Lag på säkerhetsbälten i bussar!

Inte_Ung

Trådstartare
Men tror ni att passagerarna vill använda dem?
Inte då. Det är i det närmaste stört omöjligt att få på dem bältet på bussens säte. De står hellre när det är tillåtet. Och även när det inte är det.
Vad är det som tar emot så oerhört mycket med att sätta på sig säkerhetsbältet?
Jag fattar det inte.
34914
 
Men tror ni att passagerarna vill använda dem?
Inte då. Det är i det närmaste stört omöjligt att få på dem bältet på bussens säte. De står hellre när det är tillåtet. Och även när det inte är det.
Vad är det som tar emot så oerhört mycket med att sätta på sig säkerhetsbältet?
Jag fattar det inte.Visa bifogad fil 34914
Jag tar alltid på bälte i bussen om det finns.
 
Jag är rädd för att bältet skall gå i baklås så att jag inte kommer av på min hållplats.

Alltså det hände en gång, när jag var ganska liten (ute med dagis). Men det sitter djupt.

Bil åker jag dock aldrig utan att ha bälte, oavsett hur kort.
 
Jag använder alltid bälte men det är precis så att jag får på mig den, då känns det ändå som om jag blir strypt och sitter tokfast, så pass att det ändå känns som om jag kommer dö pga trycklet vid en olycka ändå. Har frågat både Västtrafik och annan bussfirma jag åkt med om de samarbetar med psykvården för att ta fram någon typ av ny tvångströja för det är precis så det känns..

De går tydligen efter EUs standardmått.
 
Jag har råkat ut för att låset fastnat flera gånger både på mig och barnen och knappt hunnit av på min /vår hållplats, så det har, dumt nog, avskräckt mig från att använda bälte för att slippa panik och stress. På t.ex. flygbussen har jag bälte på, det är längre sträcka och inte samma tidspress som om man har tightare byten och tidsramar.
 
  • Förvånad
Reactions: Elo
Jag har oftast bälte då min buss åker på motorväg.
Men ibland är det för kort och sitter väldigt obekvämt. Jag verkar vara för kort då det hamnar uppe i halsen. Och ibland är jag för tjock uppenbarligen.
Synd. Bältena verkar göras för en lång och smal/normalviktig person.
 
Åker ofta 15 mil med buss. Skulle säga att majoriteten INTE har bälte. Känns ju kul att dom kommer flyga omkring och skada mig vid en eventuell olycka. Om dom bara skadade sig själv så hade jag inte brytt mig, men jag kan ju dö om folk flyger omkring och träffar mig. Mvh lite åkrädd. :rofl:
 
Åker ofta 15 mil med buss. Skulle säga att majoriteten INTE har bälte. Känns ju kul att dom kommer flyga omkring och skada mig vid en eventuell olycka. Om dom bara skadade sig själv så hade jag inte brytt mig, men jag kan ju dö om folk flyger omkring och träffar mig. Mvh lite åkrädd. :rofl:

Det är min största anledning till att jag säger till alla i min närhet.
Vill de dö så fine men jag har inte lust att bli mosad bara för att deras hjärnor fungerar dåligt 😒
 
Jag har råkat ut för att låset fastnat flera gånger både på mig och barnen och knappt hunnit av på min /vår hållplats, så det har, dumt nog, avskräckt mig från att använda bälte för att slippa panik och stress. På t.ex. flygbussen har jag bälte på, det är längre sträcka och inte samma tidspress som om man har tightare byten och tidsramar.
Har också varit med om det. Vågar därför inte ha säkerhetsbälte. Åker dock bara någon gång om året.
 
Bussen åker inte på motorväg någon gång under biten jag åker på, så dumt nog brukar jag låta bli :o
 
Men tror ni att passagerarna vill använda dem?
Inte då. Det är i det närmaste stört omöjligt att få på dem bältet på bussens säte. De står hellre när det är tillåtet. Och även när det inte är det.
Vad är det som tar emot så oerhört mycket med att sätta på sig säkerhetsbältet?
Jag fattar det inte.Visa bifogad fil 34914

Jag förstår inte heller. Använder alltid bälte och pga att det inte finns möjlighet för mitt barn (1år) att åka säkert väljer jag tyvärr bort buss. När hon åkte babyskydd gick det bra, den gick att bälta på de säten som hade trepunktsbälte. Men nu har hon bilbarnsstol tar det sin tid att koppla fast och ställa in. Inte har bussen tid att vänta medan jag sätter stolen och har en lös ettåring som far runt...
 
Det känns dock värre att man behöver resa på sig och gå fram till dörrarna medan bussen fortfarande kör innan den kommer fram till hållplatsen. Jag är inte fysiskt funktionshindrad så att jag är långsam men även jag skulle känna mig stressad till att skynda mig fram om jag väntade tills bussen stannade in innan jag reste på mig.
Jag har tänkt särskilt på det när jag sett äldre som börjat röra sig mot dörrarna medan bussen går, de skulle ju lätt kunna råka snubbla :crazy:
Men problemet är ju att bussen väntar inte särskilt länge på varje hållplats så att man hinner resa på sig när bussen stannat ordentligt, gå till dörrarna och kliva av :cautious: För att inte tala om att ta av sig bältet då också.

På så vis kanske man då började känna att det var meningslöst med bälten när man ändå behöver börja kliva av medan bussen fortfarande går 🤔
 
Det känns dock värre att man behöver resa på sig och gå fram till dörrarna medan bussen fortfarande kör innan den kommer fram till hållplatsen. Jag är inte fysiskt funktionshindrad så att jag är långsam men även jag skulle känna mig stressad till att skynda mig fram om jag väntade tills bussen stannade in innan jag reste på mig.
Jag har tänkt särskilt på det när jag sett äldre som börjat röra sig mot dörrarna medan bussen går, de skulle ju lätt kunna råka snubbla :crazy:
Men problemet är ju att bussen väntar inte särskilt länge på varje hållplats så att man hinner resa på sig när bussen stannat ordentligt, gå till dörrarna och kliva av :cautious: För att inte tala om att ta av sig bältet då också.

På så vis kanske man då började känna att det var meningslöst med bälten när man ändå behöver börja kliva av medan bussen fortfarande går 🤔

Om du reser på dig när bussen stannat (dvs inte börjar samla ihop grejer och sånt utan verkligen reser på dig), åker verkligen bussen då? Eller är du rädd att bussen ska åka? Jag har nämligen aldrig hört om det problemet, bara att den åker innan man hunnit sätta sig.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Samhälle Det kommer en ny lag från 1 januari 2024 om att de som erbjuder att snabbmat och dryck för take away måste utöver engångsförpackningar...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
6 611
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 901
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
9 995
Senast: Niyama
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 160
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp