Lättskötta gröna växter

Jag visste inte det om sprätt-iväg heller. Vi hade alltid ettt stort gäng i huset sedan vi var små, och jag lät mina anolisödlor klättra i dem också. :nailbiting:
Risken att de skulle ha sönder ett blad eller bita i växten är visserligen minimal, men ändå! Värt att tänka på.
 
A40B20D6-A2DA-43FB-84D6-BEFA23282E63.jpeg



Nu ska vi se om de piggnar till... stackars palettblad.
 
Fikusar tycker jag kan vara besvärliga, men ampelliljor och fredskalla är typ omöjlig aatt ta död på.
Clivia är en rar planta som blommar vackert ett par gånger per år, om man får tag på den smalbladiga varianten täcker en planta typ ett helt fönster. :D

Åh, clivior :love: Jag har faktiskt aldrig sett de smalbladiga, får hålla utkik! Jag älskar mina vanliga, går finfint att glömma bort att vattna dem och de är lika glada iallafall. I mitt hem har jag bara rejält stryktåliga växter, men nu har jag fått lite hybris och skaffat två orkidéer. Undrar hur länge de överlever...och om de nånsin kommer blomma igen O_o
 
Åh, clivior :love: Jag har faktiskt aldrig sett de smalbladiga, får hålla utkik! Jag älskar mina vanliga, går finfint att glömma bort att vattna dem och de är lika glada iallafall. I mitt hem har jag bara rejält stryktåliga växter, men nu har jag fått lite hybris och skaffat två orkidéer. Undrar hur länge de överlever...och om de nånsin kommer blomma igen O_o

Jag tror att de smalbladiga är en utdöende variant och det är himla synd! De "moderna" varianterna räcker liksom inte riktigt till tycker jag, de är ju så Små. :)
Min mor har fått adoptera mina plantor sedan jag flyttade och just nu ligger de i träda. Jag bad henne ta ett snabbkort bara. Jag hade hoppats att jag skulle hitta kort på när de var i sitt esse (då rymde jag bara en i varje fönster.) men icke då!
Orkidéer verkar vara ganska stryktåliga också om de bara trivs. Jag har min första också, köpt för typ fyra månader sedan och den blommar än. :D Vågar inte peta på den!
 
Jag råkade också komma hem med två Dracaena janet craig compacta idag. De hade tydligen "kort datum" och såldes iväg för 75p per styck, så jag högg båda trots att jag redan har en. :D Var lämpligt med tanke på att jag tänkt piffa upp terrariet och det var en av växterna jag tänkt pröva ändå .
 
Så fin, tack för bild! Jag okynnesgooglar clivior nu och leker med tanken att skaffa frön. Det finns tydligen gula clivior och allt möjligt! :D

Haha, jaaaa! Jag såg också de gula när jag försökte hitta ursprunget till mina smala. (De har gått i släkten ett par generationer nu.) Det finns så många fina!
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag är lite folkskygg :p och vill ha en undangömd trädgård. Baksidan av vårt hus är skyddad av skog och av huset då ❤, men ena sidan...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 441
Senast: sjoberga
·
Trädgård & Växter Hej! Jag har i uppdrag att fixa en plantering, men jag behöver lite hjälp med vad som ska stå där. Önskemål är perenn, lättskött, ska...
2
Svar
35
· Visningar
1 692
Trädgård & Växter Är det någon som vet hur man kan göra rent och snygga till en gård med plattor som blivit vildvuxen? Har fått tips om högtryckstvätt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 125
Senast: Krålus
·
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
898
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp