Låg Ca/p kvot

Ottilia

Trådstartare
Hej!

När jag räknar på min hästs foderstat så får jag lite låg Ca/P kvot, den hamnar på ca 1,5 och jag vill ha minst 1,8. Hur rättar jag lättast till det? mineralfoder får hon redan - krafft grön, och jag kan väl inte bara ge mer av det? Har hört om foderkalk men har ingen erfarenhet av det och har inte hittat någon specifikation på vad det mer innehåller för ämnen.

Hon fodras med hösilage, lusern, mineraler och betfor.


p.s. Vad är riskerna med för låg kvot? vet bara att man ska ha en särskild kvot men int varför?
 
Senast ändrad:
Sv: Låg Ca/p kvot

En Ca : P-kvot på 1,5 i foderstaten är inget större problem.

Vill du ha en högre kvot så är väl det enklaste att byta Miner Grön mot Miner Blå eller Miner Röd som har högre Ca : P-kvot. Miner Röd kanske passar bättre till ditt grovfoder.
 
Sv: Låg Ca/p kvot

Tack! det var foderstatsprogrammet som angav att kvoten borde ligga på 1,8. Hästen är 2 år, påverkar det behovet?

vad är riskerna med för låg eller för hög kvot?
 
Sv: Låg Ca/p kvot

Den amerikanska fodernormen för hästar, NRC 2007, har en rekommenderad Ca:P-kvot på 1,8 för 2-åringar. Detta är ett riktvärde som man bör sikta på och inte avvika alltför mycket ifrån. Jag vill helst ligga i intervaller 2,5 – 1,2.

En lägre kvot än 1,2 medför risk för allvarliga skelettsjukdommar. En högre kvot anses mindre skadlig eftersom hästen i viss mån kan reglera upptaget av calcium från fodret och vid behov minska eller öka upptaget. Dessutom kan kalcium lagras och frisättas i skelett och njurar som tjänstgör som en slags buffert. Kortsiktigt kan man nog därför tillåta en ganska hög Ca:P-kvot men det finns oroande tecken på negativ inveran vid lång tids utfodring med hög Ca:P-kvot. Dessutom har en hög kalciumhalt i foderstaten en negativ inverkan på upptaget av fosfor och kan leda till fosforbrist.
 
Sv: Låg Ca/p kvot

tusen tack för svar, ska räkna på blå eller röd miner och se om det blir bättre kvot då =)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har gått och klurat länge och väl på det här men känner att jag behöver input från lite klokt folk för jag vet ärligt talat inte vad som...
2
Svar
27
· Visningar
3 891
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har precis fått analysen från årets hösilage och har räknat på höstens foderstat. Det är inget roligt hösilage iår, ganska lågt i...
2
Svar
26
· Visningar
3 697
Senast: super
·
Foder & Strö har precis fått analysen till mitt hösilage och är rätt så säker på att Ca/P kvoten är för hög? Ca 7,6 g/kg ts P 1,8 g/kg ts Kvoten...
Svar
9
· Visningar
2 105
Senast: mackan
·
Foder & Strö Nu sliter jag mitt hår på riktigt. Försöker få till någon sorts balans i hästens foderstat men det verkar svårt alt gå åt mängder med...
Svar
18
· Visningar
1 620
Senast: supersonic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp