lättridning under hela deb. dressyren (?)

doris

Trådstartare
har jag fått allt om bakfoten eller är det så att man får rida lätt genom hela dressyrprogrmmet.

Får man poäng avdrag i så fall ?

//vimsigare än vanligt
 
japp det får man men man får vara bereddpå att dommaren itne vet om det :) En kompis till mig blev avblåst när hon red lätt i dressyren på sin unghäst, och dommaren sa at hon itne fick rida lätt. Kompisen stod dock på sig så dommaren fick kolla i TR och ge sig, sen var det bara för henne att fortsätta programmet. Tur at hon har bra tävlingsnerver
 
Så sant så sant , man FÅR rida lätt genom hela programmet i debutant, ja du kan nog räkna med viss poängavdrag på sits och inverkan iallafall.
 
Du får rida lätt i hela travprogrammet, och domaren ska inte kommentera själva lättridningen.. Ja red lätt hela travprogrammet i min första debutant, och fick ingen reaktion av domaren på det alls..
 
Samma sak hände mig. Jag red in och red lätt i uppridningen, dommaren blåser och skriker "sitt ner!"
Jag gjorde det och satt ner resterande del av prog:et.

Efteråt tog jag diskussion med domaren som hade tnkt ge mig -2p för felridning. Jag lyckades dock övertyga henne om att det var tillåtet och slapp ytterligare straff.
 
Samma sak hände mig men med skillnaden att domaren tyckte att jag "plattade till henne" när jag talade om att man fick rida lätt. Dessutom tappade hon bort var jag var i programmet så jag fick rida om sista delen, detta för att hon började diskutera med mig under ritten.
hälsn Mari som aldrig tänker rida lätt i deb. igen! :mad:
 
Jepp du får rida lätt i hela programmet i debutant.

Jag har gjort det på min unghäst och faktiskt så har jag inte fått några som helst poängavdrag för det.

Min pålle låg faktiskt 4:a efter dressyren på en tävling trots lättridning :D
 
Sv: Re: lättridning under hela deb. dressyren (?)

man får helt klart rida lätt i debutant programet... men visst är det så att många inte vet rikigt... ja visste de inte från början... men vilken skam om inte domarna visste de
 
Sv: Re: lättridning under hela deb. dressyren (?)

Nu blir jag kluven.
Man får ju som sagt och min tränare tycker att jag ska göra det för att få hästen att trava på friare framåt.
Gaaahh!
Och inte har jag nån dressyrsadel än, hinner nog inte få nån före första start heller.
 
Sv: lättridning under hela deb. dressyren (?)

Klart att du kan rida lätt och inte f*n behöver du ha dressyrsadel heller! :) Jag har tom ridit msv i hoppsadel för att jag var för lat för att byta och det låg jag femma på så det spelar ingen roll.
 
Sv: lättridning under hela deb. dressyren (?)

Jag blev avblåst i min första debutant (för hundra år sedan :angel: ) för att jag använde de "korta" diagonalerna på 60 m-banan. Vet inte om de används längre, men på den tiden var det de diagonalerna som gällde. Domaren gav mig minuspoang för felridning, men när samma sak hände med nästa ekipage, och nästa, och nästa... fattade sekretariatet att domaren inte var påläst på programmet. Troligen första gången han dömde fälttävlan. Jag tycker också att det är pinsamt när domaren är så dåligt påläst. En minsta ansträngning borde ju vara att rita upp programmet på ett papper dagen innan man dömer en klass. :idea:
 
Sv: lättridning under hela deb. dressyren (?)

Ja, i de svenska fälttävlansprogrammef för debutant (både 1997 och 2001) så får du inom varje bedömningsgrupp välja lättridning eller nedsittning.
För 1997 års program har det 'alltid' varit så tror jag. För 2001 års program lades det till för något år sedan. Eftersom programmet inte fick nytt årtal när den ändringen kom så kan jag mycket väl tänka mig att domaren konstaterat att det är samma program som förut och missat den lilla uppdateringen som står längst ner (eller var det högst upp?) på de nya programbladen man fick när man beställde uppdateringsbunten för fälttävlan. Dömer domaren inte på högre nivå såg han/hon kanske ingen anledning att köpa bunten när bara FEI-programmen var ändrade.
 
Sv: Re: lättridning under hela deb. dressyren (?)

Tulip skrev:
japp det får man men man får vara bereddpå att dommaren itne vet om det :) En kompis till mig blev avblåst när hon red lätt i dressyren på sin unghäst, och dommaren sa at hon itne fick rida lätt. Kompisen stod dock på sig så dommaren fick kolla i TR och ge sig, sen var det bara för henne att fortsätta programmet. Tur at hon har bra tävlingsnerver
Var står det i TR?
Har letat men inget hittat mer än på dressyrprogrammen...
 
Sv: Re: lättridning under hela deb. dressyren (?)

_carmenzita_ skrev:
vad jag har förstått i min okunskap är att man får rida lätt i mellantraven på diagonalen.
Mmm, där står det lättridning och då MÅSTE man rida lätt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag hamnade i en INTÄRNÄTT-diskussion på en annan (amerikansk) sajt om faran med att ge hästar hela äpplen och morötter! Tydligen kan...
2
Svar
33
· Visningar
2 692
Senast: Roheryn
·
Utrustning Jag har inte tidigare haft några större problem med skav vid skänkeln (lite nött kan det se ut på sommaren, men inte mer) men nu med...
Svar
14
· Visningar
952
Senast: fio
·
Dressyr Jag har nu vid två tillfällen blivit tillsagd att jag måste sluta låta händerna följa med upp när jag rider lätt, då detta stör hästen...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 253
Senast: tuaphua
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
917
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp