Lättlagat

Nej, inte vad som helst. Jag vet ju vad jag gillar och så utgår jag från det. Dessutom menade jag rena kryddor, inte alls tänkbara smaksättare som finns ;)
Vad kan det vara för kryddkombinationer du häller i, då? Jag menar, jag gillar både oregano och kanel, men kanske inte tillsammans...
 
Vad kan det vara för kryddkombinationer du häller i, då? Jag menar, jag gillar både oregano och kanel, men kanske inte tillsammans...

Det beror ju på vad jag lagar förstås. Men en färssås till exempel, vitlök, chili och en liten dutt spiskummin. Buljongtärning.
Jag smakar mig fram till proportionerna, börjat smått och ökar gradvis.

Jag kan absolut inte säga vad som passar med vad. Har ingen aning. Men vet jag inte vad jag ska krydda med luktar jag på det jag har hemma och tar lite (som sagt, börja smått) av det som luktar som att det kan passa.
 
@Wille Jag känner med dig. Jag har perioder där jag inte har tid eller ork att hacka eller knappt ens koka upp pasta för det blir så jobbigt med både gryta och durkslag. Även nu när jag har tid och ork att laga enklare mat så är många av förslagen här helt utanför min ork eller förmåga. En sak som jag tycker är superenkel är en gryta på bovete där allt verkligen går i en gryta och ingen prepp behövs:

3 dl bovete (eller mathavre) i en stor gryta. Täck med vatten, en buljongtärning, koka upp. Häll på en förpackning passerade tomater. I med quornbitar eller bönor från tetra. Krydda med basilika, en liten klick sambal öelek, en klick honung, en klick olivolja. Häll i frysta grönsaker som du gillar (jag brukar ha fryst spenat). Rör om då och då tills det har en konsistens du gillar.

När du är bekväm med den rutinen går det bra att ha i lite creme fraiche, andra kryddor, experimentera med att krydda med surkål eller något annat spännande. Men det som står i stycket över är verkligen allt som behövs för att det ska bli rimligt gott. Bara en gryta, en slev, och en tallrik+sked att diska efteråt.

Edit: Och mängderna i receptet vad gäller bönor, quornbitar, spenat är helt enkelt en förpackning eller en halv, eller vad du har hemma. Det spelar ingen roll.
 
Jag kryddar alltid på måfå och 9 gånger av 10 blir det bra 😅 Vet inte när jag följde recept och mätte kryddor sist. Jag höftar och slänger i efter behag, och det brukar vara ett vinnande koncept.

Med det sagt, jag har inga superkrav på gourmetsmaker utan nöjer mig med Eldorados vitlökspulver liksom.
Jag gör som du. De enda gånger jag följer recept är när jag bakar och när jag gör smörsås. Fast när det gäller kryddningen följer jag inte recept där heller.
 
@Wille Jag känner med dig. Jag har perioder där jag inte har tid eller ork att hacka eller knappt ens koka upp pasta för det blir så jobbigt med både gryta och durkslag. Även nu när jag har tid och ork att laga enklare mat så är många av förslagen här helt utanför min ork eller förmåga. En sak som jag tycker är superenkel är en gryta på bovete där allt verkligen går i en gryta och ingen prepp behövs:

3 dl bovete (eller mathavre) i en stor gryta. Täck med vatten, en buljongtärning, koka upp. Häll på en förpackning passerade tomater. I med quornbitar eller bönor från tetra. Krydda med basilika, en liten klick sambal öelek, en klick honung, en klick olivolja. Häll i frysta grönsaker som du gillar (jag brukar ha fryst spenat). Rör om då och då tills det har en konsistens du gillar.

När du är bekväm med den rutinen går det bra att ha i lite creme fraiche, andra kryddor, experimentera med att krydda med surkål eller något annat spännande. Men det som står i stycket över är verkligen allt som behövs för att det ska bli rimligt gott. Bara en gryta, en slev, och en tallrik+sked att diska efteråt.

Edit: Och mängderna i receptet vad gäller bönor, quornbitar, spenat är helt enkelt en förpackning eller en halv, eller vad du har hemma. Det spelar ingen roll.
Och dessutom flera portioner som man bara behöver ställa in grytan i kylen och ösa ur en portion för att värma nästa dag.
Känner igen konceptet. Det är så mina linssoppa/pastasås-röror fungerar.
 
Det beror ju på vad jag lagar förstås. Men en färssås till exempel, vitlök, chili och en liten dutt spiskummin. Buljongtärning.
Jag smakar mig fram till proportionerna, börjat smått och ökar gradvis.

Jag kan absolut inte säga vad som passar med vad. Har ingen aning. Men vet jag inte vad jag ska krydda med luktar jag på det jag har hemma och tar lite (som sagt, börja smått) av det som luktar som att det kan passa.
Uppenbarligen har du ju nån aning om vad som passar med vad, för du verkar ju inte blanda spiskummin med vanilj och kryddnejlikor i maten, t ex. Spiskummin, chili och vitlök är t ex basen i texmex. Jag skulle misstänka att du har lärt dig det någonstans, men sen glömt bort varifrån det kom.

Det roliga med att följa recept är att man kan få inspiration till kombinationer eller smaksättare man själv inte hade tänkt på. Hade du t ex följt ett recept med köttfärssåsen, så hade du kunnat läsa att man kan addera kakao, anchochili, chipotle, vinäger och oregano till spiskummin, chili och vitlök för att få smaken till nya höjder.

Recept är lite som att inte behöva uppfinna hjulet på nytt. Det har sina fördelar.

Jag menar inte att man måste ha recept, men som förklaring till varför recept hjälper en att få godare mat och bli en bättre matlagare.
 
Uppenbarligen har du ju nån aning om vad som passar med vad, för du verkar ju inte blanda spiskummin med vanilj och kryddnejlikor i maten, t ex. Spiskummin, chili och vitlök är t ex basen i texmex. Jag skulle misstänka att du har lärt dig det någonstans, men sen glömt bort varifrån det kom.

Det roliga med att följa recept är att man kan få inspiration till kombinationer eller smaksättare man själv inte hade tänkt på. Hade du t ex följt ett recept med köttfärssåsen, så hade du kunnat läsa att man kan addera kakao, anchochili, chipotle, vinäger och oregano till spiskummin, chili och vitlök för att få smaken till nya höjder.

Recept är lite som att inte behöva uppfinna hjulet på nytt. Det har sina fördelar.

Jag menar inte att man måste ha recept, men som förklaring till varför recept hjälper en att få godare mat och bli en bättre matlagare.

Fast jag har inte sagt att jag alltid, utan undantag för likadant varje gång. Jag testar hejvilt.
 
Fast jag har inte sagt att jag alltid, utan undantag för likadant varje gång. Jag testar hejvilt.
Om du verkligen testar hejvilt, utan en aning om vad som kan bli gott ihop, blir det inte ofta superäckligt då? Tänker mig att man blir sittande framför en fiskgryta med typ ketchup, ingefära och rosmarin och vill kräkas mest varje kväll...
 
Om du verkligen testar hejvilt, utan en aning om vad som kan bli gott ihop, blir det inte ofta superäckligt då? Tänker mig att man blir sittande framför en fiskgryta med typ ketchup, ingefära och rosmarin och vill kräkas mest varje kväll...

Klart jag har en aning om vad som passar ihop, som jag skrivit innan går jag på lukt och smak och kryddar lite i taget. Och som jag också sagt, 9 av 10 gånger blir det bra. Den tionde brukar bli för dåligt kryddad.
 
Jag kämpar med att laga mat så att jag kan äta hemlagat varje dag, eftersom det verkar som om jag inte tål de färdiga matformarna med fryst mat från affären.

Men jag lyckas inte riktigt och det är så kämpigt hela tiden. Och jag har alltid haft problem med matlagning, trots otaliga försök att få det att fungera.

Så jag skulle behöva lite recept på lättlagad mat, som inte innebär att jag t.ex måste skala och hacka råvaror. Jag klarar av att steka en pannkaka till frukost och jag klarar av att göra en omelett. Jag klarar också av att ugnssteka en liten laxbit. Men vad finns det mer för lättlagat?
Idag gjorde jag en enkel Röd currugryta. Inget hackade eller så bara att häva i grytan:

1. Koka upp 1 burk kokosmjölk (400ml) och 2 msk röd currypasta.
2. Lägg i frysta wokgrönsaker (valfri 500g).
3. Koka upp allt igen. Smaka av med salt.
4. Klart!

Jag åt med jasminris och någon typ av pizzabröd jag hade i frysen.

Ska enligt recept serveras med färsk koriander, men det missade jag att köpa hem. Hade säkert smakat mer med den till men gick bra att äta utan.

Jag brukar köpa "färdigt" smaksatt ris från Uncle Bens som bara är att värma i mikron ett par minuter. Till det brukar jag steka något som tex falaflar, köttbullar eller liknande. Perfekt "snabbmat".
 
En av mina absolut snabbaste och enklaste rätter:

Ta ca 100 gram vegetarisk färs - jag brukar ta Frankfuls tacofärs, då behövs ingen extra kryddning.
Fräs färsen på medelvärme i någon matsked smör eller olja tills den är genomstekt, tar ca 7-10 minuter.
Släng i en förpackning färdigkokt Uncle Ben's-ris (jag tar alltid långkornigt vitt, det är inte smaksatt).
Rör om så allt blandas väl och vänta någon minut så att riset hinner bli varmt. Ät.

Lite riven ost är gott att blanda i. Majskorn också om du gillar det, endera någon dl frysta som du slänger i med färsen sista minuten den steks - fryst majs blir genomvarm fort - eller samma mängd burkmajs som du hällt av vätskan från. Det blir endera en stor eller två mindre portioner, beroende på hur mycket du äter per gång.

Nej, inte mycket grönsaker, men tekniskt sett så är färsen en grönsak eftersom den är gjord på ärtprotein. :idea: Man kan garanterat slänga i vad man nu gillar att ha i tacos och få bra resultat, men då uppstår ju samma problem med att ställa sig och hacka, så därför får du den mest basic versionen.
 
Min köttfärssås är baserad på en variant min mamma brukade göra. Har dock visat sig nu att de är inte jättelika direkt, men det är alltså kryddningen och smaktillsatser som skiljer sig.
När jag nämnde kanel så tittade hon på mig som om jag var galen så det har jag tydligen plockat upp någonstans ifrån. Förmodligen något jag läst någonstans och sen fått för mig att prova.
 
Jag har både oregano och kanel i min köttfärssås...
Kanel i kombination med nötfärs tar fram köttsmaken. Går att hitta i både mexikanska och grekiska köket.
Jag har haft både kanel och oregano i moussaka. Minns inte varifrån jag fått det, men jag tror att det är ganska vanligt med kombinationen i just den rätten, så du kanske plockat det därifrån och fört in det i "vanlig" köttfärssås?
 
Jag brukar följa receptet första gången jag gör det, sedan vet jag lite på en höft vad som funkar och inte och ändrar. Det är otroligt viktigt att smaka av under tiden. Söt chilisås använder jag till allt - nästan ;)

Just nu letar jag efter bulgur med rostad vermiceller vilket borde hittas i en affär som säljer orientaliska matvaror. Älskar det på restaurang och grubblat hur man gör det. Man går till en affär visade det sig :angel:
 
Jag brukar följa receptet första gången jag gör det, sedan vet jag lite på en höft vad som funkar och inte och ändrar. Det är otroligt viktigt att smaka av under tiden. Söt chilisås använder jag till allt - nästan ;)

Just nu letar jag efter bulgur med rostad vermiceller vilket borde hittas i en affär som säljer orientaliska matvaror. Älskar det på restaurang och grubblat hur man gör det. Man går till en affär visade det sig :angel:
Tack!
Alltid undrat vad dom där små nudelgrejerna är när jag köpt bulgur i orientbutiket, men nu kunde jag googla på det. 😀
 
Jag tycker också det är jobbigt att hacka, skala, skära och sådana saker(saker som gröt och pankaka går bättre). En jobbig punkt är grönsaker till maten orkar jag sällan fixa dels ett extra moment men framförallt ska det ofta skäras å grejad. Där är det en stor hjälp med frysta grönsaker(som jag sett att du redan fått tips om) som ju oftast är i färdiga bitar redan så det har jag oftast många sorter i frysen och oftast gör jag mat där grösakerna ingår i tillagningen. Tex om jag gör en pastasås har jag grönsaker i såsen så jag slipper fiaxa något extra till(för de blir sällan av även om jag borde).Många frysta grönaker ska tillagas några minuter i mickro eller kastrull så om det känns jobbigt så kolla förpackningarna när du handlar.

Jag tror också du skulle vara hjälpt av en bra bas kokbok( av vad jag läst i den här och liknande trådar du har i ämnet) Jag har en och jag tycker det är jättebra för grundrecept(till exempeloch om jag blir osäker/inte vet bas grejer som hur länge något ska vara i ugnen går också att hitta jag kan tom kolla hur jag kokar potatis om det behövs). Jag tycker det tar energi att behöva söka på nätet efter sådana saker även om jag gärna gör det för nya recept, inspiration osv , ibland kan det vara skönt att bara kunna kolla i en bok.

Jag är urusel på att följa recept så har tyvärr inga sådanna att dela med mig av.
 
Jag tycker också det är jobbigt att hacka, skala, skära och sådana saker(saker som gröt och pankaka går bättre). En jobbig punkt är grönsaker till maten orkar jag sällan fixa dels ett extra moment men framförallt ska det ofta skäras å grejad. Där är det en stor hjälp med frysta grönsaker(som jag sett att du redan fått tips om) som ju oftast är i färdiga bitar redan så det har jag oftast många sorter i frysen och oftast gör jag mat där grösakerna ingår i tillagningen. Tex om jag gör en pastasås har jag grönsaker i såsen så jag slipper fiaxa något extra till(för de blir sällan av även om jag borde).Många frysta grönaker ska tillagas några minuter i mickro eller kastrull så om det känns jobbigt så kolla förpackningarna när du handlar.

Jag tror också du skulle vara hjälpt av en bra bas kokbok( av vad jag läst i den här och liknande trådar du har i ämnet) Jag har en och jag tycker det är jättebra för grundrecept(till exempeloch om jag blir osäker/inte vet bas grejer som hur länge något ska vara i ugnen går också att hitta jag kan tom kolla hur jag kokar potatis om det behövs). Jag tycker det tar energi att behöva söka på nätet efter sådana saker även om jag gärna gör det för nya recept, inspiration osv , ibland kan det vara skönt att bara kunna kolla i en bok.

Jag är urusel på att följa recept så har tyvärr inga sådanna att dela med mig av.
Jag äger Rutiga kokboken som väl kan ses som en basbok. Tyvärr är många recept i den alltför tråkiga.
 
Jag äger Rutiga kokboken som väl kan ses som en basbok. Tyvärr är många recept i den alltför tråkiga.
Ja så kan det ju vara, det är svårt att hitta enkla roliga recept. Är väldigt olika vad folk tycker är enkelt också syns om inte annat i den här tråden. För mig är tex. hacka lök och riva morötter jobbigt medan kanske det för någon annan är mycket jobbigare att stå och koka risgrynsröt och det är något jag hellre gör en att skala och riva morötter.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Kanske är ni som jag - hatar att laga mat och orkar inte lägga någon större ansträngning på eran matlagning. Eller så är ni upptagna...
Svar
8
· Visningar
2 197
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp