Lätthanterlig gårdshund modell större

Alltså, det verkar ju gå någon bukeinflation i Broholmer?

Vad jag såg när jag kollade MH/BPH resultat på djuren i avel på hemsidan var jag inte impad som sagt, vilket är synd för det är ju en intressant ras i övrigt. (Och de få jag träffat har absolut varit trevliga)
Men jag har lite svårt när raser enbart presenteras med positiva egenskaper.

Jag har för mig att Broholmer har riktigt dåliga höfter. C och nedåt. Stämmer?
 
Alltså, det verkar ju gå någon bukeinflation i Broholmer?

Vad jag såg när jag kollade MH/BPH resultat på djuren i avel på hemsidan var jag inte impad som sagt, vilket är synd för det är ju en intressant ras i övrigt. (Och de få jag träffat har absolut varit trevliga)
Men jag har lite svårt när raser enbart presenteras med positiva egenskaper.

Håller med. Det är ju skillnad på hur hunden SKA vara enligt rasstandarden och hur den faktiskt ÄR (enligt MH).

Jag har inte fått en positiv bild av Broholmer utifrån avelstikarnas och -hanarnas MH.
 
Alltså, det verkar ju gå någon bukeinflation i Broholmer?

Vad jag såg när jag kollade MH/BPH resultat på djuren i avel på hemsidan var jag inte impad som sagt, vilket är synd för det är ju en intressant ras i övrigt. (Och de få jag träffat har absolut varit trevliga)
Men jag har lite svårt när raser enbart presenteras med positiva egenskaper.
Ja och hur lätt är de att få tag på? Kan ju inte finnas så många att välja på.
Jag har ändå i mitt jobb träffat på många olika hundar men aldrig en Broholmer. Då har jag jobbat i djursjukvården sen -96.
 
Jag har en dogo canario, gårdsvakthund. Mastiffer är dock inga enkla hundar alltid då de ofta är självständiga och envisa. Det positiva är att dem är självständiga och envisa :angel: Måste det vara en rashund? Finns ju många vuxna adopterbara där man kan få lite hum om hur de reagerar på gårdsliv.
 
Ja och hur lätt är de att få tag på? Kan ju inte finnas så många att välja på.
Jag har ändå i mitt jobb träffat på många olika hundar men aldrig en Broholmer. Då har jag jobbat i djursjukvården sen -96.
I Sverige är det inte så lätt att få tag i en Broholmer, men från Norge, Danmark, Polen och Tjeckien är det lättare.
 
Endast en av de avelsgodkända hundarna ha C höft (inget jag tycker ska avlas på), annars har alla avelsgodkända A och B. En B måste paras med en A.

Okej! Jag träffade en uppfödare för flera år sedan och fick då intrycket av att det inte ens gick att hitta en individ med bättre än C men det kanske var då eller så stämde det inte.
 
Mastiff (alltså engelsk) är en stor, trevlig gårdshund. Den stora nackdelen är kanske om man inte vill ha en riktigt så stor hund... Vi hade en tik som blev 11 år. Är man noga med att köpa sin mastiff från en uppfödare som avlar på friska hundar, så är det inga problem att få en frisk mastiff. Vår tik (född 1998) var HD/ED-fri och hade godkänt karaktärsprov (ett litet mentaltest som brukshundarna måste göra förr i tiden, men som många sällskapshundar också gjorde). Att det inte blivit fler mastiffer är faktiskt storleken... men jag skulle gärna ha en i framtiden igen.... underbart trevliga hundar!
30449
 
I Sverige är det inte så lätt att få tag i en Broholmer, men från Norge, Danmark, Polen och Tjeckien är det lättare.

Det är isf inget alternativ isf, det måste vara rimligt enkelt att både kunna träffa exemplar samt då få köpa en valp. Personen bor geografiskt dåligt till för att åka land o rike runt, och har ej heller intresse för det. Det är som sagt en som köpt diverse knepiga korsningar då de har funnits där. Och har noll intresse för rasaktiviteter såsom utställningar avel etc. Tanken med renras är främst min egen, då det är lättare att göra research samt större chans att få rätt egenskaper...
 
Det är isf inget alternativ isf, det måste vara rimligt enkelt att både kunna träffa exemplar samt då få köpa en valp. Personen bor geografiskt dåligt till för att åka land o rike runt, och har ej heller intresse för det. Det är som sagt en som köpt diverse knepiga korsningar då de har funnits där. Och har noll intresse för rasaktiviteter såsom utställningar avel etc. Tanken med renras är främst min egen, då det är lättare att göra research samt större chans att få rätt egenskaper...
Nu var väl dock din bekanta två-tre år bort från att skaffa hund? Då är det inga problem att köpa en från Svergie. Men jag som tycker om att göra research var det bara roligt att få importera.
 
Jag har en dogo canario, gårdsvakthund. Mastiffer är dock inga enkla hundar alltid då de ofta är självständiga och envisa. Det positiva är att dem är självständiga och envisa :angel: Måste det vara en rashund? Finns ju många vuxna adopterbara där man kan få lite hum om hur de reagerar på gårdsliv.

En vettig omplacering skulle kunna funka. Förmodligen bättre än en valp om den redan har en bra uppfostran. Frågan är om det är en insikt min vän har... och blir det valp är ju renras praktiskt.

En svårfostrad o skarp ras är ett dåligt alternativ. Kanske bättre med en "nallehund" då ist... typ landseer, leonberger, New foundland osv. Har fått för mig att de är snälla överlag..?
 
Keeshound. Fantastisk gårdshund. Mycket päls men lättskött sådan. Bara att borsta igenom nån gång ibland. Fäller mycket 2 ggr per år men inte så farligt där emellan.

Det jag läst om dem skulle passa fint. Finns dock risk att den ser för fluffig ut... Men ska försöka promota den helt klart :angel:
 
Keeshound. Fantastisk gårdshund. Mycket päls men lättskött sådan. Bara att borsta igenom nån gång ibland. Fäller mycket 2 ggr per år men inte så farligt där emellan.

Det ar i och for sig lange sedan, men jag tog hand om en keeshound under narmare ett ar. Det ar den absolut trakigaste hunden jag nagonsin traffat. 😳 Da jag blev nyfiken nu har jag haller pa med hundar har jag sett till att jag traffat nagra under de senaste 5-10 aren. De var inte mycket roligare de. Men om man vill ha en lurvig opersonlig sak som sover mest ar det sa klart en bra hund.
 
Har träffat tre stycken Broholmer och de har varit hur goa som helst och socialt trygga hundar som fungerat bra i vardagen. Dock tror jag inte att de gjort någon mentalbeskrivning och tror inte de kommer avlas på då de är vanliga familjehundar.
 
Nu var väl dock din bekanta två-tre år bort från att skaffa hund? Då är det inga problem att köpa en från Svergie. Men jag som tycker om att göra research var det bara roligt att få importera.

Hur menar du utifrån TS ? Räknar du med att de finns i Sverige mer utbrett om 2-3 år?
För TS vill ju ha en hund som inte importeras utan finns att träffa innan köp utan att resa utomlands osv.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 197
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Jag har en vän som ska sluta med hästar och ersätta det med hundar istället. Vi har pratat lite men har svårt att komma fram till någon...
2
Svar
30
· Visningar
2 245
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 287
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är...
23 24 25
Svar
488
· Visningar
30 895
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp