Lag på säkerhetsbälten i bussar!

Tänkte fel. Det står Citea på dem också. Det är någon variant av VDL Berkhof.

Kör du i Märsta igen?

Edit: Vi var visst samtidigt där. Ja, Märsta har jag koll på (hela SL förresten), flera av mina kollegor har gått över dit. Utöver dom som kör Vallentuna grus förstås, men de kommer ju tillbaka till oss om 2 år.
 
Ja, sedan några år tillbaka.
Bättre tjänster, bättre körningar, bättre bemötande, bättre betalt och så ledvagnar.
Jag älskar att köra ledvagnar i innerstaden.

Härligt! Jag brukar tänka på det när jag står vid Tekniska, att det vore kul för utmaningens skull att köra lite i stan. Sen hör jag om en krock på radion och är glad över att få köra på en väg som det ytterst sällan är problem på :D Men vi får se, det stundar upphandling för oss och Keolis sägs ha lagt bud på Arriva så kanske får vi tillbaka möjligheten att bli utlånade igen snart.
 
Härligt! Jag brukar tänka på det när jag står vid Tekniska, att det vore kul för utmaningens skull att köra lite i stan. Sen hör jag om en krock på radion och är glad över att få köra på en väg som det ytterst sällan är problem på :D Men vi får se, det stundar upphandling för oss och Keolis sägs ha lagt bud på Arriva så kanske får vi tillbaka möjligheten att bli utlånade igen snart.

Som utomstående; vilket kaos det har blivit med alla upphandlingar och arbetsgivarrockader! Fast ni kanske har vant er?
 
Som utomstående; vilket kaos det har blivit med alla upphandlingar och arbetsgivarrockader! Fast ni kanske har vant er?

Tror inte nån av oss ser upphandlingar som nått positivt. Vi har haft ett uselt avtal, så nu ser jag förvisso fram emot upphandlingen pga det, men annars... nä. Örebro tar tillbaka sin kollektivtrafik i egen regi från nu i höst, följer med spänning hur det ska gå och om det kan sätta igång en våg. Men Stockholm lär inte ens tänka tanken i första taget.

Jag har förvisso bara kört upphandlad trafik, eftersom jag började 1999. SL har dessutom övertagande av personal i sina avtal, vilket är tryggt för oss.
 
Som utomstående; vilket kaos det har blivit med alla upphandlingar och arbetsgivarrockader! Fast ni kanske har vant er?
Man vänjer sig aldrig.
Det är faktiskt helt galet och en stor del av orsaken till problemet med att rekrytera förare.
Det blir aldrig lugn och ro.
Varje byte är ett trafikkaos utan dess like.
Värst är det dock för resenärerna. Inga bussar går i tid på flera månader vid varje byte.
 
Jag tillhör de som inte använder bältet för att det är så fruktansvärt obekväm. Jag har problem med ryggen och kan inte sitta på sätena som det är tänkt att fungera ihop med bältena. Vissa bussar har så konstiga vinklar mellan säte och ryggstöd att jag måste sitta längst ut på kanten. Nu åker jag väldigt sällan såna bussar av just det skälet.
 
Jag åkte buss i söndags och det var sorgligt att jag var den enda som använde bälte, då gick den bussen ändå ute på landsvägar och körde i 90km/h. Tänkte i mitt stilla sinne att om något skulle hända så bussen krockar/välter/(you name it), kommer jag troligen dö/skadas trots att jag sitter bältad pga "elefanterna" som sitter obältade.

Kan köpa att det inte används bälte inne i samhället där stoppen haglar tätt, men ute på landsvägar där hastigheten är högre.... nope. Finns en anledning att jag (tyvärr) ogärna åker buss nuförtiden.
 
Skulle bekvämare säten öka användandet av säkerhetsbälte?
Antagligen skulle det öka bussåkandet i varje fall.

För mig skulle det säkert det. Jag åker gärna t-bana och pendel för sätena är bekväma och det finns benutrymme, men undviker helst buss av samma anledning. Särskilt de blåa bussarna är hemska.
 
Jag har oftast bälte då min buss åker på motorväg.
Men ibland är det för kort och sitter väldigt obekvämt. Jag verkar vara för kort då det hamnar uppe i halsen. Och ibland är jag för tjock uppenbarligen.
Synd. Bältena verkar göras för en lång och smal/normalviktig person.
Jag är en av dem som inte använder bälte och svaret ovan summerar rätt väl min anledning till varför jag avstår.
Tjocka har visst inte rätt till möjligheten att ha bälte.
 
Men tror ni att passagerarna vill använda dem?
Inte då. Det är i det närmaste stört omöjligt att få på dem bältet på bussens säte. De står hellre när det är tillåtet. Och även när det inte är det.
Vad är det som tar emot så oerhört mycket med att sätta på sig säkerhetsbältet?
Jag fattar det inte.Visa bifogad fil 34914

Har inte läst hela inlägget (än) men jag blir alltid helt förundrad när vuxna människor inte väntar sig trots att det finns bälten. Oftast vad jag kan se är det bara jag som använder det. Det är inte alltid vuxna väntar sina små barn heller...
 
Jag måste medge att jag inte använder bälte alla gånger när jag måste hålla rätt på hunden. Det blir för meckigt om jag inte sitter på fönsterplats. Samtidigt är det nästan omöjligt för mig att sätta mig i en bil utan att sätta på mig bältet. Jag tror att det handlar om att det är samma bussar där jag ofta står för att det är så många med. Skulle jag tänka på samma sätt som med bilen skulle det bli skitläskigt att åka buss - alla elefanter som står i gångarna, allt osäkrat bagage (inklusive min lille hund) skulle komma farande vid en olycka... men jag måste ibland åka buss och jag tror att det är för att undvika ångest som hjärnan inte påminner om olycksrisken på samma sätt.
 
... även om jag är väntad sitter min hund lös. Så jag kan ju genom honom ha ihjäl någon :crazy:. Svårlöst. Tur att vi inte åker så ofta.
 
Om du reser på dig när bussen stannat (dvs inte börjar samla ihop grejer och sånt utan verkligen reser på dig), åker verkligen bussen då? Eller är du rädd att bussen ska åka? Jag har nämligen aldrig hört om det problemet, bara att den åker innan man hunnit sätta sig.
Har du åkt buss i Malmö? :wtf:
Det har jag. Jag går hellre. När jag sökte jobb så tänkte jag länge och väl, kollade karta och så valde jag bort de jag behövde åka buss till... Jag fixar inte de stressade ouppmärksamma chaufförerna, som kör som om de gjort ett bankrån just och inte har koll på folk i bussen, de icke fungerande informationstavlorna och icke fungerande utropen. Att köra innan alla är av har definitivt hänt, ja, och det är gräsligt. Och jävlar i min låda att man ska se till att vara snabb av så man inte får dörren stängd på sig.

Jag åker bara buss där jag bor. Vettiga chaufförer, de vet var jag brukar åka, vilken buss jag tar, de är trevliga och hjälpsamma, gasar inte på innan jag hunnit sätta mig osv. Jag gillar dem, vissa av dem håller jag av lite mer, men de allra flesta ordinarie förarna där förtjänar ett stort fång blommor! Tyvärr fungerar inte alltid utrop och infotavlan, men jag kan numera rundan så jag fixar det ändå.
 
Ja det är konstigt. Om bälte och säkerhet är viktigt borde man satsa på att ha bälten som räcker runt fler.
Ja precis. Då hade jag använt dem utan problem.
Och om man hade gått igenom dem regelbundet så de inte vore så tröga att få i, för det är de ju också rätt ofta.
 

Liknande trådar

Samhälle Det kommer en ny lag från 1 januari 2024 om att de som erbjuder att snabbmat och dryck för take away måste utöver engångsförpackningar...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
6 611
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 891
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
9 991
Senast: Niyama
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 160
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp