Lättlagat

Jag har haft både kanel och oregano i moussaka. Minns inte varifrån jag fått det, men jag tror att det är ganska vanligt med kombinationen i just den rätten, så du kanske plockat det därifrån och fört in det i "vanlig" köttfärssås?
Nope jag äter nämligen inte moussaka 😀 gillar inte aubergine nämligen.
Har för mig att jag läst ngt om mexikanskt kök i samband med kanel men det kan annars vara stifadon i det grekiska köket som är boven.
 
En av mina absolut snabbaste och enklaste rätter:

Ta ca 100 gram vegetarisk färs - jag brukar ta Frankfuls tacofärs, då behövs ingen extra kryddning.
Fräs färsen på medelvärme i någon matsked smör eller olja tills den är genomstekt, tar ca 7-10 minuter.
Släng i en förpackning färdigkokt Uncle Ben's-ris (jag tar alltid långkornigt vitt, det är inte smaksatt).
Rör om så allt blandas väl och vänta någon minut så att riset hinner bli varmt. Ät.

Lite riven ost är gott att blanda i. Majskorn också om du gillar det, endera någon dl frysta som du slänger i med färsen sista minuten den steks - fryst majs blir genomvarm fort - eller samma mängd burkmajs som du hällt av vätskan från. Det blir endera en stor eller två mindre portioner, beroende på hur mycket du äter per gång.

Nej, inte mycket grönsaker, men tekniskt sett så är färsen en grönsak eftersom den är gjord på ärtprotein. :idea: Man kan garanterat slänga i vad man nu gillar att ha i tacos och få bra resultat, men då uppstår ju samma problem med att ställa sig och hacka, så därför får du den mest basic versionen.
Har en i kinamix så får en ju lite grönsaker den vägen!
 
Vi hittade ett Libanesisk ris med vermiceller i.
Detta:
https://sevan.se/produkter/ris-libanesiskt/
Det steker man först i smör eller olja ca någon minut. Och sedan häller man i vatten och buljong enligt måtten på påsen. Jag tycker det blir gott med kycklingbuljong och kan ibland ha i lite mer kryddor så som tex Santa Marias Chicken and steak.
Jag ÄLSKAR det här riset! Det är så gott och smakfullt att man nästan kan äta det som det är. Men är fantastiskt mångsidigt. Jag har gjort folieknyten med fisk till, haft till färdiga fiskbullar med hummersås, till kyckling etc. Det går säkert fint att bara ha i valfria grönsaker i(även frysta).
Har man mer ork och tid kan man göra ngt paella-liknande av det.

Det går också att förvara några dagar i kylen och bara steka på den mängd ris man vill ha. Alt frysa och göra detsamma.
Kanon att göra lite större laddning och plocka fram och variera tillbehören.

Har hittat det på nätet här:
https://www.kolonialvaror.se/product/ris-libanesiskt-3x900g-sevan
 
Jag har inte läst igenom hela tråden, men mitt tips är spenatsoppa.

Fryst, hackad spenat
Buljong
En skvätt havregrädde alt matlagningsgrädde/grädde (jag tycker faktiskt att havregrädde blir godare..)
Hackad lök (köp fryst i värsta fall!)
Hackad vitlök
Salt
Vitpeppar
Några ägg

Hacka och fräs lök och vitlök. Häll på vatten och buljongtärning/fond, koka upp. Häll i spenaten. Koka upp. Krydda. Låt småputtra. Koka ägg under tiden.

Soppan serveras med kokt ägg (jag grovhackar dem och slänger i, andra har i ägghalvor vid servering). Komplettera med en smörgås vid behov (jag brukar inte behöva det).

Lättlagat och lätt att göra en lagom mängd så att det räcker till ett antal portioner. Lätt att värma på.
 
Hacka och fräs lök och vitlök. Häll på vatten och buljongtärning/fond, koka upp. Häll i spenaten. Koka upp. Krydda. Låt småputtra. Koka ägg under tiden.

Justja. Havregrädde/grädde hälls i efter kryddorna. (Havregrädden jag använder är oatly iMat, och den tycker jag funkar bra att hälla i när spenaten blivit varm.)
 
Mitt enklaste recept

*Tina någon fisk. Vit fisk är godast, men lax funkar också. Ca 400 g.
*Koka någon sorts potatis med skalet på
*Koka upp 1 dl vatten och en burk Creme fraiche och kanske lite matlagningsgrädde om det finns hemma.
*Lägg i fiskbuljongtärning. Börja med 1/2 tärning och ta mer om du tycker att det är gott
*häll i en halv ask körsbärstomater. Du kan dela i halvor om du vill men det behövs inte
*krydda med lite peppar
*Koka 5 min. När såsen är god och lite för salt lägger du i fisken. Du kan klippa den i bitar så slipper du skära.
*Sjud 5 min eller tills fisken inte är genomskinlig längre
*krydda med dill
*micra gröna ärtor

Voila! Nyttig mat som räcker till 3-4 portioner. Om du har kokat lite extra potatis kan du steka det som blir över och äta med stekt ägg som lunch. Ett äpple eller en morot till efterrätt så är den måltiden också komplett.
 
Lite tips på snabba maträtter, när man har bråttom eller är trött vill man att det ska gå snabbt och enkelt.

Torsk i ugn med koktpotatis och kokta ärtor
Om jag är extra lat köper jag frysta torsken som redan är i bitar
I med torskbitarna i en ugnsform, på med salt och vitpeppar, in i ugnen i 10 min
Ta ut ugnsformen, häll på Abbas Citron och Dill sås, in i ugnen enligt tiden på förpackningen (tror det är 25 min)
Dem sista 5 minuterna innan potatisen är klar lägger man i ärtor och låter dem koka med potatisen (kokar man dem ihop blir det mindre disk)
Krävs väldigt lite jobb, men tar tid eftersom det ska vara i ugnen i 35 min

Kycklingpinnar med ris
Koka riset
Stek Kycklingpinnarna (kronfågelns kycklingpinnar)
Valfria grönsaker till, tex morot eller broccoli kanske?
Tar ca 15-20 min totalt att göra

Fiskbullar med kokt potatis
Köpa delikatess potatis, skrubba och koka med skalet på
Koka en burk med Abbas fiskbullar i dillssås
Valfria grönsaker till, jag gillar morötter
Tar ca 15 min totalt att göra

Och pastarätter, koka pasta är enkelt och sedan steka något till det.

Ang potatisgratäng, pekas potatisgratäng är jätte god, in med den i ugnen, krydda och stek något till. Snabbt och enkelt.

PS: jag är gillar inte såser, men tycker man det är torrt är det bara att slänga ihop en sås man själv tycker passar till :)
 
När jag gör mina "jag-är-trött-grytor" gör jag det enkelt.
tex stek köttfärs eller kycklingbitar, på med matlagningsgrädde, buljong, soya och kryddor. Låt puttra en stund, klart, och ha pasta eller ris till går snabbast.

Även taco går ju snabbt och enkelt att göra.

Ang att hacka grönsaker finns det saker som man kan använda till det, tex denna
Multihackare | Med tre olika insatsknivar | MENUETT | Jula
 

Liknande trådar

Övr. Barn Kanske är ni som jag - hatar att laga mat och orkar inte lägga någon större ansträngning på eran matlagning. Eller så är ni upptagna...
Svar
8
· Visningar
2 197
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp