Lättridning/lätt sits för att avlasta hästen?

Att knäet sluter an mot hästen?
Ja alltså det är inte ljus mellan knäet och hästen. Tex om du hoppar ett hinder ligger knäet an mot hästen och knäna fladdrar inte.

Typ 80-tal Anders Gernandt, man kan se hela himlen och solen mellan ryttaren och hästen och knäna. Men han kooommmmer ööööverrr. (då skulle man ha knäslut)

Så som jag lärde mig rida lätt i galopp dock är det lite mer (antagligen ngn gammal kavalleristil) så hade man ett lätt stöd i knäet, i stigbyglarna, understa delen skänkeln ligger inte an mot hästen annat än för att ge en signal. Dock märker jag att en vissa moderna sadlar lätt puttar ut knäna åt sidorna, extra paddning där, så att försök till knäslut lätt blir lite bakvända.
 
När jag lyfter mina barn så brukar jag be dem att hålla om mig med armar och ben. På så sätt känns de hälfen så tunga som när jag bär dem när de sover och är avslappnade. Den lilla omfördelningen av vikt som blir gör ganska mycket och jag kan tänka mig att det är likadant i sadeln.

Knäslut är något jag är uppvuxen med men som jag försöker jobba bort. Vet inte hur många lektioner man fick rida med servetter, pengar och gud vet vad mellan knät och sadeln :crazy:
 
Vad exakt innebär knäslut? 🙈
Man pratar ju inte så mkt om knäslut längre, det är väl en lite gammal grej som lätt ger ryttare som klämmer med benen vilket inte gynnar ridningen. Man ska ju inte vifta med sina knän liksom men den sortens knäslut som man lärde ut för typ 20 år sedan är inte önskvärt längre.

När jag var liten pratades det om att man skulle kunna ha en sedel mellan knä och sadel utan att den ramlade bort osv.
 
Det senaste jag hörde var att man för att främja hästens rörelse bör sitta ner i traven och vara följsam, men om man inte kan vara följsam är det bättre att rida lätt för då stör man hästen mindre (fritt översatt).

Dock kan man rida lätt på olika vis som flera varit inne på. Man behöver inte ställa sig i sadeln. Man behöver faktiskt knappt lämna sadeln. Bara följ med i rörelsen och "lätta" utan att tappa kontakten med hästen. Då är du närmare hästen och det blir enklare att reglera hästen (tycker jag).

I galopp märker jag skillnad på min nordsvensk som inte har så lätt för det här med galopp. Om jag står upp i fältsits orkar hon lite längre, men om jag sitter ner har jag mer inverkan och kan lättare rida henne i form.
 
När du sitter ner så lämnar du ju inte ryggen fri alls. Det gör du på ett helt annat sätt när du står upp.
Man pratar ju inte så mkt om knäslut längre, det är väl en lite gammal grej som lätt ger ryttare som klämmer med benen vilket inte gynnar ridningen. Man ska ju inte vifta med sina knän liksom men den sortens knäslut som man lärde ut för typ 20 år sedan är inte önskvärt längre.

När jag var liten pratades det om att man skulle kunna ha en sedel mellan knä och sadel utan att den ramlade bort osv.
Nä precis - knäslut är t o m ett "big no-no" numera.
 
Jag är 33 och vi blev tjatade på som fan om knäslut när jag red som barn och tonåring. Så här höll de fortfarande på med det rätt nyligen får man väl säga.

15 år sen iaf var det fortfarande en grej, man red "lätt" utan stigbyglar och knep med knäna för glatta livet, och stackars hästarna sprang fortare och fortare...

Idag försöker min ridlärare träna bort våra spända ben och knipande knän.
 
Jag blev i tutad av min mor om det dära jäkla knäslutet :laugh:, hon är från den gamla skolan om man säger så.

Har på senare tid fått lära mig av en enormt skicklig fälttävlanstränare att man skall tänka sig benen som ett U, att man öppnar upp knäna istället. Just för att kunna tala om för hästen med skänkeln vad den skall göra, sitter man och kniper med knäna så är det ju mycket svårare att komma åt ordentligt.. :crazy:
 
Jag blev i tutad av min mor om det dära jäkla knäslutet :laugh:, hon är från den gamla skolan om man säger så.

Har på senare tid fått lära mig av en enormt skicklig fälttävlanstränare att man skall tänka sig benen som ett U, att man öppnar upp knäna istället. Just för att kunna tala om för hästen med skänkeln vad den skall göra, sitter man och kniper med knäna så är det ju mycket svårare att komma åt ordentligt.. :crazy:

Det är dessutom för att hästen ska kunna höja sin bröstkorg och via den kunna höja ryggen under ryttaren - dvs för att hästen ska kunna arbeta bärigt under ryttaren .
 
Jag red på ridskola (två olika dessutom) från typ 1995-2007 och jag har aldrig hört om knäslut. Kanske att vi red barbacka någon gång och då skulle träna på lättridning barbacka men inte mer än så.

Det där med lätt sits i galoppen - tänker att man kanske tenderar att bromsa hästen mer när man sitter ner? Medan när man står upp bjuder man in till ett något ökat tempo och låter hästen länga sig och därav är det lättare för hästar som är svaga i galoppen. Så känns det för mig i alla fall
 
Fast vem lärde ut knäslut för 20 år sedan? Vill nog minnas att det försvann för 30 år sedan iallafall, minst!
Ja, jag tror det försvann för 30 år sedan. Jag är 43 eller så, det var inte mycket prat om knäslut när jag red på ridskola speciellt inte i tonåren, eller jag minns inte att det pratades om alls. Man sa varken bu eller bä.

Sedlar och sådant hörde till 70-talet trodde jag, dvs 20 år äldre släktingar som pratade? Gamla flickridböcker från 50-talet? Men först senare kom delen där ridläraren kollar att knäna fladdrar lite helst, det känns mer som 00 tal.

Mitt ev knäslut (när jag väljer det) kommer från brittisk gubbe när jag var 25 och annan ridstil, inte från svenska ridlärare. (Men som sagt blir helknasigt i flera sadlar man hamnar i nu.)
 
Senast ändrad:
Jag red på ridskola (två olika dessutom) från typ 1995-2007 och jag har aldrig hört om knäslut. Kanske att vi red barbacka någon gång och då skulle träna på lättridning barbacka men inte mer än så.

Det där med lätt sits i galoppen - tänker att man kanske tenderar att bromsa hästen mer när man sitter ner? Medan när man står upp bjuder man in till ett något ökat tempo och låter hästen länga sig och därav är det lättare för hästar som är svaga i galoppen. Så känns det för mig i alla fall
Vi red också lätt barbacka och utan stigbyglar och precis som för er var det var ingen som sa -och nu har ni lärt er X, utan det var bara samma lektion som kaptensvändningar, balanssits och stå på huk i skritt och damsadel och baklänges och slå ihop fötterna över rumpan och halsen. Så det var på balanslektionen.

Och om man fick en häst som inte skulle ha sadel, ugh, så fick man rida lätt ändå kanske.
 

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 722
Senast: lillamy73
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 837
Senast: NotlikeI
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
993
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Har kommit framtill att jag behöver en hoppsadel till min häst också. Han är lite svår att hitta sadel till så det landade på en Star...
Svar
7
· Visningar
1 294

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp