Lättridning/lätt sits för att avlasta hästen?

jennykaos

Trådstartare
Hej! Nu kommer ett till undrande inlägg med en "dum" fråga från mig. Men ni är så kloka på buke så jag kan inte hjälpa mig själv. Ska försöka fatta mig kort.

Man pratar ofta om att lättridning i trav samt lätt sits i samtliga gångarter avlastar hästens rygg och med fördel används i början/slutet av passet, i uppförsbackar, i galopp på den nyligen inridna eller allmänt omusklade hästen. Ja ni vet ju. Låter ju skitbra!

Meeeen, då undrar jag; hur är det möjligt att ryggen avlastas på hästen när man ställer sig upp i stigbyglarna? Exakt samma vikt som du lägger i sitsen på sadeln när du sitter ner, dvs hela din kroppsvikt, kommer ju att istället läggas i stiglädrena. Och stiglädrena sitter ju som bekant fast i sadeln, som ligger på hästens rygg. Det är ju inte som att man magiskt minskar antalet kilon hästen får bära då. Eller är det något jag missar? 😁
 
Hej! Nu kommer ett till undrande inlägg med en "dum" fråga från mig. Men ni är så kloka på buke så jag kan inte hjälpa mig själv. Ska försöka fatta mig kort.

Man pratar ofta om att lättridning i trav samt lätt sits i samtliga gångarter avlastar hästens rygg och med fördel används i början/slutet av passet, i uppförsbackar, i galopp på den nyligen inridna eller allmänt omusklade hästen. Ja ni vet ju. Låter ju skitbra!

Meeeen, då undrar jag; hur är det möjligt att ryggen avlastas på hästen när man ställer sig upp i stigbyglarna? Exakt samma vikt som du lägger i sitsen på sadeln när du sitter ner, dvs hela din kroppsvikt, kommer ju att istället läggas i stiglädrena. Och stiglädrena sitter ju som bekant fast i sadeln, som ligger på hästens rygg. Det är ju inte som att man magiskt minskar antalet kilon hästen får bära då. Eller är det något jag missar? 😁

Ja du missförstår att det är kilona i vikt i sak. Det är inte det utan hur vikten fördelas och erbjuder olika möjligheter för hästarna utifrån hästarnas förutsättningar och det arbete vi önskar av dem.
 
Alltså jag kan ju köpa att viktfördelningen blir annorlunda om man står upp. Jag förstår ju att i en uppförsbacke är det lättare för hästen om du står upp och därmed lutar dig framåt, än om du sitter ner och nästan "drar" hästen bakåt.

Men om vi håller oss till plan mark, ex lättridning i trav, då menar vi att ryggen avlastas genom att vi ändrar hur vikten lägger sig över hästens rygg och tynger ner på olika ställen alltså?

Om jag galopperar i lätt sits för att "avlasta hästens rygg" så läggs mer vikt längre fram på hästen, vilket vi väl i grunden egentligen inte vill utan snarare tvärtom. Men då är tanken att det är mindre jobbigt för hästen att bära mer vikt på frambenen än bakbenen och därmed hjälper vi en "svag" häst.

Är jag ute och cyklar? 😔
 
Är nog inte antalet kilon man syftar på utan mer rörelsen i hästens rygg som blir mer eller mindre rörlig eller låst av att vi antingen sitter på dem eller står upp.Dessutom fördelar vi vikten olika beroende på vår position i sadeln


Men blir ryggen mindre låst av att jag står, samma tyngd läggs ju i sadeln ändå?

Har så ofta fått höra typ "nu ska vi inte sitta ner och vara tunga på hästarna, upp och stå och avlasta ryggarna!" okej kanske inte exakt så men ni fattar 😁
 
Jag har också funderat på detta. Min tanke är att man genom att stå upp i sadeln minskar på stötarna/skumpet som alltid blir mer eller mindre när man sitter. Ryttaren ben blir stötdämpare.

Där har du en poäng! Det har jag inte tänkt på. Men övriga svar i tråden har inte än så länge tagit upp detta 😁
 
På min tid hade vi något som hette knäslut....det betydde att vi faktiskt kunde rida i lätt trav UTAN stigbyglar då och då. OCH vi red också varv på varv i vad som kallades fältsits utan stigbyglar. Så jäkla jobbigt men även senare vet jag att inte fasen STOG jag i stigbyglarna när jag red lätt. Bara ett svagt stöd.
 
Om jag galopperar i lätt sits för att "avlasta hästens rygg" så läggs mer vikt längre fram på hästen, vilket vi väl i grunden egentligen inte vill utan snarare tvärtom. Men då är tanken att det är mindre jobbigt för hästen att bära mer vikt på frambenen än bakbenen och därmed hjälper vi en "svag" häst.

Är jag ute och cyklar? 😔

Nej, det är inte särskilt effektivt att använda lätt sits för att flytta vikt till hästens bakdel, alltså samla hästen. Men när hästen rör sig i ett friare tempo (mindre samling) flyttar den fram sin tyngdpunkt och då behöver ryttaren också göra det för att inte störa hästens balans. Jämför t ex en modern jockey med gamla bilder från den tid kapplöpningsryttarna satt rätt upp och ner i sadeln och fundera på om den gamla stilen skulle hjälpa en svag galoppör att springa bättre.

(Kolla gärna om ditt bibliotek kan få fram Ridlära av Wilhelm Museler, han har några bilder som exempel på detta.)
 
På min tid hade vi något som hette knäslut....det betydde att vi faktiskt kunde rida i lätt trav UTAN stigbyglar då och då. OCH vi red också varv på varv i vad som kallades fältsits utan stigbyglar. Så jäkla jobbigt men även senare vet jag att inte fasen STOG jag i stigbyglarna när jag red lätt. Bara ett svagt stöd.

Det där är häftigt. Hittar du balansen och är helt avspänd men aktiverar rätt muskler så har du varken knäslut eller ett hårt tryck i stigbyglarna. Vart tar vikten vägen? Hmm.
 
Alltså jag kan ju köpa att viktfördelningen blir annorlunda om man står upp. Jag förstår ju att i en uppförsbacke är det lättare för hästen om du står upp och därmed lutar dig framåt, än om du sitter ner och nästan "drar" hästen bakåt.

Men om vi håller oss till plan mark, ex lättridning i trav, då menar vi att ryggen avlastas genom att vi ändrar hur vikten lägger sig över hästens rygg och tynger ner på olika ställen alltså?

Om jag galopperar i lätt sits för att "avlasta hästens rygg" så läggs mer vikt längre fram på hästen, vilket vi väl i grunden egentligen inte vill utan snarare tvärtom. Men då är tanken att det är mindre jobbigt för hästen att bära mer vikt på frambenen än bakbenen och därmed hjälper vi en "svag" häst.

Är jag ute och cyklar? 😔

Ang lätt sits i galopp. Dels så kan du ju göra precis samma (nåväl, ett väldigt brett spann i alla fall, bredare än vad många tror) sak i lätt sits som när du sitter ner. Titta på en fälttävlansryttare i högre klasser hur hästen kan gå bärig i balans i typ 700 m/min mellan hindren och på några enstaka språng korta upp sig till korta, energiska språng inför svårare hinder bara genom att ryttaren vinklar om sin kropp med bibehållen lång hals på hästen utan att bromsa eller sätta sig ned.

Jag tänker alltså mer att man varierar den lätta sitsen och även med att sjunka ned olika mycket i sadeln för att variera hästens samlingsgrad. Snarare än att den är mer på framdelen I lätt sits, även om det säkert lätt blir så om man inte är van vid att variera den lätta sitsen/siten överhuvudtaget. Om det mer är antingen så sitter man ner eller står upp.

I din grund fråga så undrar jag alltid också just med faktiska kilon (spec ang mitt svar ovan i tråden) 😁 Men har nog mest landat i att det främst handlar om hur följsam och lösgjord sits en har samt hur en lägger sin balans/vikt/tyngdpunkt i momenten i hästens rörelser. Man kan ju störa hästen i lätt sits också på samma sätt men det är lättare när man sitter ner och faktiskt fysiskt kan vara ivägen för ryggens rörelse tänker jag.
 
Alltså jag kan ju köpa att viktfördelningen blir annorlunda om man står upp. Jag förstår ju att i en uppförsbacke är det lättare för hästen om du står upp och därmed lutar dig framåt, än om du sitter ner och nästan "drar" hästen bakåt.

Men om vi håller oss till plan mark, ex lättridning i trav, då menar vi att ryggen avlastas genom att vi ändrar hur vikten lägger sig över hästens rygg och tynger ner på olika ställen alltså?

Om jag galopperar i lätt sits för att "avlasta hästens rygg" så läggs mer vikt längre fram på hästen, vilket vi väl i grunden egentligen inte vill utan snarare tvärtom. Men då är tanken att det är mindre jobbigt för hästen att bära mer vikt på frambenen än bakbenen och därmed hjälper vi en "svag" häst.

Är jag ute och cyklar? 😔
Jämför en helt knasig grej som kanske ger en vink. När mamma (som inte rider alls) cyklade med mig på pakethållaren, när jag var liten och vi skulle någonstans, bad hon mig alltid luta mig i takt med henne i uppförsbackar för det underlättade att min vikt var rörlig istället för död. Dvs en cyklist lutar sig framåt höger o trampar ned höger ben och sedan vänster och trampar ned vänster ben och att då luta sig i samma takt underlättade.

Eller rida lätt i galopp, hästens sadel liksom puttar upp dig i stående och du sitter när du kommer tillbaka så du delar rörelseenergi med hästen och antagligen på ung häst underlättar för takten i galopp.
 
Men blir ryggen mindre låst av att jag står, samma tyngd läggs ju i sadeln ändå?

Har så ofta fått höra typ "nu ska vi inte sitta ner och vara tunga på hästarna, upp och stå och avlasta ryggarna!" okej kanske inte exakt så men ni fattar 😁
Jag tror det den blir mer låst när vi sitter på den för då blir ju dina rörelser och tyngd tydligare mot hästens ryggmuskler.
 
Nej, det är inte särskilt effektivt att använda lätt sits för att flytta vikt till hästens bakdel, alltså samla hästen. Men när hästen rör sig i ett friare tempo (mindre samling) flyttar den fram sin tyngdpunkt och då behöver ryttaren också göra det för att inte störa hästens balans. Jämför t ex en modern jockey med gamla bilder från den tid kapplöpningsryttarna satt rätt upp och ner i sadeln och fundera på om den gamla stilen skulle hjälpa en svag galoppör att springa bättre.

(Kolla gärna om ditt bibliotek kan få fram Ridlära av Wilhelm Museler, han har några bilder som exempel på detta.)
Där har jag läst någon riktigt gammal (arg) jockey, nu hovslagare, som hade en amerikansk blogg. Han hävdade att han handred hästarna och genom sin egen kropp samlade energi från bakbenen fram till nosen på galopphästen som en extra liten spiralfjäder på ryggen (och att hästarna verkligen uppskattade hjälpen).
 
Det där är häftigt. Hittar du balansen och är helt avspänd men aktiverar rätt muskler så har du varken knäslut eller ett hårt tryck i stigbyglarna. Vart tar vikten vägen? Hmm.
Tror inte man behöver blanda knäslut och knäknip egentligen. Dvs att man kan ha knäslut och inte hårt tryck i stigbyglarna.

(Ridit lektioner i att rida lätt i galopp för en gammal brittisk gubbe, med knäslut, och jag gillar verkligen att rida med knäslut, men det är inte alls samma sak som knäknip, tycker jag nog.)
 

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 679
Senast: lillamy73
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 832
Senast: NotlikeI
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
965
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Har kommit framtill att jag behöver en hoppsadel till min häst också. Han är lite svår att hitta sadel till så det landade på en Star...
Svar
7
· Visningar
1 291

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp