog bytt muslin mot hippo alfa och ökat på hacket.

Även olja kan du ju ge honom.

Om du ger honom 1 kg hippo alfa morgon och 1 kg kväll + att han får 2-3 kg av hacket till natten. Och även oljan 1 dl morgon och 1 dl kväll. Så borde han ju ta sig, speciellt nu när det börjar komma lite gräs i hagarna också:)

Har du möjlighet att ge fritt med hösilage? Eller hade han redan det? För det gör rätt stor skillnad också!

Tänk bara på att vänja honom vid fodret långsamt. Speciellt oljan. Hacket kan du nog öka på direkt eftersom att han redan är van vid det.
 
Sv: Lättfödd häst blivit svårfödd??

Hej fri tillgång hösilage kan jag tyvärr inte ge då det går både lättfödda och svårfödda i samma hage, de får 6 kg totalt ute på dagen, och min häst lämnar redan av det 7 kg han får på kvällen, och av hacket (trots att det är sötat med honung och han får muslin för att lura i honom allt).
men får prova med att lägga till olja igen.
Är hippoalfa ngt man kan få tag i på granngården, är utan bil och väldigt begränsad i mina foderinköp tyvärr- det är stallets foder (betfor, havre och muslin, alfa av märket baileys som gäller) alt. ngt som finns på granngården.

Tyvärr inget kort för tillfället, men han är 155 cm hög och ser ut som en unghäst, man ser inte revbenen längre men kantig och omusklad.. ingen överlinje.

tackar för tipsen!
hade varit intressant att veta om det är efterverkningarna av borrelian som gjort att han blivit svårfödd, har varit så otroligt enkel att fodra tidigare...
 
Sv: Lättfödd häst blivit svårfödd??

När vi köpte vår arab ca 7 månader efter han varit sjuk var han väldigt svårfödd, de följande två åren kändes det helt hopplöst, han föll alltid ur i november trots väl tilltagen (ca 50% mer än normalhästen) uträknad foderstat.
Första året använde jag precis som du olja men det fungerade inte alls.
Jag testade fibergi, korn och diverse pellets och muslisorter men inget verkade fungera, han fick också lucern.

I höstas när jag fick grovfoder analysen så grät jag nästan, en kvot på 2,9, hur skulle jag hålla honom i hull:confused:

Jag visste att han var känslig för proteintillskott, det hade förra ägaren fått erfara.

För att få en vettig foderstat gav jag linfrökakapellets och soja, jag var rädd att han skulle reagera negativt men det gjorde han inte.
Han har fri tillgång på hö vilket betyder ca 12 kg/dygn.

Nu vet jag inte om det beror på att han äntligen har börjat ta upp fodret eller om det beror på linfrökakan, men jag upplevde det som att när han började få linfrökakan förra våren så var det som att det vände.
Helt plötsligt så "fastnade" maten på honom och han fick linfrökaka hela sommaren och föll faktiskt inte ur alls i vintras (han är nästan fet:o).

Linfrökakan är ju väldigt bra för magen och han kommer få det hela sommaren i år också.
Han får 2 dl/dag så det är inga stora mängder men ger en enorm skillnad.

Så mitt råd är, ge honom så mycket hö det går som du gör nu, räkna på hur mycket mer han behöver och fyll behoven med linfrökakapellets, soja och betfor och ev. lucern om han äter det.
(Om du inte behöver så mycket protein som sojan ger så hade jag gett korn.)
Sojan tas lätt upp och betfor gör att de flesta hästar äter upp och linfrökakan hjälper till att hålla ordning på magen.
Eftersom han har haft kolik tendenser så hade jag gett en halv vanlig bakjäst/dag eftersom det hjälper till att få en bra flora i tarmarna.
Jästen ger också ett tillskott på b-vitamin. Jag ger mina hästar jäst året runt.
 
Sv: Lättfödd häst blivit svårfödd??

Problemet vid sån behandling är vad jag förstått att man slår ut de bakterier och mikrober som ska vara i magen. Hästen kan kasnek inte ta upp näringsämnena ur fodret. Avmaskningar är också "starkt" för magen och kan störa magfloran.

Det finns mag-tillskott att ge, det kanske hjälper? Det finns dock inga studier som visar att de är verksamma, men det är kasnek värt att prova.


Hur är det i övrigt kring hästen? Flyttat till nytt stall, nya kompisar, nya rutiner tex? Är hästen stressad kan det göra att ämnesomsättningen ökar.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 463
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 084
Senast: Twihard
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 499
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Kanske redan finns en tråd av detta men provar skapa en ny ändå. Min unghäst (4 år) som jag haft i 2 år har återkommande förstoppning...
2
Svar
26
· Visningar
2 802
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp