Lättfödd häst plötsligt mer svårfödd med stort proteinbehov?

Om du har 4.8 MJ/kg foder i silaget och ger 9.5 kg så blir det 45.6 MJ. Det är ett underskott på cirka 15-20 MJ jmf med ett lättfött halvblod i vila enligt tabellerna.

Har du en kvot srp/mj på 7.7 innebär det 351 gr srp vilket är under hans underhållsbehov i vila.

Dvs han är underutfodrad sett till enbart silaget. Men har du en kvot mellan srp och MJ på 7.7 behöver du inte hålla ner silaget så och hålla på att ösa i koncentrat. Utan öka hösilaget! 13 kg silage blir drygt 60 MJ vilket är ungefär tabellbehov för en lättfödd i hans storlek. Du täcket med råge hans proteinbehov med om kvot srp/mj är 7.7.

Istället har du lagt på 1 kilo lucern. Varför? Samma med betfor?

Du behöver skriva ut värden begripligt, men jag tror du lite missat skogen för alla träden faktiskt.

Min lättfödda som testar neg för IR men beter sig som extremt IR och är ungefär lika stor som HH men grövre (är i lagom slankt hull* vid 550 kg) ligger på ca 70 MJ. Som jämförelse. Hon får 10 kg silage med TS 68%, 1.5 kg halm (för att ha något att peta i när hon ätit upp) samt 250 gram proteintillskott (koncentrat men socker och stärkelsefritt) och 100 gram low starch müsli. Hösilaget är proteinfattigt. Vore det inte det skulle hon hellre fått mer silage. Alltid höja grovfoder först om det går.

*lagom slankt hull = alla revben känns lätt. De kan skönjas för ögat i vissa vinklar.
 
Min fetning. Att "nästan kunna skymta det sista revbenet" kan väl knappast kallas att hästen fallit ur? Missförstå mig rätt nu, men varför vill du hålla hästen på "maximala hälsosamma vikt"? Det är givetvis bra att du reagerar när vikten börjar gå neråt, men av bilder du lagt ut på hästen här att döma är han ju inte direkt tanig. :) Det verkar finnas en del att ta av, så att säga. Samtidigt ska en väl inte stirra sig blind på just vikten, särskilt inte om den kommer ifrån ett viktmåttband, utan på hur hullet ser ut och är fördelat.
( @Efwa - kan inte du lägga in den där videon om att uppskatta BCS?)

Undrar som @svea hur andra hästar ser ut som äter samma hö. :)

@Dressyrtjejen_97 har som jag förstått det eget grovfoder till HH. Dvs han äter inte samma som övriga.
 
Min häst som hade fånganfall förra året och blir fet av två grässtrån (jag räknar henne som IR-häst) äter idag 11-13 kg av hösilage som är ca 78% TS. Plus halm (i hagen men de trampar mest ner det, men hon plockar lite där). Hon väger idag, med viktmåttband, runt 495 kg (hon är 162 cm och lite grov, irländsk mamma) och hon skulle kunna gå upp lite i muskelmassa men jag håller henne medvetet lägre i hull och i lägre kvot. Är hon runt 510 är det lagom, hon är fet vid 530 kg. (enligt måttbandet, vad den verkliga vikten är vet jag inte men jag använder måttbandet för att se om det går upp eller ner så den exakta vikten bryr jag mig inte så mycket om).
Intressant är att hon enligt analysen ligger runt 88 MJ (ish) som är ca 20 MJ för mycket men hon blir inte fet, kanske för att proteinet ligger med ca 130 i överskott och energin tar lite att bränna det. Hon får lite lucern pure pellets för att få ner mineralerna (en näve blött). Hon rastar sig dock väl i hagen.

Man kan känna revbenen och de skymtar i vissa fall när hon rör sig. Man ser "linjen" på magen också väl (om ni fattar vad jag menar).

Jag tycker HH verkar äta lite hösilage? Sist jag var på föreläsning förespråkade de 2 kg ts/ 100 kg häst för att undvika magproblem och kolik medan andra säger till och med 2 kg hö/100 kg häst (det var vid magsårsföreläsning).
Ge han mer hösilage? Jag vet inte vad du menar med att det inte är det primära problemet?
 
Min fetning. Att "nästan kunna skymta det sista revbenet" kan väl knappast kallas att hästen fallit ur? Missförstå mig rätt nu, men varför vill du hålla hästen på "maximala hälsosamma vikt"? Det är givetvis bra att du reagerar när vikten börjar gå neråt, men av bilder du lagt ut på hästen här att döma är han ju inte direkt tanig. :) Det verkar finnas en del att ta av, så att säga. Samtidigt ska en väl inte stirra sig blind på just vikten, särskilt inte om den kommer ifrån ett viktmåttband, utan på hur hullet ser ut och är fördelat.
( @Efwa - kan inte du lägga in den där videon om att uppskatta BCS?)

Undrar som @svea hur andra hästar ser ut som äter samma hö. :)


Här är filmen.

Hur du bedömer hull på din häst
 
När min lättfödde småtjocka äntligen blev smal och alla tyckte "whao så bra" var han ordentligt sjuk i PPID.

@Dressyrtjejen_97 häst är dock regelbundet testad för PPID, senast i januari. Och ligger enligt test lågt i ACTH, inte ens gränsfall. Så även om hästar är hästar så är det nog inte förstahandsgissningen att den gått från utan tvekan negativ till tvärsjuk. Särskilt inte om den saknar andra symptom på PPID.
 
Jag kanske ska tillägga att min är också testad för PPID och det var negativt.

Min är också testad för PPID regelbundet sen våren 2017. Och behandlas sedan november för det pga symptombild. Dock inga som påverkade hullet alt lättfödd/svårfödd (där är ingen skillnad jmf med innan)
 
Min är också testad för PPID regelbundet sen våren 2017. Och behandlas sedan november för det pga symptombild. Dock inga som påverkade hullet alt lättfödd/svårfödd (där är ingen skillnad jmf med innan)
Min har inga symtom, vi tog det iomed fången o gjort det vid återbesöken. Hoppas våra fina hästar håller sig glada och pigga :D
 
Intressant är att hon enligt analysen ligger runt 88 MJ (ish) som är ca 20 MJ för mycket men hon blir inte fet, kanske för att proteinet ligger med ca 130 i överskott och energin tar lite att bränna det.

Svenska grovfoderanalyser anger på tok för höga energivärden. Dessa värden stämmer kanske hyggligt för kor men inte för hästar. Hästar är sämre på att utvinna energi från grovfoder. Min erfarenhet är att svenska energivärden i genomsnitt är ca. 30% för höga. Det är således inte så konstigt att du behöver ge 20 MJ extra energi till din häst.

Det är en missuppfattning att det skulle krävas extra energi för att ”bränna” ett proteinöverskott. Protein innehåller i princip lika mycket energi som kolhydrater. Protein (egentligen aminosyror) behöver dock gå igenom betydligt fler biokemiska reaktioner för att omvandlas till en energiform (ATP) som hästen kan utnyttja. Ett proteinöverskott ger därför inte så mycket energi som hästen kan utnyttja. Mycket av energin omvandlas till värme.
 
Om du har 4.8 MJ/kg foder i silaget och ger 9.5 kg så blir det 45.6 MJ. Det är ett underskott på cirka 15-20 MJ jmf med ett lättfött halvblod i vila enligt tabellerna.

Jag håller med Alexandra. Det verkar som om din häst får på tok för lite energi. Då är det inte så konstigt att hästen är ”bukig - värre än någonsin och med nästan obefintlig överlinje” trots att den får ett överskott av protein. Hästen använder förmodligen proteinet i fodret till energi istället för att bygga muskler.
 
Svenska grovfoderanalyser anger på tok för höga energivärden. Dessa värden stämmer kanske hyggligt för kor men inte för hästar. Hästar är sämre på att utvinna energi från grovfoder. Min erfarenhet är att svenska energivärden i genomsnitt är ca. 30% för höga. Det är således inte så konstigt att du behöver ge 20 MJ extra energi till din häst.

Det är en missuppfattning att det skulle krävas extra energi för att ”bränna” ett proteinöverskott. Protein innehåller i princip lika mycket energi som kolhydrater. Protein (egentligen aminosyror) behöver dock gå igenom betydligt fler biokemiska reaktioner för att omvandlas till en energiform (ATP) som hästen kan utnyttja. Ett proteinöverskott ger därför inte så mycket energi som hästen kan utnyttja. Mycket av energin omvandlas till värme.
Analysen är från USA. Men det är ju många balar så den stämmer säkert inte hundra.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
3 943
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Behöver lite akut ha svar på följande: Grundförutsättningar: H.H står idag på 9 kg hösilage (TS-H ca. 75%) + 500 gr (torrvikt)...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 769
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hästen är vintertid åt det svårfödda hållet om man jämför med tabellerna. Jag tycker inte hon är särskilt svår men hon ligger på en hel...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 800
Senast: Speedway
·
Hästvård Hej! Min häst har sedan senaste igångsättning i november/decemer varit en pigg häst som gärna har tagit ett glädjeskutt i farten och...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 814
Senast: Jojo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp