Lag om att chefen inte får maila efter arbetstid

Lingon

Trådstartare
https://www.tv4play.se/program/nyhe...tstid-diktatoriskt-och-problematiskt/13743169

I det här inslaget från TV4 Nyhetsmorgon pratar de om att i alltfler europeiska länder (inte Sverige) pratas det om lagförslag som reglerar när chefen får maila de anställda och när hen inte får göra det. detta för att motverka stress och ha en tydlig skillnad på arbetstid och fritid. Det härtyckte jag skulle vara intressant att diskutera! Forskaren i inslaget tycker att det är viktigt med skillnad mellan arbetstid och fritid men tycker att en sån lag skulle vara för stelbent och diktatorisk.

Jag som stänger av min jobbmobil så fort jag slutar jobba tycker att chefen får väl maila mig när han vill. Men jag kommer inte kolla på mailen förrän nästa gång jag jobbar. Detta gäller även semestrar och helger. Jag tycker att det vore bättre att man i normalfallet inte har skyldighet att kolla jobbmailen på sin fritid. Chefer och den typen av tjänster är väl undantagna men ska då ha lämplig ersättning för att jobbet inkräktar på fritiden. Jag tycker att vårt system funkar bra för då kan min chef maila mig om saker han vill att jag ska tittapå när jag är tillbaka från min semester men jag behöver inte se det förrän jag börjar jobba igen.

Hur har ni det på era jobb? Mailar era chefer er på fritiden och kollar ni? Skulle ni kunna bara stänga av och inte kolla jobbmail/jobbtelefon osv på fritiden? Behövs en sån här lag?
 
Tycker inte det behövs en sån lag.

Självklart tycker ja att chefen om hen jobbar ikapp kan lägga mejl utanför arbetstid men personalen har ingen skyldighet att kolla eller svara förens man är på plats på jobbet.

Jag har tillgång till både mejl och dator dygnet runt men jag kollar inte mejlen när jag stämplat ut.
 
https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/här-får-chefer-inte-mejla-efter-arbetstid-diktatoriskt-och-problematiskt/13743169

I det här inslaget från TV4 Nyhetsmorgon pratar de om att i alltfler europeiska länder (inte Sverige) pratas det om lagförslag som reglerar när chefen får maila de anställda och när hen inte får göra det. detta för att motverka stress och ha en tydlig skillnad på arbetstid och fritid. Det härtyckte jag skulle vara intressant att diskutera! Forskaren i inslaget tycker att det är viktigt med skillnad mellan arbetstid och fritid men tycker att en sån lag skulle vara för stelbent och diktatorisk.

Jag som stänger av min jobbmobil så fort jag slutar jobba tycker att chefen får väl maila mig när han vill. Men jag kommer inte kolla på mailen förrän nästa gång jag jobbar. Detta gäller även semestrar och helger. Jag tycker att det vore bättre att man i normalfallet inte har skyldighet att kolla jobbmailen på sin fritid. Chefer och den typen av tjänster är väl undantagna men ska då ha lämplig ersättning för att jobbet inkräktar på fritiden. Jag tycker att vårt system funkar bra för då kan min chef maila mig om saker han vill att jag ska tittapå när jag är tillbaka från min semester men jag behöver inte se det förrän jag börjar jobba igen.

Hur har ni det på era jobb? Mailar era chefer er på fritiden och kollar ni? Skulle ni kunna bara stänga av och inte kolla jobbmail/jobbtelefon osv på fritiden? Behövs en sån här lag?
"Jag tycker att det vore bättre att man i normalfallet inte har skyldighet att kolla jobbmailen på sin fritid."
Det här vill jag lyfta fram. Jag är ensam att jobba med de saker jag jobbar med inom den förvaltning jag jobbar inom. Jag har alltid kollat jobbmailen någon gång under semestern och känt att det är mitt ansvar på nåt vis.
En klok psykolog jag fick hjälp av en gång frågade: Kollar du jobbmailen då du är ledig?"
Jag: "Ja"
P: Varför det?
Jag: För att jag är ensam inom mitt område och tycker att jag behöver göra det ifall det kommit nåt viktigt mail
P: Står det i ditt arbetsavtal/arbetsbeskrivning att du ska göra det?
Jag: Nej
P: Nå då ska du inte göra det. Du är ledig för att vara ledig och vila från ditt jobb. Det är din chefs uppgift att se till att det finns backup om det behövs.

...sedan dess kollar jag extremt extremt sällan jobbmailen då jag är ledig.
Jag berättade för chefen vad psykologen hade sagt. Han såg konstig ut i ansiktet en stund, men sen var det inte mera med det.
Det kan på riktigt hända saker som gör att jag måste agera under en ledighet, eller tom avbryta min ledighet, men då får chefen kalla in mig. I så fall skulle han ringa på mitt privatnummer.
 
Det är svårt att ta ställning till en sådan lag eller lagförslag utan att veta mer än det TV4 väldigt diffust och svepande berättar om, tycker jag.

Ifråga om mail ser jag överhuvudtaget inget problem. Behöver en anställd vara kontaktbar via mail så tillhandahåller arbetsgivaren ju normalt ett mailkonto - som hanteras av den anställde på arbetstid. Många har ju jobbmailen i mobilen idag men i den mån det är ett krav från arbetsgivaren att en anställd skall hantera jobbmail utanför ordinarie arbetstid så är det som jag ser det i första hand en avtalsfråga. Samma sak med telefonkontakt; somliga har tjänstemobil och behöver vara nåbara utanför ordinarie arbetstid men även där ser jag det som en ren avtalsfråga. Jag kan tänka mig många tjänster där det är helt rimligt att både kolla mail och vara nåbar på tjänstemobil utanför ordinarie arbetstid, och har även jobbat så själv. En grundläggande fråga i det [avtals]sammanhanget är imho att tydligt definiera ordinarie arbetstid, jourtid och fritid, och där brister det idag på många håll.

Om regleringarna syftar till att begränsa en arbetsgivares möjlighet att kontakta anställda på deras privattelefoner och privatmail i tid och otid utanför avtalade överenskommelser så kan jag förstås se en potentiell nytta. Det finns arbetsgivare som urskillningslöst jobb-smsar till anställdas privatmobiler dygnet runt. Men även där känns ny lagtext som ett väldigt trubbigt verktyg som är svårt att anpassa till verkliga omständigheter.
 
På mitt jobb har vi "fri tid" vilket gör att folk kan jobba från typ 06/07 till 21 på kvällen. Det skulle vara sjukt jobbigt för chefen/oss att ha koll på exakt vem som har förskjuten arbetsdag eller arbetstopp precis andra onsdagen i januari typ. Det är bättre att, precis som andra nämnt, att inte kolla mejlen eller slå av notiser när man inte jobbar.
Är det skrik och panik får chefen smsa/ringa på privata numret.
 
Jag har med mig jobbtelefonen hem och det händer att jag kollar på den när jag är ledig, tex om jag haft den på laddning och ska lägga undan den.

Just chefen mailar nog inte så ofta utanför arbetstid men det kan komma andra mail lite när som. Inget som stör mig. Tycker också att det är bra att mail kan skickas när det passar avsändaren men att man inte förväntar sig reaktion eller svar under ledig tid.
 
Jag både får och skickar mail utanför ordinarie arbetstid. Ibland för att det är ”nödvändigt” (jag har inte ett jobb där liv och död står på spel så nödvändigt är ett ord jag försöker undvika) och ibland för att jag har lite för mycket will to please. Min chef är dock noggrann med att stämma av så jag inte jobbar för mycket efter en väggkänning ganska nyligen.
 
Jag kollar jobbmejlen från jobbdatorn jag enbart använder när jag jobbar. Passar det chefen att mejla på kvällarna går det alltså alldeles utmärkt. Vi jobbar dessutom varierande arbetstider så det skulle bli orimligt om någon som jobbar kväll/natt inte får mejla när hen jobbar utan måste vänta till hen gått av passet.
 
Jag har sett till att ha en specifik jobbtelefon av just den anledningen (företaget betalar för telefon och abonnemang och man får gärna ha den som sin privata om man vill, men jag behöll alltså min andra också). Vi jobbar mot hela världen, så det kan ju verkligen hända något dygnet runt, men jag kan absolut stänga av jobbtelefonen om jag vill. Ibland kollar jag den ändå när jag är ledig, jag brukar alltid ha med den hem, och svarar på något mail eller så, men då räknar jag ju in det som arbetstid också. Händer att jag jobbar på kvällen eller tar ledigt några timmar en solig dag efter lunch och åker ut till stallet, förväntar mig verkligen inte att någon ska hålla koll på det!
 
Inser när jag skrivit klart att jag bara skrev om min ena jobbmail, uppenbart eftersom jag håller på rutinerna med arbetstid osv på den delen av mitt jobb (regionanställd psykolog) men inte på andra halvan. Jag är doktorand på halvtid och universitetsmailen har jag kopplat till min privata telefon. Där svarar jag på mail typ alla tider på dygnet i många fall och jag jobbar också lite när som utifrån behov. Generellt är det inget som stör, men i stressiga perioder drar det upp stressen ännu mer. Det är dock självvalt, ingen som tvingat mig på något sätt..
 
"Jag tycker att det vore bättre att man i normalfallet inte har skyldighet att kolla jobbmailen på sin fritid."
Det här vill jag lyfta fram. Jag är ensam att jobba med de saker jag jobbar med inom den förvaltning jag jobbar inom. Jag har alltid kollat jobbmailen någon gång under semestern och känt att det är mitt ansvar på nåt vis.
En klok psykolog jag fick hjälp av en gång frågade: Kollar du jobbmailen då du är ledig?"
Jag: "Ja"
P: Varför det?
Jag: För att jag är ensam inom mitt område och tycker att jag behöver göra det ifall det kommit nåt viktigt mail
P: Står det i ditt arbetsavtal/arbetsbeskrivning att du ska göra det?
Jag: Nej
P: Nå då ska du inte göra det. Du är ledig för att vara ledig och vila från ditt jobb. Det är din chefs uppgift att se till att det finns backup om det behövs.

...sedan dess kollar jag extremt extremt sällan jobbmailen då jag är ledig.
Jag berättade för chefen vad psykologen hade sagt. Han såg konstig ut i ansiktet en stund, men sen var det inte mera med det.
Det kan på riktigt hända saker som gör att jag måste agera under en ledighet, eller tom avbryta min ledighet, men då får chefen kalla in mig. I så fall skulle han ringa på mitt privatnummer.

Mycket klok insikt tycker jag!

Jag har några på mitt jobb som tidigare alltid varit kontaktbara, alltid kollat mailen och alltid varit redo om jobbet behöver dem för att de trodde att de var oumbärliga. Sen blev de sjuka och var borta några veckor. När de kom tillbaka insåg alla att jobbet hade faktiskt överlevt utan dem. Kollegorna hade rett ut det på ett bra sätt. De har sen dess insett att fritid är fritid och att man inte är oumbärlig även om man tror det.

Även om jag kanske inte tycker att det behövs en lag för det så tror jag att det hade varit bra om det hade blivit normen. Att det blivit norm att man inte kollar jobbmailen på sin fritid.
 
Min chef kan maila senare än vad jag normalt jobbar men inte utanför flextidsramen och aldrig med förväntan på svar innan kontorstid.

Men vi har generellt inte så mycket ”uppdrag” från chefen, vi styr vad och när vi gör vad själva (utifrån lagar, regler och rutiner förstås).
 
På mitt jobb har vi praxis att man får arbeta när man vill men ska hålla sig till att skicka mail mån-fre, 8-18 ca och jag tycker det fungerar även om man får påminna en del ibland.

Jag hörde talas om ett projekt där syftet var att alla som återvände från sommarsemestern skulle ha en tom inkorg. Ett autosvar svarade typ; xx är på semester och är åter xx du är välkommen att skicka ditt e-post efter detta datum. Skickades Mail ändå så returnerades de med samma hälsning.
 
Blir lite svårt för de som har kollegor över hela världen (I olika tidszoner) också.
Jag tycker det är fint som jag sett på sistone, chefer som har en notis i sin mailsignatur att "Mina arbetstider är kanske inte dina arbetstider. Feel free att svara på mail under dina arbetstider." Eller nåt i den stilen.
 
På mitt jobb har vi praxis att man får arbeta när man vill men ska hålla sig till att skicka mail mån-fre, 8-18 ca och jag tycker det fungerar även om man får påminna en del ibland.

Jag hörde talas om ett projekt där syftet var att alla som återvände från sommarsemestern skulle ha en tom inkorg. Ett autosvar svarade typ; xx är på semester och är åter xx du är välkommen att skicka ditt e-post efter detta datum. Skickades Mail ändå så returnerades de med samma hälsning.

Intressant. För min del har aldrig det varit stressande att det finns mail när jag kommer tillbaka efter semestern. Min arbetsledare/chef mailar gärna när jag är semester om sånt hen kommer på då som jag behöver titta på när jag är tillbaka. Och istället för att riskera att glömma det så slänger hen iväg ett mail. När jag kommer tillbaka så ser jag de mailen som en bra start då jag slipper tänka själv på vad som ska göras utan jag kan använda dem som en to do-lista för att mjukstarta efter semestern. Någon annan har gjort prioriteringarna åt mig. Men hen sa till mig att jag absolut inte skulle kolla mailen under semestern. Det var inte det som var syftet med att skicka dem då.
 
På mitt jobb har vi praxis att man får arbeta när man vill men ska hålla sig till att skicka mail mån-fre, 8-18 ca och jag tycker det fungerar även om man får påminna en del ibland.

Jag hörde talas om ett projekt där syftet var att alla som återvände från sommarsemestern skulle ha en tom inkorg. Ett autosvar svarade typ; xx är på semester och är åter xx du är välkommen att skicka ditt e-post efter detta datum. Skickades Mail ändå så returnerades de med samma hälsning.
Åh jag skulle tycka det var så himla jobbigt att lyckas komma ihåg alla mail som ska skickas vid en viss tidpunkt. Eller går det att sätta datum/tid på när ett mail ska gå iväg kanske? Annars hade jag fått drunkna i post-its🙈
 
På mitt jobb har vi "fri tid" vilket gör att folk kan jobba från typ 06/07 till 21 på kvällen. Det skulle vara sjukt jobbigt för chefen/oss att ha koll på exakt vem som har förskjuten arbetsdag eller arbetstopp precis andra onsdagen i januari typ. Det är bättre att, precis som andra nämnt, att inte kolla mejlen eller slå av notiser när man inte jobbar.
Är det skrik och panik får chefen smsa/ringa på privata numret.
Ja exakt så har vi också. Jag skulle bli otroligt hämmad av att inte ”få” jobba på kvällar.

Det handlar om eget ansvar.
 
Jag kan tycka att det är ett gemensamt ansvar för arbetsgivare och anställd. Men arbetsgivaren har ganska långtgående skyldigheter att förebygga en osund arbetsmiljö och i det ingår "kulturen" också. Det gäller även chefers arbetsmiljö (vilket ofta glöms bort i diskussionerna). Så är det medarbetare, kollegor som uttalat bett mig att inte skicka på kvällen så skriver jag och skickar med fördröjning. Har ibland fått lite omtänksamma påtalande att inte sitta med jobb på kvällen, men tänker att det skulle kunna vara en outtalad önskan om att inte få mail vid den tiden heller. Ska nog ta upp frågan vid tillfälle.
Jag är själv nattsuddare och hästägare så att ta några timmar ledigt på dagen för att jobba under kvällen så här på vintern är mkt värt. Vi har dygnet runt verksamhet och jag får ofta mail alla möjliga tider på dygnet. Så har nog lite kontinuerlig koll ändå. Lägger undan jobbtelefonen när jag verkligen vill vara ledig dock Det finns inga förväntningar på mig att jag ska vara tillgänglig dygnet runt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp