Lättridning och olydiga händer

Mineur

Trådstartare
Moderator
Jag har nu vid två tillfällen blivit tillsagd att jag måste sluta låta händerna följa med upp när jag rider lätt, då detta stör hästen.

Jag har aldrig någonsin fått denna feedback förut, trots att jag ridit i ca 20 år och hunnit med säkert 30 olika ridlärare och tränare under de åren. Jag vet inte om det beror på att det är en ny ovana jag skaffat mig eller om det är för att att båda tränarna som sagt detta är på en betydligt högre nivå (Grand Prix) än de jag ridit för tidigare, men oavsett vilket är det helt nytt för mig. Och jag kan bara inte greppa hur man gör. För mig är det liksom helt naturligt att händerna rör sig lite uppåt när resten av kroppen gör det, och jag vet inte hur jag ska få dem att låta bli.

Jag är med så långt som att jag fattar att det har med mjukhet i armbågarna att göra, men jag känner att jag skulle behöva lite input från andra för att förstå hur jag ska bära mig åt.

Den ena tränaren sa att jag skulle försöka tänka att jag nästan häver mig upp med hjälp av händerna när jag rider lätt. På så vis blir det att jag tänker neråt med händerna när resten av kroppen rör sig uppåt. Jag blev också tillsagd att hålla kontakt mellan manke och lillfinger hela tiden, men det var lättare sagt än gjort... En tränare knöt även fast snören i d-ringarna på sadeln och så fick jag trä igenom lillfingrarna där och se till att hålla snöret sträckt hela tiden. Återigen - lättare sagt än gjort och i samtliga fall leder det bara till att jag blir spänd.

Är det någon som känner igen detta "problem" och har några tips?
 
Jag har inte blivit tillsagd om just detta heller (och jag rider inte för Grand Prix ryttare) men har på sistone sett mig själv rida betydligt mer än vanligt pga en massa filmer från provridningar som jag analyserar och jag är lite lätt bestört över hur händerna guppar med en del i lättridningen! Tänker att det är något av en koordinationssak att kunna separera vad händer och armar gör från vad resten av kroppen gör. Lite som att kunna klappa sig på huvudet med en hand samtidigt som man drar circlar på magen med den andra handen och därtill rider lätt. Testa att "rida lätt" avsuttet medans du håller två vattenglas, de ska inte skvalpa upp och ner eller röra sig alls för att få känslan av att kunna separera vad armarna gör från vad kroppen gör. Såklart blir det svårare på hästen där man samtidigt ska vara följsam. Bra tips från dina tränare också, jag tänker att nya träningssätt och metoder man prövar kan kännas stela och onaturliga först och få hela din ridning att kännas sämre plötsligt för du fokuserar på den här ovana grejen och tappar lite av det andra, lite som att träna in en ny koreografi (dålig analogi om man inte är en dansare kanske :confused: ) men ju mer du filar på det desto mer naturligt och lätt kommer det att kännas tills det plötsligt fungerar ihop med din ridning och det är väl först då aha-känslan kommer när faktiskt händerna blivit stilla och du märker en positiv förändring med hästen. Men det är svårt i början att träna in något som inte är i ens vanliga ridmönster, så ge inte upp med tipsen tränarna gav dig, träna mer!
 
Som @Cavallo skriver om har jag i min ungdoms dagar tränat händernas position med vatten. Fyllde två koppar som jag gick runt med och skulle röra kroppen med t.ex. vickande höfter utan att spilla ut. I mitt fall handlade det om att ”koppla loss” axeln från resten av kroppen.
 
Hmm vad jag vet har jag inte det problemet, men jag måste erkänna att det där med lillfingrarna i ringar hade jag inte gått med på. Det låter som att be om att bryta dem om hästen hoppar till 😬
 
Kan det spela in hur högt du reser dig i lättridningen? Det måste ju bli lättare om man reser sig lågt.

Har aldrig heller fått sån feedback, svårt!
 
Hmm vad jag vet har jag inte det problemet, men jag måste erkänna att det där med lillfingrarna i ringar hade jag inte gått med på. Det låter som att be om att bryta dem om hästen hoppar till 😬
Tror inte lillfingrarna var i ringarna utan under snöret som satt fast mellan dem.

TS jag har övat precis så, inte med snöre utan med en köpt rem som ska sitta just där (tappat namnet). När jag skaffade min sista häst gick jag från liten storhäst med kort steg till stor storhäst med enormt steg och supervinglig pga åldern (3år) och då började jag lägga mig till med ovanan vilket var anledningen till remmen.
 
Jag har övat just den grejen på dedikerad sitsträning, dvs. när jag blev longerad och enbart kunde fokusera på hur jag satt snarare än inverkan. Har även ridit en del med gummiband (från lår till hand) av samma anledning. Rider då och då med gummiband eller halsrem/rem i sadeln för att underhålla det. :)
 
Tänk att du inte ska röra dig så mycket uppåt när du rider lätt utan mer bara framåt med bäckenet och magen. Titta på duktiga dressyrryttare som rider lätt så ser du att de knappt kommer uppåt något alls när de rider lätt.
För mig handlar det mycket om att slappna av i armar och händer och få en känsla av att de bara hänger där medan resten av kroppen jobbar, att hitta känslan helt enkelt
 
Oj vad mycket bra svar jag fått! Tack hörni!

Väldigt intressant att ni är flera stycken som påpekat det här med höjden på lättridningen - jag fick nämligen "kritik" även för det, att jag reser mig för högt i lättridningen. Det har jag heller aldrig fått höra förut, men det känns ju faktiskt väldigt rimligt att de sakerna skulle kunna ha något med varandra att göra! Jag märker stor skillnad när jag rider på storhästen, som tar rejäla kliv och är svår att sitta på, och när jag rider den lilla Welshponnyn som trippar fram - förmodligen för att det blir mycket lättare att rida lätt mjukt och lågt på den mindre hästen.

Ska också ta till mig tipsen om att träna avsuttet samt plocka med mig gummiband nästa gång jag ska rida. Det känns spontant som en bättre, eller åtminstone bekvämare, idé än de balsnören jag fick slita med på träningen :D
 
Hmm vad jag vet har jag inte det problemet, men jag måste erkänna att det där med lillfingrarna i ringar hade jag inte gått med på. Det låter som att be om att bryta dem om hästen hoppar till 😬
Nu var det i och för sig ca 10 cm långa öglor av balsnöre som satt fast i ringarna som gällde, men ändå. Tränaren var väldigt tydlig med att det är ett trick hon bara tar till om man har en väldigt snäll häst. Som tur är har jag det, men det finns ju naturligtvis risker ändå. Tror jag satsar på gummiband när jag ska testa det själv, så blir det lite mindre stumt och farligt.
 
Oj vad mycket bra svar jag fått! Tack hörni!

Väldigt intressant att ni är flera stycken som påpekat det här med höjden på lättridningen - jag fick nämligen "kritik" även för det, att jag reser mig för högt i lättridningen. Det har jag heller aldrig fått höra förut, men det känns ju faktiskt väldigt rimligt att de sakerna skulle kunna ha något med varandra att göra! Jag märker stor skillnad när jag rider på storhästen, som tar rejäla kliv och är svår att sitta på, och när jag rider den lilla Welsh Coben som trippar fram - förmodligen för att det blir mycket lättare att rida lätt mjukt och lågt på den mindre hästen.

Ska också ta till mig tipsen om att träna avsuttet samt plocka med mig gummiband nästa gång jag ska rida. Det känns spontant som en bättre, eller åtminstone bekvämare, idé än de balsnören jag fick slita med på träningen :D
När man rider med långa dressyrläder är det ju rätt naturligt att inte rida lätt så högt, det går liksom inte utan man mer "guppar" upp/lättar lite från sadeln utan att egentligen resa sig. Har man kortare läder är det enklare att lockas till att resa sig högt :)
 
Bra tips från dina tränare också, jag tänker att nya träningssätt och metoder man prövar kan kännas stela och onaturliga först och få hela din ridning att kännas sämre plötsligt för du fokuserar på den här ovana grejen och tappar lite av det andra, lite som att träna in en ny koreografi (dålig analogi om man inte är en dansare kanske :confused: ) men ju mer du filar på det desto mer naturligt och lätt kommer det att kännas tills det plötsligt fungerar ihop med din ridning och det är väl först då aha-känslan kommer när faktiskt händerna blivit stilla och du märker en positiv förändring med hästen. Men det är svårt i början att träna in något som inte är i ens vanliga ridmönster, så ge inte upp med tipsen tränarna gav dig, träna mer!
Det här har du naturligtvis helt rätt i och det är nog den hårda sanningen jag behöver acceptera egentligen. Äsch så besvärligt att man ska behöva öva för att bli bättre på något! :D
 
Nu var det i och för sig ca 10 cm långa öglor av balsnöre som satt fast i ringarna som gällde, men ändå. Tränaren var väldigt tydlig med att det är ett trick hon bara tar till om man har en väldigt snäll häst. Som tur är har jag det, men det finns ju naturligtvis risker ändå. Tror jag satsar på gummiband när jag ska testa det själv, så blir det lite mindre stumt och farligt.
Rem vid framvalvet är en bra grej! Många dressyrproffs som använder det i träningen, bland annat Catherine Dufour :)
Jag har en rem köpt på hööks men den är ganska kort så svårt att få rätt position. De man beställer från andra ställen brukar vara lite längre!
 
När man rider med långa dressyrläder är det ju rätt naturligt att inte rida lätt så högt, det går liksom inte utan man mer "guppar" upp/lättar lite från sadeln utan att egentligen resa sig. Har man kortare läder är det enklare att lockas till att resa sig högt :)
Japp, jag blev tillsagd att länga stiglädren också :angel:
 
Nu är ju detta inte så man ska hålla händerna egentligen, men det borde vara lättare att både hålla den mer stilla och att rida lätt närmare sadeln om du har breda låga händer. Jag tänker mig nästan som att handlederna vilar på utsidan av låren. Då får du nog lite den avslappnade känslan att armarna och händerna bara hänger där och du kan inte hålla balansen eller spänna dig i armarna. Överdriva för att sedan kunna gå tillbaka till en mer normal position för händerna.
Samma när du rider lätt, försök vara så avslappnad så att bara bäckenet rör sig framåt, tänk att ett gummiband i naveln drar dig framåt i stället för uppåt. Det är höfterna som ska jobba, inte benen i lättridningen. Att rida lätt utan stigbyglar kan oxå vara ett sätt att hitta känslan.
 
Nu är ju detta inte så man ska hålla händerna egentligen, men det borde vara lättare att både hålla den mer stilla och att rida lätt närmare sadeln om du har breda låga händer. Jag tänker mig nästan som att handlederna vilar på utsidan av låren. Då får du nog lite den avslappnade känslan att armarna och händerna bara hänger där och du kan inte hålla balansen eller spänna dig i armarna. Överdriva för att sedan kunna gå tillbaka till en mer normal position för händerna.
Samma när du rider lätt, försök vara så avslappnad så att bara bäckenet rör sig framåt, tänk att ett gummiband i naveln drar dig framåt i stället för uppåt. Det är höfterna som ska jobba, inte benen i lättridningen. Att rida lätt utan stigbyglar kan oxå vara ett sätt att hitta känslan.
Men nä, helt omöjligt att vara avslappnad och mjuk i armbådar och handleder med så låga och breda händer. Det krävs ju i princip spänning för att ha händerna så om man också ska hålla i tygeln och ha någon form av kontakt med bettet.
Bättre att träna på en korrekt handposition direkt än att lära in någon helt felaktigt.
 
jag fick rida lätt med ett grepp i manen där manen skulle hållas lätt sträckt och lite upp vid nedsittning i sadeln.
även viktigt med ett magveck för att inte svanka
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 716
Senast: Hermelin
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 734
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 005
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 397
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp