Lättridning/lätt sits för att avlasta hästen?

Ok men då överraskade jag den där fysikern med cykeln från tidigare och hoppade plötsligt på med en fråga. Det är nog, såhär, (från över telefon och utan förberedelse).

Man tillför energi genom att röra sig i takt med någonting, vilket då tydligen kallas resonans. Så när barnet gungar och rör sig i takt med gungan tillför barnet energi och gungar högre och högre medan om barnet rör sig i fel takt så tar det energi från gungan, fast hästar är ju inte gungor men, ungefär då.

Sedan följer man ju såklart hästens rörelser även i sittande trav men kanske blir det svårare och svårare ju större och snabbare traven är att, följa energin och kanske är det lättare för en nybörjare att röra sig i takt även i kort trav om den rider lätt?
 
Senast ändrad:
Ok men då överraskade jag den där fysikern med cykeln från tidigare och hoppade plötsligt på med en fråga. Det är nog, såhär, (från över telefon och utan förberedelse).

Man tillför energi genom att röra sig i takt med någonting, vilket då tydligen kallas resonans. Så när barnet gungar och rör sig i takt med gungan tillför barnet energi och gungar högre och högre medan om barnet rör sig i fel takt så tar det energi från gungan, fast hästar är ju inte gungor men, ungefär då.

Sedan följer man ju såklart hästens rörelser även i sittande trav men kanske blir det svårare och svårare ju större och snabbare traven är att, följa energin och kanske är det lättare för en nybörjare att röra sig i takt även i kort trav om den rider lätt?
Fast gungbeskrivningen var mer såhär faktiskt. När man hjälper ett barn att gunga måste man skjuta på i takt med gungans egna rörelser.

Så beskrev jag det annorlunda.
 
Fast gungbeskrivningen var mer såhär faktiskt. När man hjälper ett barn att gunga måste man skjuta på i takt med gungans egna rörelser.

Så beskrev jag det annorlunda.
Frågan är hur stor den effekten är, hjälper man faktiskt till i framåtrörelsen eller är det viktigare att inte störa hästens rörelser?
 
Frågan är hur stor den effekten är, hjälper man faktiskt till i framåtrörelsen eller är det viktigare att inte störa hästens rörelser?
Hästen är ju ingen gunga så jag gissar fritt att man tar bort mindre energi än man annars skulle gjort helt enkelt?

Om man får gissa hej vilt så följer vi ju med i sittande trav också, om än med lite träning, men att det är svårare och svårare ju snabbare hästen travar, och ju mer gång den har, och om den travar tex så som det ryktas att lättridning uppfanns, framför en snabb postvagn så kan man till slut inte sitta med sittandes utan måste börja resa sig med stegen för att inte ta mycket energi från hästen (eller skaka runt som ett äpple i en tunna)?

Däremot så hävdar ju den här uråldriga jockeyn som bloggade att han tillförde energi till hästen, eller i alla fall använde sin kropp som en fjäder i full fart för att hjälpa hästen samla sig inför nästa galoppsprång.

Men jag får kanske lov att försöka pressa ur lite mer information och fråga om hon kan läsa på.

(Om man faktiskt tillförde energi, mer än man tog med sin tyngd, så skulle man ju inte kunna ha en handhäst att byta till som travar lika långt men som inte har ryttare.)
 
Hästen är ju ingen gunga så jag gissar fritt att man tar bort mindre energi än man annars skulle gjort helt enkelt?

Om man får gissa hej vilt så följer vi ju med i sittande trav också, om än med lite träning, men att det är svårare och svårare ju snabbare hästen travar, och ju mer gång den har, och om den travar tex så som det ryktas att lättridning uppfanns, framför en snabb postvagn så kan man till slut inte sitta med sittandes utan måste börja resa sig med stegen för att inte ta mycket energi från hästen (eller skaka runt som ett äpple i en tunna)?

Däremot så hävdar ju den här uråldriga jockeyn som bloggade att han tillförde energi till hästen, eller i alla fall använde sin kropp som en fjäder i full fart för att hjälpa hästen samla sig inför nästa galoppsprång.

Men jag får kanske lov att försöka pressa ur lite mer information och fråga om hon kan läsa på.

(Om man faktiskt tillförde energi, mer än man tog med sin tyngd, så skulle man ju inte kunna ha en handhäst att byta till som travar lika långt men som inte har ryttare.)
Jag råkar ha läst ganska många poäng mekanik och skulle kunna försöka ge mig på en förklaring.

Med en gunga så tillför du energi genom gungans rep. Energin du tillför är lika med kraften du använder för att ändra din tyngdpunkt gånger sträckan och beroende på när det görs kan det motverka eller förstärka gungans pendling. Viktigt att förstå är att kraften du kan använda alltid är i repets riktning och i förhållande till den punkt repet är fastsatt.

En gunga svänger fram och tillbaka med energin växlande mellan läges- och rörelseenergi. En hästs rörelse är annorlunda, den uppåt-nedåtgående rörelsen är lätt att förstå att ryttaren kan förstärka fast det är inte den vi vill åt utan rörelsen framåt som inte är en pendlande rörelse. Men det går faktiskt att tillföra framåtenergi om man tänker sig att ryttaren skjuter ifrån samtidigt som hästen bakhov är i marken och man antar att hästens kropp kan beskrivas som en "stel kropp" (jämför med gungans rep där vi kan dra, nu skjuter vi ifrån och då behövs något stelt likt en "pinne"). Den energi ryttaren får genom accelerationen av sin egen kropp i förhållande till hästens kan sedan överföras tillbaka till hästens framåtrörelse.

Men det är enbart utifrån en fysikaliskt perspektiv, en häst är mycket mera komplicerad och för att resonemanget skall ha något värde måste man också ta hänsyn till hästens anatomi och hur hästens muskler arbetar och samverkar med skelettet . Det gör det hela väldigt mycket svårare.

Din jämförelse med handhästen är mycket bra! Det är i princip facit om alla faktorer tas med i beräkningen.
 

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 679
Senast: lillamy73
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 832
Senast: NotlikeI
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
965
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Har kommit framtill att jag behöver en hoppsadel till min häst också. Han är lite svår att hitta sadel till så det landade på en Star...
Svar
7
· Visningar
1 291

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp