Lag om att sko?

E

Ewe89

Jag hörde som hastigast att det ska bli lag på att sko sin häst:eek:
Kan nån berätta vad som gäller, när lagen träder i kraft, vad händer om man bryter mot lagen osv. Detta borde ju vara jättestort med tanke på alla tusentals barfotahästar här i landet!
 
Sv: Lag om att sko?

öööh? det låter väldigt konstigt. Vad ska dem då göra med russen på gotland ;) de kan ju knappast sko dem..nej, de tkr jag låter väldigt konstigt.
 
Sv: Lag om att sko?

jag har hört att det va förslag på en lag om att man måste sko hästen om den inte slutar ömma, eller något sånt ..
 
Sv: Lag om att sko?

haha jo jagvet, men jag kan nog ha missuppfattat
 
Sv: Lag om att sko?

Nya skrönor i omlopp?:angel:

Men det faller nog kanske under allmänna djurskyddslagar om onödigt lidande, att man ska sko sin häst istället för att låta den gå ömfotad i ett år "för att vänja sig"...:smirk:
 
Sv: Lag om att sko?

Jag har inte hört nått om denna lag? Men det kommer ju kanske träda i kraft en annan.

Nämligen att det kommer vara förbjudet att ha bara en häst, man måste ha sällskap till hästarna.

Kanske också skrönor? :(
 
Sv: Lag om att sko?

Nej, den är nog på riktigt, men vad är problemet med den lagen?

Dessutom verkar det som att det ska räcka med ett annat djur, eller tät kontakt med människor för att hästen inte ska vara ensam. Jag är dock inte jätteinsatt.
 
Sv: Lag om att sko?

Problemet? Inga problem så vitt jag vet? Jag tycker den är rätt bra.

Hästar som behöver kompis ska inte behöva vara ensam heller. Men det kommer säkert bli många som inte kan ha häst längre pga den lagen! :crazy:
 
Sv: Lag om att sko?

Lagförslaget innebär att hästar måste förses med skor om den har behov av det. Det innebär i praktiken att man har en starkare lag bakom sig för att tvinga hästägare att sko hästar som lider av att vara barfota. Alltså - om en hästägare envisas med att ha hästen barfota fast hästen ömmar kommer man nu att kunna tvinga hästägaren att sko med hänvisning till den nya lagen.

Hästar som mår bra barfota kommer dock fortfarande att få slippa skor.
 
Sv: Lag om att sko?

Sandra_93 skrev:
Problemet? Inga problem så vitt jag vet? Jag tycker den är rätt bra.

Hästar som behöver kompis ska inte behöva vara ensam heller. Men det kommer säkert bli många som inte kan ha häst längre pga den lagen! :crazy:

Varför? För mig är det helt främmande att hästar skulle gå ensamma i en hage. Men det var inte trådens ursprung så åter til den, det finns ju redan en lag som säger att arbetande hästar skall ha halkskydd vid halt vinterväglag. Möjligen skulle den här lagen ha tillkommit efter ett antal anmälda fall där hästarna anses ha lidit för länge pga sin skolöshet. Nu finns det ju iofs boots att sätta på, fast jag kan inte förstå skillnaden med boots eller skor, men det är jag det.:crazy:
 
Sv: Lag om att sko?

Halvt knapplån...

Men varför måste det finnas en lag som så exakt anger att just skoningen skall skötas?

Det har väl aldrig varit tillåtet att orsaka djur lidande, så man har väl kunnat sätta dit de som inte skor sina ömmande hästar med hjälp av "de gamla" lagarna?

Inte så att jag är emot lagen om hovarna, men jag bara funderar på om det behövs en så precist angiven formulering?

Eller är det inte en ny lag kanske? Det kanske är någon som kommit på att man kan använda de gamla lagarna mot "barfotatalibanerna"?:angel:
 
Sv: Lag om att sko?

pinky skrev:
Halvt knapplån...

Men varför måste det finnas en lag som så exakt anger att just skoningen skall skötas?

Det har väl aldrig varit tillåtet att orsaka djur lidande, så man har väl kunnat sätta dit de som inte skor sina ömmande hästar med hjälp av "de gamla" lagarna?

Inte så att jag är emot lagen om hovarna, men jag bara funderar på om det behövs en så precist angiven formulering?

Eller är det inte en ny lag kanske? Det kanske är någon som kommit på att man kan använda de gamla lagarna mot "barfotatalibanerna"?:angel:

Det finns ingen ny lag som påstår att alla hästar skall skos. Däremot så framgår det att alla hästar som under långvarigt ömmande från hovarna skall beses med "beslag" vilket kan betyda vad som helst både vad gäller typ av beslag samt vad man nu menar med långvarigt lidande. Luddigt som vanligt.

Sedan är det ju allmänt känt att Djurskyddsmyndigheten håller på med sin utredning ang. alternativa verkningsmetoder och det har dom hållt på med ett bra tag nu. Att denna utredning startat och kostar oss skattebetalare en massa pengar kan vi ju bara tacka Strasser och AANCHP för.

Hade man bara som i England lagstadgat Legitimering utifrån Hovis yrket samt att det även skall gälla för verkning av levande hästhovar så skulle allt detta larv och onödigt lidande för en mängd av dagens hästar aldrig uppstått.

Jag tycker personligen att det är makalöst att dessa "barfotatalibaner" finner en kundkrets och det skvallrar ju bara om dagens hästägares hästkunskap.

Inför körkort på häst i stället så behöver man inga lagar om hur,var och när man skall sköta om sin älskade häst. Det här skulle aldrig ha kunnat uppsta för så lite sedan som tjugo år tillbaka, då va hästägarna hästkunniga.
 
Sv: Lag om att sko?

pinky skrev:
Halvt knapplån...

Men varför måste det finnas en lag som så exakt anger att just skoningen skall skötas?

Det har väl aldrig varit tillåtet att orsaka djur lidande, så man har väl kunnat sätta dit de som inte skor sina ömmande hästar med hjälp av "de gamla" lagarna?

Inte så att jag är emot lagen om hovarna, men jag bara funderar på om det behövs en så precist angiven formulering?

Eller är det inte en ny lag kanske? Det kanske är någon som kommit på att man kan använda de gamla lagarna mot "barfotatalibanerna"?:angel:

Det är "nytt" så till vida att det är en ny paragraf/förtydligande av den ack så "allmänna" lagen att djuret i det här fallet hästen, ej ska orsakas lidande, som specificerar just hovvården.
Tycker det är bra att ett sånt område som just hovvården adresseras, då det är så centralt för hästens funktion och hälsa.
 
Sv: Lag om att sko?

ingen som har något exakt utdrag ur någon paragraf eller nått sånt, så att vi får veta exakt vad som står i denna lag?
 
Sv: Lag om att sko?

hovis skrev:
Inför körkort på häst i stället så behöver man inga lagar om hur,var och när man skall sköta om sin älskade häst. Det här skulle aldrig ha kunnat uppsta för så lite sedan som tjugo år tillbaka, då va hästägarna hästkunniga.

Ingen dum idé! Körkort för häst lägger jag min röst på.

mvh Eva
 
Sv: Lag om att sko?

jaha,men vad bra....:mad: (ironi)
min häst kan inte gå MED skor,då spricker hovarna,hon blir stel,och att använda som ridhäst är då svårt..

vilka otroliga bra regler dom hittar på! undrar vilken uppfinnarnisse som kommit på denna briljanta ide´..:confused:
och vad som kommer här näst?:eek:

nää,skärpning!!!! tänk vad bra det vore om dom kunde se till varje hästs individ!:mad:

men dom drar ju alla under ett sträck.. är det bara JAG som ser och förstår att tex ardenner och fullblod INTE går att gämföra???
 
Sv: Lag om att sko?

Vore de inte vettigare att göra lag på att endast utbildade hovslagare får sko/verka hästar/ponnyer.....
 
Sv: Lag om att sko?

Det låter orimligt att det skulle bli lag på skoning. Vart har du hört det? Du måste ha fått felaktig information helt enkelt. Det kanske gäller hovvård och inte just skoning? (ren gissning)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 827
Senast: Myrten
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 372
Senast: nexxa
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 407
Senast: lilstar
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 364

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp