Lättskötta gröna växter

Monsteran , dracenan , flamingoblomman, yuccapalmen (40 år) , paradisträd, ampelilja är de som just nu lever och "sprättblomma" som bara ynglar av sig. Orkideer vill inte bo här 😢 och sen har jag tagit livet av en drös saintpaulior som levde i många år sen dog de bara. De som klarat sig bäst är de jag fått av vänner, köpeblommorna är inte att lita på ibland. Jag har öst och västfönster så jag vattnar en gång i veckan , det får de nöja sig med. Julstjärnor överlever aldrig hos mig. En kaktus från 1972 avlivade jag för den kunde man inte vara nära, MASSOR med taggar.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
En dracaena marginata med glad tillväxt i ett solfönster. :) När jag tog över henne hängde till och med toppbladen.
72468030_2480715558814391_7756120816659464192_n.jpg

Plantan i bakgrunden är förresten superduperenkel också! :D Money plant kallas den här, den har säkert ett annat populärnamn isverige. Växer hyfsat snabbt, är jättelätt att försöka och kan ge bra insynsskydd.
 
En dracaena marginata med glad tillväxt i ett solfönster. :) När jag tog över henne hängde till och med toppbladen.
72468030_2480715558814391_7756120816659464192_n.jpg

Plantan i bakgrunden är förresten superduperenkel också! :D Money plant kallas den här, den har säkert ett annat populärnamn isverige. Växer hyfsat snabbt, är jättelätt att försöka och kan ge bra insynsskydd.

Ser ut som ett paradisträd? Tror jag 😅
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Monsteran , dracenan , flamingoblomman, yuccapalmen (40 år) , paradisträd, ampelilja är de som just nu lever och "sprättblomma" som bara ynglar av sig. Orkideer vill inte bo här 😢 och sen har jag tagit livet av en drös saintpaulior som levde i många år sen dog de bara. De som klarat sig bäst är de jag fått av vänner, köpeblommorna är inte att lita på ibland. Jag har öst och västfönster så jag vattnar en gång i veckan , det får de nöja sig med. Julstjärnor överlever aldrig hos mig. En kaktus från 1972 avlivade jag för den kunde man inte vara nära, MASSOR med taggar.
Jag letar fortfarande efter Sprätt-Iväg frön om du ar några till övers? :) :heart
 
Vad är det för växt? :D

Den heter tydligen Euphorbia leuconeura och var jättepoppis när jag växte upp och strax innan, så typ på 70-80talet. :) Det är en grön lite palmliknande planta som spottar frön hit och dit i hela huset, därav namnet. Ofta hamnar de i andra krukor och växer där.
Jag tycker att de är jättecharmiga! :heart
Faller definitivt inom "lättskötta växter". :D
 
Den heter tydligen Euphorbia leuconeura och var jättepoppis när jag växte upp och strax innan, så typ på 70-80talet. :) Det är en grön lite palmliknande planta som spottar frön hit och dit i hela huset, därav namnet. Ofta hamnar de i andra krukor och växer där.
Jag tycker att de är jättecharmiga! :heart
Faller definitivt inom "lättskötta växter". :D
Vilken rolig växt :D
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Nu har jag köpt en Echeveria och en igelkottskaktus. Hoppas de överlever första året. Ser lättskötta ut båda två :up:.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Vad är det för växt? :D
Vi har några på jobbet och jag kan intyga att de överlever allt. :)
Lätta att föröka och praktiskt taget omöjliga att ha ihjäl.

Man ska bara tänka på att "sprättblomman" är väldigt giftig.
Inte bra om man har djur och småbarn. Förmodligen därför de "dog ut" i popularitet.
Det är några hornhinnor som har gått åt, saften är starkt frätande.
 
Jag kapar tråden lite.
Jag söker också lättskött blomma till köksfönster. Den behöver inte vara stor och fungera som insynsskydd, men den bör klara sol, det är ett sydfönster :)
Paradisträd. Tål mycket sol, och kan glömmas bort i veckor utan att ta illa upp.
 
  • Gilla
Reactions: MCP
Vi har några på jobbet och jag kan intyga att de överlever allt. :)
Lätta att föröka och praktiskt taget omöjliga att ha ihjäl.

Man ska bara tänka på att "sprättblomman" är väldigt giftig.
Inte bra om man har djur och småbarn. Förmodligen därför de "dog ut" i popularitet.
Det är några hornhinnor som har gått åt, saften är starkt frätande.
Men hur bär man sig åt för att få saften i ögat? Kan intyga att de överlever allt. Jag har en sån på jobbet som överlevde 15 år utan omplantering, och till och med har klarat föräldraledigheter med ett halvår utan vatten.
 
Jag har lyckats ta livet av tre monsteror (snart fyra) och tre elefantöron - och fattar inte vad jag gör för fel 😭

Elefantörats stjälkar slokar och ramlar av, och monsteran slokar och stjälkarna knäcks och får både gula och bruna blad. Helt oförstående till vad jag gör för fel! Vattnar jag för ofta (max 1 gång/vecka)? För mycket/lite ljus? (En monstera och en elefantöra står i fönstret med lite lagom ljus, och en monstera står 3 m in i rummet mittemot ett fönster men inte i direkt solljus. De ser pissiga ut allihop 🙈
För lite ljus. Du får ha ett enormt ljust rum om du ska kunna ha en växt tre meter in i rummet, särskilt vinterhalvåret.

Mitt elefantöra slokar också så här års, gissar på ljusbrist. Det brukar repa sig igen sommarhalvåret.
 
Men hur bär man sig åt för att få saften i ögat? Kan intyga att de överlever allt. Jag har en sån på jobbet som överlevde 15 år utan omplantering, och till och med har klarat föräldraledigheter med ett halvår utan vatten.
Tja, uppenbarligen är det flera som har lyckats. :)
Man får lite växtsaft på handen, man kanske tar bort ett visset blad, och en stund senare kanske man stryker sig i ansiktet? Jag har i alla fall lyckats flertalet gånger med liknande, när jag hanterar min chili. :D
Skvätt i vägen får hålla sig på jobbet, utom räckhåll från missarna, de demolerar en del växter/år.
Från Wiki:n: Växten är giftig vilket gör att handskar rekommenderas när den hanteras.
 
Tja, uppenbarligen är det flera som har lyckats. :)
Man får lite växtsaft på handen, man kanske tar bort ett visset blad, och en stund senare kanske man stryker sig i ansiktet? Jag har i alla fall lyckats flertalet gånger med liknande, när jag hanterar min chili. :D
Skvätt i vägen får hålla sig på jobbet, utom räckhåll från missarna, de demolerar en del växter/år.
Från Wiki:n: vilket gör atVäxten är giftigt handskar rekommenderas när den hanteras.
Åh det visste jag inte , har klarat mig hittills. Men tack för varningen då jag tänkt sätte om en stor jäkel. :crazy:
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag är lite folkskygg :p och vill ha en undangömd trädgård. Baksidan av vårt hus är skyddad av skog och av huset då ❤, men ena sidan...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 486
Senast: sjoberga
·
Trädgård & Växter Hej! Jag har i uppdrag att fixa en plantering, men jag behöver lite hjälp med vad som ska stå där. Önskemål är perenn, lättskött, ska...
2
Svar
35
· Visningar
1 730
L
Hat
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
2 829
Senast: LiviaFilippa
·
Trädgård & Växter Är det någon som vet hur man kan göra rent och snygga till en gård med plattor som blivit vildvuxen? Har fått tips om högtryckstvätt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 176
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp