Lätthanterlig gårdshund modell större

_Taggis_

Trådstartare
Aningen märkligt inlägg kanske, men jag hjälper en anhörig att hitta rätt ras till kommande hund (mest för att kunna hjälpa till att förhindra att det blir "pannkaka-rasval" för x antal gång i ordningen :o ). Det kommer vara aktuellt om 1-3 år men med tanke på hur de senaste hundköpen sett ut samt resultaten av dem, så tycker jag att förabetet bör göras ordentligt denna gång. Min farhåga är att personen själv inte kommer söka på rätt kanaler, så jag tänker att om jag själv blir påläst kan jag komma med bra inputs om raser och uppfödare osv. Vi står varandra ganska nära så jag hjälper gärna till med detta.

Personen vill ha en större gårdshund som är nöjd med att vara hemma på gården, gå skogspromenader och leta godis ibland. Alltså inte en speciellt arbetskrävande hund. Tidigare har personen haft korsningar med diverse bruks- samt jaktraser. Personen söker alltså en ren sällskapshund för gårdsliv, men kriteriet är att den ska vara stor/minst medelstor. Jag har då försökt få in personen på spåret att det går att ha en stor gårdshund av lämpligare ras än de som tidigare varit i omlopp, dvs ingen ras som i grunden är avlad för bruks och/eller jakt, så det är främst i den skalan jag kollar runt nu. Jag har föreslagit personen att kolla i rasgrupp 2, men personen har alltså inte koll på gruppindelningarna så jag tänker att mer konkreta rastips kan vara bra...
Personen har haft hund förr men är inte insatt i olika rasers inriktningar, olika behov utifrån det osv utan är lite av åsikten att "en hund blir vad man gör den till" och ja, resultatet har inte blivit helt roligt för omgivningen men ffa inte för hunden. Jag har dock en tro om att personen med senaste hundproblematik färskt i minnet börjat få upp ögonen för att ras och korsningar har betydelse, tillika hälsotillstånd hos föräldradjuren ffa avseende mentalitet. Så det finns hopp om att det kan finnas motivation till att göra lite eftersökningar innan hen köper en valp nästa gång.

Så lite kort vad personen söker:

En stor hund, minst medelstor.
Ingen svårskött päls alt gå att klippa ner ett par ggr/år.
Vänlig, mentalt stabil ras.

Gärna en sk "enkel nybörjarhund" då detta inte är en person som kommer lägga ner mkt tid på att gå kurser, träna i grupp osv.

Hunden kommer få följa med personen på jobbet, vara hemma på gården där det bedrivs egen firma på deltid, samt vara ett trevligt sällskap i vardagen. Hunden kommer ffa erbjudas skogspromenader och godissök som vardagsaktivering. Har den tur kanske det kan bli nån kurs typ valpkurs, vardagslydnad men det är nog på sin höjd.
 
Jag tänker att både Landseer och Berner sennen skulle kunna vara värda att kolls på. Det är en del päls dock (om än enkel pälsvård, men ändå pälsvård) så frågan är väl hur viktigt det kravet är.

Sen är det såklart hälsoläget hos bernern. Det kräver ju visst engagemang att göra efterforskningar kring hälsan men om en lägger tid på det och är medveten om riskerna med hälsan så är det en himla trevlig ras.
 
Tack för svar :)

Har funderat kring leonberger och berner sennen, men jag tvekar lite inför hälsoläget. Pälsvården på dem är nog inga problem, de ska väl bara borstas? Är helt klart värt att forskas mer i det om det i övrigt kan vara hundar som passar in. En studiekompis till mig hade en landseer en period, eller rättare sagt sambon hade, jag träffade den några ggr och den var jättesnäll och trevlig. Tyvärr verkade inte hälsan speciellt god, den dog när den var 7. Det kankse iofs är vanligt bland dessa raser när en tänker efter...
 
Tack för svar :)

Har funderat kring leonberger och berner sennen, men jag tvekar lite inför hälsoläget. Pälsvården på dem är nog inga problem, de ska väl bara borstas? Är helt klart värt att forskas mer i det om det i övrigt kan vara hundar som passar in. En studiekompis till mig hade en landseer en period, eller rättare sagt sambon hade, jag träffade den några ggr och den var jättesnäll och trevlig. Tyvärr verkade inte hälsan speciellt god, den dog när den var 7. Det kankse iofs är vanligt bland dessa raser när en tänker efter...
Leonberger jagar väl allt om den inte blir stimulerad.
 
Tack för svar :)

Har funderat kring leonberger och berner sennen, men jag tvekar lite inför hälsoläget. Pälsvården på dem är nog inga problem, de ska väl bara borstas? Är helt klart värt att forskas mer i det om det i övrigt kan vara hundar som passar in. En studiekompis till mig hade en landseer en period, eller rättare sagt sambon hade, jag träffade den några ggr och den var jättesnäll och trevlig. Tyvärr verkade inte hälsan speciellt god, den dog när den var 7. Det kankse iofs är vanligt bland dessa raser när en tänker efter...

Pga hälsoläget hade jag starkt undvikit berner sennen som alternativ.
 
Tack för svar :)

Har funderat kring leonberger och berner sennen, men jag tvekar lite inför hälsoläget. Pälsvården på dem är nog inga problem, de ska väl bara borstas? Är helt klart värt att forskas mer i det om det i övrigt kan vara hundar som passar in. En studiekompis till mig hade en landseer en period, eller rättare sagt sambon hade, jag träffade den några ggr och den var jättesnäll och trevlig. Tyvärr verkade inte hälsan speciellt god, den dog när den var 7. Det kankse iofs är vanligt bland dessa raser när en tänker efter...
Landseerer är ju, som ras, generellt friskare än många andra hundar av den modellen. Sen är dom såklart individer och kan ju bli sjuka, men det är definitivt ett "säkrare kort" hälsomässigt än Berner och Leonberger :)

Och ja, dom ska bara borstas. Men dom fäller en hel del när dom fäller alltså (det blir mycket päls som ska väck :D) och att räkna med borstning någon gång i veckan plus drivor vid fällning är ju inte för alla :)
 
Broholmer :love:
Godmodig och tålmodig, hänger med på allt som erbjuds! En riktigt härlig familjemedlem.
Trots dess storlek är det en hälsosam ras.
 
Rent spontant kom jag att tänka på leonberger, har haft en själv och han hade trivts ypperligt som gårdshund. Inte så jättehög medelålder, vet inte vad den ligger på nu men på tiden jag hade min hane så var det runt 10 år men den kan kanske vara något lägre idag.
 
Jag hade nog tittat lite på Broholmer. En stor respektingivande ras som håller ovälkomna gäster på avstånd med sin storlek och sitt skall, men som egentligen inte är "farlig" på det sättet. Var själv lite inne på den rasen men backade pga att separationsångest tydligen är ganska vanligt inom rasen och det funkar inte för oss som har hundarna i hundgård när vi jobbar. Löser man det med dagmatte/dagis osv är det säkert ett icke-problem.

På SKKs hemsida beskrivs rasens mentalitet enligt följande:
"Det är en tålig hund som inte bryr sig nämnvärt om det råkar ligga en sten i vägen, bara man kan lägga sig nära sin ägare och familj så må det vara hänt."
Tycker det är en ganska klockren beskrivning.
 
Alltså, det verkar ju gå någon bukeinflation i Broholmer?

Vad jag såg när jag kollade MH/BPH resultat på djuren i avel på hemsidan var jag inte impad som sagt, vilket är synd för det är ju en intressant ras i övrigt. (Och de få jag träffat har absolut varit trevliga)
Men jag har lite svårt när raser enbart presenteras med positiva egenskaper.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 198
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Jag har en vän som ska sluta med hästar och ersätta det med hundar istället. Vi har pratat lite men har svårt att komma fram till någon...
2
Svar
30
· Visningar
2 246
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 291
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är...
23 24 25
Svar
488
· Visningar
30 939
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp