Lättskötta blombuskar??

Buck

Trådstartare
Hjälp mig med att välja växter till mitt torp ^_^, huset och tomten har stått öde i 10 år och var nog vildvuxen innan dess också. Har röjt och beskurit det mesta nu så att man kan gå in på tomten utan att fastna i björnbörs snår och massakerat häcken så den "bara" är 3m bred nu. Och där försvinner min kunskap om växter, (är duktig på att döda dom iofs vilket min zombie orkide är ett semi levande exempel på ;).)

Funderar på att plantera lite buskar till våren och har än så länge vara bestämt mig för nypon (vresros), och påfyllnad på ligusterhäcken. Men vill inte råka ta ngt som kommer att ta över tomten igen.

Vad finns det för lättskötta (dvs behöver inget underhåll öht ;) ) blombuskar som humlor och bin tycker om?

Är inte helt säker på vad för buskar som finns på tomten mer än en smällbär (sån med vita bär som ploppar när man klämmer ;))en liten ros och en syrenhäck men igen aning om hur frisk den är. Annars är det bara övervuxna träd, ogräs och björnbär som ska harvas bort så det kan växa gräs.
 
Om det är ditt första år där så är mitt tips att avvakta lite. När vi flyttade in i obebott soldattorp hittade vi oerhört mycket gamla växter första sommaren. Jag är glad att vi inte körde vårt race och trimmade ner/grävde bort innan vi visste vad som fanns i jorden. Exempelvis kom det massa liljor av olika slag.
 
Hade det
Om det är ditt första år där så är mitt tips att avvakta lite. När vi flyttade in i obebott soldattorp hittade vi oerhört mycket gamla växter första sommaren. Jag är glad att vi inte körde vårt race och trimmade ner/grävde bort innan vi visste vad som fanns i jorden. Exempelvis kom det massa liljor av olika slag.
Hade jag gärna avvaktat, men "gräsmattan" har inte ett grässtrå på sig och är full av stubbar från sly och björnbär. Och dessutom skräp och skrot som kräver grävning för att få bort.. de buskar som jag kunnat identifiera och som inte är ivägen för skräpröjningen är kvar, ska också riva en länga så kommer antagligen att bli ganska uppkört av maskiner osv till sommaren.
 

Bifogade filer

  • 20191021_144936.jpg
    20191021_144936.jpg
    547,6 KB · Visningar: 112
Naturvårdsverket vill inte att man planterar vresros, den räknas som invasiv i vissa delar av landet. Jag tycker dock rosor var en riktig bra idé till ett gammalt torp! Vilken zon bor du i? Kallar på rosexperten @athena_arabians :angel:
Vilken färg och storlek på buske är du ute efter?
 
Naturvårdsverket vill inte att man planterar vresros, den räknas som invasiv i vissa delar av landet. Jag tycker dock rosor var en riktig bra idé till ett gammalt torp! Vilken zon bor du i? Kallar på rosexperten @athena_arabians :angel:
Vilken färg och storlek på buske är du ute efter?

:D

@Buck: Vill du ha rosor som är enkla att sköta rekommenderar jag gammaldags rosor. Alla rosor kräver en ordentlig plantering (de är giriga saker, de gillar en stor mängd gödsel) men sedan är de lättskötta. Väljer man sorter som är sjukdomsresistenta och starkväxande behövs det liten skötsel senare.

Flora Linnea har ju massor av information så jag rekommenderar att gå in där. De är supertrevliga om man har frågor också.

Några sorter som passar vid ett torp:

Minette - En gammal torpros som klarar lite sämre lägen.
Järnvägaren - En svensk POM-ros från damascenagruppen. Ljuvlig doft.
Skedarosen - Också en kulturarvssort från POM med riktigt häftig färg. Klarar det mesta.
Stanwell Perpetual - En ljuv tuffing som klarar sämre lägen.
Maiden's Blush - En gammaldags trädgård behöver minst en albaros! Maiden's Blush är tålig och klättrar i lägre zoner om hon får chansen.
Quatre Saison - En återblommande damaskros som är väldigt tacksam.
Rose de Rescht - Ännu en återblommande höstdamask som är perfekt för att göra likör på. Den har väldigt stark doft.
Zéphirine Drouhin - Bra klätterros med väldoftande blommor.
Honorine de Brabant - En strimmig ros som är tämligen tålig.
Rosa helenae - En mycket vacker klätterros (ska inte stå nära huset, den är KRAFTIGT växande!) med en kopiös mängd små söta blommor. Mycket tacksam, den bara växer och växer.
Salet - Lite ovanlig, det är en återblommande mossros. Rolig om man vill ha något lite annorlunda.
 
@Buck Vet du om det är mycket rådjur runt omkring? Planterade två schersmin i höstas och det vet te tusan om de överlever eftersom rådjuren mumsat på dem :( nu har de fått nättält men det borde jag satt upp innan :meh:
Satte även tre rosa tokar och de har rådjuren låtit vara :up:
Men de har även ätit upp mina rosor :arghh: och såklart min murgröna :rage:
 
Hjälp mig med att välja växter till mitt torp ^_^, huset och tomten har stått öde i 10 år och var nog vildvuxen innan dess också. Har röjt och beskurit det mesta nu så att man kan gå in på tomten utan att fastna i björnbörs snår och massakerat häcken så den "bara" är 3m bred nu. Och där försvinner min kunskap om växter, (är duktig på att döda dom iofs vilket min zombie orkide är ett semi levande exempel på ;).)

Funderar på att plantera lite buskar till våren och har än så länge vara bestämt mig för nypon (vresros), och påfyllnad på ligusterhäcken. Men vill inte råka ta ngt som kommer att ta över tomten igen.

Vad finns det för lättskötta (dvs behöver inget underhåll öht ;) ) blombuskar som humlor och bin tycker om?

Är inte helt säker på vad för buskar som finns på tomten mer än en smällbär (sån med vita bär som ploppar när man klämmer ;))en liten ros och en syrenhäck men igen aning om hur frisk den är. Annars är det bara övervuxna träd, ogräs och björnbär som ska harvas bort så det kan växa gräs.
Jag säger som @SaraXX - lugna dig lite!

Växter kan överleva väldigt länge utan att de gör något väsen av sig. Ett gammalt hus som ditt har sannolikt haft blommor och buskar innan allt blev förvildat.

Eftersom du ändå ska röja runt på tomten, riva byggnader och köra omkring med maskiner så kanske du ska låta det vara tills du vet vad du faktiskt har?
Det är lätt att stirra sig blind på det man vill ha bort.

Ett tips kan vara att promenera runt i grannskapet och se vad som växer vid de andra husen. Då får du en fingervisning om vad som trivs just i den trakten.

För egen del har jag faktiskt fått de flesta perennerna och en del rosor från grannar och bekanta. Plus att det kommit upp massor som det inte syntes det minsta spår av när jag flyttade hit 2012. :)
 
Det är ju inga ”buskar” utan vanliga perenner, men gräver du ner några få plantor lammöron till att börja med, så får du snart fler av dem. De är helt okrävande hos mig i alla fall. Fina att kombinera med rosor med sina silvergrå blad, och lammöronens pyttesmå blommor älskas också av humlor.
 
Försöker svara alla :)

Torpet är mitt i skåne, öppet och blåsigt med en 70 väg och en 80väg precis bredvid med mycket lastbilar. Har inte sett rådjur just här men brukar finnas på åkrarna runtomkring. Sen har jag en gammal traktor firma och en djurbutik som granne.

Vill ha stora buskar som kan bo in sig i häcken runt torpet och fylla ut. Så man får en finare utsikt och som kan dofta gott :).

Fick röja väldigt mycket av häcken då det är/ var mängder av sopor i den (5 lastbilar är vi nog uppe i från trädgården).

Nypon/vresros finns på flera gårdar runtomkring och de doftar sååå gott^_^. Sen vill jag ju ha stora buskar och fint nu och inte om 5 år :p (otålig ;)).
 
Häck mot 70väg, var björnbär och buskar på hela ytan innan.
 

Bifogade filer

  • 20200123_155839.jpg
    20200123_155839.jpg
    506,7 KB · Visningar: 89
Försöker svara alla :)

Torpet är mitt i skåne, öppet och blåsigt med en 70 väg och en 80väg precis bredvid med mycket lastbilar. Har inte sett rådjur just här men brukar finnas på åkrarna runtomkring. Sen har jag en gammal traktor firma och en djurbutik som granne.

Vill ha stora buskar som kan bo in sig i häcken runt torpet och fylla ut. Så man får en finare utsikt och som kan dofta gott :).

Fick röja väldigt mycket av häcken då det är/ var mängder av sopor i den (5 lastbilar är vi nog uppe i från trädgården).

Nypon/vresros finns på flera gårdar runtomkring och de doftar sååå gott^_^. Sen vill jag ju ha stora buskar och fint nu och inte om 5 år :p (otålig ;)).

Skippa vresrosor säger jag bara. De är ett invasivt elände.
 
20200123_155856.jpg

Framsida mot traktorfirman, har tänkt bygga stengärde här + nypon. Ska försöka behålla de blommor som växer här.
 
Skippa vresrosor säger jag bara. De är ett invasivt elände.
Kommer ändå få röja björnbär så kan hålla efter vresrosorna samtidigt ;).

Är det att de sprider sig dit man inte vill ha dom? typ in på grannens tomt eller är det att busken växer och blir väldigt stor?
 
Kommer ändå få röja björnbär så kan hålla efter vresrosorna samtidigt ;).

Är det att de sprider sig dit man inte vill ha dom? typ in på grannens tomt eller är det att busken växer och blir väldigt stor?
De sprider sig hejdlöst. Avråder absolut från vresrosor. Det finns så många lättskötta doftande rosor att använda istället.

Tycker man får tänka lite långsiktigt också. Du kommer kanske inte alltid att äga detta torp och en framtida ägare kanske inte har kunskapen om just vresrosornas negativa egenskaper. År 2022 kommer det att vara olagligt att odla vresrosor i Finland och fram till dess ska de utrotas där. Det kanske säjer något om rosens egenskaper.
 
De sprider sig hejdlöst. Avråder absolut från vresrosor. Det finns så många lättskötta doftande rosor att använda istället.

Tycker man får tänka lite långsiktigt också. Du kommer kanske inte alltid att äga detta torp och en framtida ägare kanske inte har kunskapen om just vresrosornas negativa egenskaper. År 2022 kommer det att vara olagligt att odla vresrosor i Finland och fram till dess ska de utrotas där. Det kanske säjer något om rosens egenskaper.
Synd att mina favoritblommor är så dåliga :(. Finns det några liknande nypon? Dvs doftar mycket och växer till större buskar?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp