Lättfödda och förebygga fång, hur gör ni?🙂

finapina

Trådstartare
Jag kan börja med att säga att jag inte har fånghästar, men är medveten om risken att få det med lättfödda ponnyer.Vad är era bästa knep med att förebygga, förutom motion? Jag har mina på dagbete ca 5 t/ dag ( fördelat på 2 ggr/ dag) samt att de får 2 kg hö på morgonen per häst ( c- och d-ponny). Har dock tänkt öka på betet vartefter och dra ner/ skippa höet när min semester tar slut. Vi har väldigt torrt, inget regn på veckor så svårt att veta med näringen på betet .Vi har magert naturbete och mkt är gult redan. Mäter dom varje vecka med viktband för att ha lite koll... Ena ponnyn har gått med betesreducerare förr men tvärvägrar nu på äldre dagar. River hellre manen av sig än har den...Har verkligen provat allt så nu kör jag nånsorts stripbetesvariant istället och öppnar upp hagen lite alla dagar. Jag funderar dock lite på äldsta ponnyn; tycker den har rund sommarmage men revbenen är den lite väl tunn över. Rids inte mkt, brist på ryggmuskler som gör att allt "ramlar ner?" ( Har ej mask, testad, o h mår bra i övrigt)Hur gör ni med era lättfödda? Alla tankar och idéer tas glatt emot!
 
Släpper du ut dem på bete direkt på morgonen? I så fall är det väl onödigt att ge dem hö då, tänker jag? Däremot behöver de väl ha till natten om de står inne.
 
Om de är tjocka. Ta den äldre som handhäst eller börja motionera den med promenader eller cykling eller körning. En halvtimme motion om dagen ska väl räcka , har jag läst. Någon annnan kanske vet.?

Nu har ju gräset iår varit enorm hög tillväxt iår. Det dröjer lite till sen lugnar tillväxten ned sig, brukar vara i mitten av juli. Sluta ge hö och minska tiden på gräs till en timma på morgon och en timma på kväll.
 
Om de är tjocka. Ta den äldre som handhäst eller börja motionera den med promenader eller cykling eller körning. En halvtimme motion om dagen ska väl räcka , har jag läst. Någon annnan kanske vet.?

Nu har ju gräset iår varit enorm hög tillväxt iår. Det dröjer lite till sen lugnar tillväxten ned sig, brukar vara i mitten av juli. Sluta ge hö och minska tiden på gräs till en timma på morgon och en timma på kväll.
Släpper du ut dem på bete direkt på morgonen? I så fall är det väl onödigt att ge dem hö då, tänker jag? Däremot behöver de väl ha till natten om de står inne.
Nej, inget bete på morgonen. Det är därför de får hö.🙂
 
Om de är tjocka. Ta den äldre som handhäst eller börja motionera den med promenader eller cykling eller körning. En halvtimme motion om dagen ska väl räcka , har jag läst. Någon annnan kanske vet.?

Nu har ju gräset iår varit enorm hög tillväxt iår. Det dröjer lite till sen lugnar tillväxten ned sig, brukar vara i mitten av juli. Sluta ge hö och minska tiden på gräs till en timma på morgon och en timma på kväll.
Tjocka skulle jag inte säga att de är.Håller sig ganska normalviktiga.Det är dock den äldsta jag funderar lite på; var lite för smal förut.Revbenen syntes bra.Dom syns lite än men har lite rund gräsmage nu också.Vanligt på äldre hästar som mest går som sällskap?
 
Tjocka skulle jag inte säga att de är.Håller sig ganska normalviktiga.Det är dock den äldsta jag funderar lite på; var lite för smal förut.Revbenen syntes bra.Dom syns lite än men har lite rund gräsmage nu också.Vanligt på äldre hästar som mest går som sällskap?
Låter som den äldre hästen behöver mer protein utifrån din beskrivning. Proteinbrist yttrar sig så att de blir tunna upptill men bukiga.
I övrigt hade jag inte vågat släppa de på mer bete än vad du gör nu om de håller sig normalviktiga nu.
Vår maxade c-ponny lever på fyra kg hö per dygn plus något kg halm och hon skulle kunna gå ner något kg till. Så två kg hö plus bete låter som absolut max i mina öron utifrån min erfarenhet.
En ponny kan äta hela sitt dagsbehov på ett par timmar så det är bra att du håller koll på vikten.
Du beskriver att gräset är mycket torrt. Då kan det vara bra att ha lite extra koll eftersom att gräset då kan innehålla mer socker och det är framförallt socker man ska undvika för att undvika fång.
 
Jag kan börja med att säga att jag inte har fånghästar, men är medveten om risken att få det med lättfödda ponnyer.Vad är era bästa knep med att förebygga, förutom motion? Jag har mina på dagbete ca 5 t/ dag ( fördelat på 2 ggr/ dag) samt att de får 2 kg hö på morgonen per häst ( c- och d-ponny). Har dock tänkt öka på betet vartefter och dra ner/ skippa höet när min semester tar slut. Vi har väldigt torrt, inget regn på veckor så svårt att veta med näringen på betet .Vi har magert naturbete och mkt är gult redan. Mäter dom varje vecka med viktband för att ha lite koll... Ena ponnyn har gått med betesreducerare förr men tvärvägrar nu på äldre dagar. River hellre manen av sig än har den...Har verkligen provat allt så nu kör jag nånsorts stripbetesvariant istället och öppnar upp hagen lite alla dagar. Jag funderar dock lite på äldsta ponnyn; tycker den har rund sommarmage men revbenen är den lite väl tunn över. Rids inte mkt, brist på ryggmuskler som gör att allt "ramlar ner?" ( Har ej mask, testad, o h mår bra i övrigt)Hur gör ni med era lättfödda? Alla tankar och idéer tas glatt emot!
Jag har inga fång höstar, men motion, motion, motion.
Sedan kansle inte mitt tänk om betet är rätt men det är vad jag fått lära mig.
släpper hellre bit för bit på långt gräs som blommat (använder glasfiberstolp och delar av) än kort, nedbetat eller på annats sätt "stressat" gräs.
De går ute dygnet runt, men inne med hö skadar inte.
Innan shettisen var inkörd fick hon gå som handhöst, eller vid hand med intervallträning i skritt och trav.
Undviker sommarvila så långt det går.

På en bukig häst som du beskriver behövs nog lite protein tillskott? Hur är proteinet (kvoten i höet?).
Protein ska man var jag förstår inte vara rädd för att komplettera med vid behov.
 
Jag har islandshästar och en ponny. Har vant in långsamt på bete varje år. Vårt bete är ganska magert. Förra året gick de i två vinterhagar i stället då mitt sto m föl fick betet. De va feta fast det såg ut som det knappt fanns något gräs alls.

Jag har blivit ännu försiktigare med gräset nu och de går bara 3 timmar per dag fortfarande. Får hö också. Är livrädd för fång.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
2 648
Foder & Strö Sökte bland trådarna och hittade bara bantningstrådar från 2014 så jag tänkte att det kanske var dags att starta en ny. För ett tag...
2
Svar
35
· Visningar
3 062
Senast: mahlmt
·
Foder & Strö Nya fröken köptes i februari. Var då inte så bra i hullet. Själva hullet var i lägre delen av normalhull, man kunde se revbenen i vissa...
2
Svar
35
· Visningar
3 546
Foder & Strö Moderator: Ligger tråden fel vänligen flytta den till rätt då jag inte vet om detta är rätt för frågan Dags för betes släpp och det...
Svar
2
· Visningar
1 048
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp