Lag på säkerhetsbälten i bussar!

Jag åker stadsbuss på vardagarna mellan tågstationen och jobbet, och jag måste erkänna att jag tyvärr också är väldigt dålig på att ta på bälten.

När jag började åka buss var det skolbuss, precis innan det började finnas bälte överallt (dvs ingen hade bälte). Efter det var det ett hopp på några år innan jag började åka buss igen - stadsbussar då också. Där var hälften av turerna av varianten "packa in så många som möjligt", dvs packade som sillar (ryggsäckar togs ofta av för att man skulle ta mindre plats), och sittplats lyckades man väl få till kanske hälften av gångerna. Om man inte skulle av där alla andra skulle av var man tvungen att antingen vara nära dörren eller att börja resa sig på stoppet innan så man hann krångla sig fram. Det hände definitivt att bussen fortsatte köra innan alla var av, om de inte hann fram till dörren tillräckligt snabbt så att det blev en paus efter att de andra gått ut. Under de åren kändes det konstigt att ta på bälte när man lyckades få tag i en sittplats, eftersom alla runtomkring stod utan något. Nu åker jag bussar där det inte är någon platsbrist, så nu borde jag verkligen börja använda bälte.
 
Har du åkt buss i Malmö? :wtf:
Det har jag. Jag går hellre. När jag sökte jobb så tänkte jag länge och väl, kollade karta och så valde jag bort de jag behövde åka buss till... Jag fixar inte de stressade ouppmärksamma chaufförerna, som kör som om de gjort ett bankrån just och inte har koll på folk i bussen, de icke fungerande informationstavlorna och icke fungerande utropen. Att köra innan alla är av har definitivt hänt, ja, och det är gräsligt. Och jävlar i min låda att man ska se till att vara snabb av så man inte får dörren stängd på sig.

Jag åker bara buss där jag bor. Vettiga chaufförer, de vet var jag brukar åka, vilken buss jag tar, de är trevliga och hjälpsamma, gasar inte på innan jag hunnit sätta mig osv. Jag gillar dem, vissa av dem håller jag av lite mer, men de allra flesta ordinarie förarna där förtjänar ett stort fång blommor! Tyvärr fungerar inte alltid utrop och infotavlan, men jag kan numera rundan så jag fixar det ändå.

Nej, men jag har bra koll på området Asko åker i, därav mitt svar.
Det händer säkert även här, framförallt om det är många stående. Då är det rätt hopplöst för mig längst fram att se om alla kommit av. Men hade det varit ett omfattande problem, hade jag fått höra det av mina resenärer.
Jag har också börjat köra "för tidigt", men då handlar det om folk i vägen så att jag inte ser eller oftast folk som inte är med och därmed tar tillräckligt lång tid på sig att ens resa sig ur sätet att jag tror alla som ska gå av har gått av.
 
Senast ändrad:
Nej, men jag har bra koll på området Asko åker i, därav mitt svar.
Det händer säkert även här, framförallt om det är många stående. Då är det rätt hopplöst för mig längst fram att se om alla kommit av. Men hade det varit ett omfattande problem, hade jag fått höra det av mina resenärer.
Jag har också börjat köra "för tidigt", men då handlar det om folk i vägen så att jag inte ser eller oftast folk som inte är med och därmed tar tillräckligt lång tid på sig att ens resa sig ur sätet att jag tror alla som ska gå av har gått av.
Då får jag hoppas att Asko kanske åker i ett område som mer påminner om mitt än om ett område som körs av chaffisar som sett för många bankrånarfilmer! :D

Jag har för mig jag hörde något om tidtabeller med för lite körtid mellan hållplatserna, så jag är egentligen inte förvånad, men det gör det heller inte ok. Det ska kännas tryggt att åka buss, framför allt om man har ett funktionshinder. Eller för all del, är gammal. Eftersom det inte gör det så går jag. Och åker buss där jag bor, där chaufförerna vet vad de gör bakom ratten. Men det är inte Malmö och stressen är inte densamma för dem trots en buss i timmen osv. Mer lugn gissar jag.
 
Jag tar gärna på mig bälte i bussen. Men får ofta ont efter några mil. För jag får bältet på halsen och kan inte röra mig...dom är för korta och sitter helt fel.
 
Jag tillhör de som inte använder bältet för att det är så fruktansvärt obekväm. Jag har problem med ryggen och kan inte sitta på sätena som det är tänkt att fungera ihop med bältena. Vissa bussar har så konstiga vinklar mellan säte och ryggstöd att jag måste sitta längst ut på kanten. Nu åker jag väldigt sällan såna bussar av just det skälet.

Samma här, dock så är jag illa tvungen att åka buss rätt ofta.

För att inte komma fram med jordens ryggvärk måste jag flytta mig runt på sätet rätt mycket, vilket skulle vara lättare om inte bussätena var byggda för dvärgar. Knäna slår i sätet framför. Ibland går sätena att luta yttepyttelite, men då får så klart inte bussen blir nära-på-full, för då ligger sätet i någons knä.

Jag fattar inte varför sätet måste vara så himla skålat och konstigt format, det passar ju ingen rygg. Skönast var de riktigt gamla sätena som var helt raka i ryggstödet, bara bakåtlutade något, och mjuka. De gjutna S -formade ryggstöden är hemska.

Där jag åker finns det nästintill bara eftermonterade bälten. De är helt kass! Man kunde slita gott i 10 minuter, men ändå knappt få ut bältet så det gick knäppa. Någonstans därefter gav jag bara upp.
 
Börjar inse att jag inte åkt buss på väldigt länge med undantag när jag åkte på Färöarna och kan inte minns att det fanns bälte, sist jag åkte tror jag det fanns 2 punktsbälte på några få platser långt fram.

Tror jag inte hade tagit på mig bältet av vana från när jag åkte.
 
Men tror ni att passagerarna vill använda dem?
Inte då. Det är i det närmaste stört omöjligt att få på dem bältet på bussens säte. De står hellre när det är tillåtet. Och även när det inte är det.
Vad är det som tar emot så oerhört mycket med att sätta på sig säkerhetsbältet?
Jag fattar det inte.Visa bifogad fil 34914

Så olagligt att sitta utan bälte men lagligt att stå. Så länge stående accepteras är detta absurt.
 
Då får jag hoppas att Asko kanske åker i ett område som mer påminner om mitt än om ett område som körs av chaffisar som sett för många bankrånarfilmer! :D

Jag har för mig jag hörde något om tidtabeller med för lite körtid mellan hållplatserna, så jag är egentligen inte förvånad, men det gör det heller inte ok. Det ska kännas tryggt att åka buss, framför allt om man har ett funktionshinder. Eller för all del, är gammal. Eftersom det inte gör det så går jag. Och åker buss där jag bor, där chaufförerna vet vad de gör bakom ratten. Men det är inte Malmö och stressen är inte densamma för dem trots en buss i timmen osv. Mer lugn gissar jag.

Ja, körtiderna är ofta för korta. Och ofta är det så "det ska vara", man lägger medvetet tiden så bussen ska ligga drygt 2 min sen fram till ändhållplatsen där man ska vara i tid. Åtminstone här. Det är för att om det flyter på bra och få resenärer, så ska bussen inte komma för tidigt till hållplatserna. Sen är det ytterst sällan de som planerar, är ute på fältet. Hos oss köpte man in ett gäng bussar med accelerationsspärr, den ska accelerera långsammare från stillastående för att spara bränsle. Självklart ger det problem med tidhållningen när de äldre bussarna inte har dom spärrarna.
 
Samma här, dock så är jag illa tvungen att åka buss rätt ofta.

För att inte komma fram med jordens ryggvärk måste jag flytta mig runt på sätet rätt mycket, vilket skulle vara lättare om inte bussätena var byggda för dvärgar. Knäna slår i sätet framför. Ibland går sätena att luta yttepyttelite, men då får så klart inte bussen blir nära-på-full, för då ligger sätet i någons knä.

Jag fattar inte varför sätet måste vara så himla skålat och konstigt format, det passar ju ingen rygg. Skönast var de riktigt gamla sätena som var helt raka i ryggstödet, bara bakåtlutade något, och mjuka. De gjutna S -formade ryggstöden är hemska.

Där jag åker finns det nästintill bara eftermonterade bälten. De är helt kass! Man kunde slita gott i 10 minuter, men ändå knappt få ut bältet så det gick knäppa. Någonstans därefter gav jag bara upp.

Förutom viljan att luta sätet bakåt skulle ditt inlägg kunna vara skrivet av mig!
Jag har länge undrat vilken kropp dessa bussar är tänkta för, på många ställen är avståndet mellan sätena så trångt att mitt lårben inte får plats. Sen kan det vara något under sätet framför som gör att fötterna inte får plats under det, och då finns det ingen plats alls att göra av fötterna. De konstiga skålningarna verkar vara gjorda för folk som är mycket kortare än jag och gör så man sitter i ett skruvstäd.

Så jag sitter helst på kanten med benen utåt gången och ryggstödet mot ena sidan. Då funkar det inte alls med bälte.
 
Förutom viljan att luta sätet bakåt skulle ditt inlägg kunna vara skrivet av mig!
Jag har länge undrat vilken kropp dessa bussar är tänkta för, på många ställen är avståndet mellan sätena så trångt att mitt lårben inte får plats. Sen kan det vara något under sätet framför som gör att fötterna inte får plats under det, och då finns det ingen plats alls att göra av fötterna. De konstiga skålningarna verkar vara gjorda för folk som är mycket kortare än jag och gör så man sitter i ett skruvstäd.

Så jag sitter helst på kanten med benen utåt gången och ryggstödet mot ena sidan. Då funkar det inte alls med bälte.

Jag är kort, 159 cm, och sitter inte heller bra. Roslagsbanan är ännu värre. Men ja, sätena i nyare bussar är usla. De gamla trängselbussarna har däremot jättesköna säten. De från 2005...
 
Satte mig på bussen idag och skulle ta på mig bältet - wow vilken skillnad, den här var så kort att den knappt räckte halvvägs runt midjan :confused: Blev inget bälte :down:
 
Jag fattar inte varför sätet måste vara så himla skålat och konstigt format, det passar ju ingen rygg. Skönast var de riktigt gamla sätena som var helt raka i ryggstödet, bara bakåtlutade något, och mjuka. De gjutna S -formade ryggstöden är hemska.
Förstår inte heller det. Hårda skålningar med så utpräglad S-form måste oundvikligen bli fel på många fler för varje enstaka person som kanske har en längd och rygg som råkar ha turen att passa.
När det gick att göra användbara säten för 25 år sedan. Varför?
 
Jag är kort, 159 cm, och sitter inte heller bra. Roslagsbanan är ännu värre. Men ja, sätena i nyare bussar är usla. De gamla trängselbussarna har däremot jättesköna säten. De från 2005...

Jag har inte koll på vilka de gamla trängselbussarna är? Jag tycker bäst om platta säten och platta ryggstöd som inte lutar bakåt. Roslagsbanan gillar jag sätena på, har för mig att de är platta, men avståndet mellan dem är alldeles för litet för mig.
Har n kompis som är mycket kortare än mig som istället har problem med att fötterna inte når ner till golvet.
 
Jag har inte koll på vilka de gamla trängselbussarna är? Jag tycker bäst om platta säten och platta ryggstöd som inte lutar bakåt. Roslagsbanan gillar jag sätena på, har för mig att de är platta, men avståndet mellan dem är alldeles för litet för mig.
Har n kompis som är mycket kortare än mig som istället har problem med att fötterna inte når ner till golvet.

Jag kanske är för kort för Roslagsbanan, de blir för mig u-formade.
Trängselbussarna är de med "keps", samt vissa som då gick på etanol. Men sätena i dessa älskar jag. De äldre då, några nyare jag åkt hade en stol som nästan lutade framåt. Där fick man använda bälte för att inte åka ner på golvet i hårdare inbromsningar typ.
Trängselbuss:
20190725_101200(0).jpg

Edit: Trängselbussarna köptes in av SL i samband med införandet av vägtullarna.
 
Jag kanske är för kort för Roslagsbanan, de blir för mig u-formade.
Trängselbussarna är de med "keps", samt vissa som då gick på etanol. Men sätena i dessa älskar jag. De äldre då, några nyare jag åkt hade en stol som nästan lutade framåt. Där fick man använda bälte för att inte åka ner på golvet i hårdare inbromsningar typ.
Trängselbuss:
Visa bifogad fil 34961

Edit: Trängselbussarna köptes in av SL i samband med införandet av vägtullarna.

De bussarna tyckte jag inte alls om, har för mig att det var dem dem som de konstiga vinklarna mellan säte och stol började.

Det skulle verkligen vara intressant att få veta hur tillverkarna/inköparna eller vilka det nu är som är ansvariga för bussarnas utformning hur man tänkt i och med att man började krångla till allt med skålningar och konstiga vinklar.
 
De bussarna tyckte jag inte alls om, har för mig att det var dem dem som de konstiga vinklarna mellan säte och stol började.

Det skulle verkligen vara intressant att få veta hur tillverkarna/inköparna eller vilka det nu är som är ansvariga för bussarnas utformning hur man tänkt i och med att man började krångla till allt med skålningar och konstiga vinklar.

De första har inte den vinkeln, det är de nyare som har. Vi har inga sånna numera där jag jobbar, men andra områden kanske har.
Vi är många som undrar hur de som specar bussarna vid beställning tänker, men jag antar att som allt annat så är det pengar som styr. Resenärerna vill inte betala, politikerna vill inte betala. Då får man billigt krafs .
 
Nu åker jag en superkort sträcka på 10 minuter med 3 stopp och många rödlysen, där bussen som mest kommer upp i kanske 30-35km/h om man har tur. Där står jag alltid, har varit med om två krockar med den bussen, jag har alltid lyckats hålla mig på fötterna och krockarna har varit ganska "mesiga".

När jag åker buss där det går fortare och jag kan sitta brukar jag försöka få på mig bältet. Jag är av ganska "normal" storlek och upplever ändå problem som att bältet sitter konstigt högt - så jag får bältet på halsen, stumma och otroligt tighta bälten, bälten som jag inte lyckas dra ut trots att jag tar i, bälten som inte går att klicka i, bälten som inte går att få upp... Det jobbigaste är bussförare som inte förstår att vänta en halv sekund extra så man hinner krångla av sig bältet, speciellt när se sitter tight och stumt och knäppet krånglar så tar det ju lite längre tid.
Jag vill väldigt gärna ha bälte men brukar avstå när jag inte lyckas klicka i det, inte lyckas dra ut det, eller det sitter på halsen. Tighta obekväma bälten brukar jag stå ut med. Problemet med att bussföraren inte väntar på att man ska få av sig bältet löser jag genom att börja klä av mig det 10 minuter innan jag ska av. Tror att fler skulle använda bältet om bussföraren påminde om det, och om bältena inte krånglade så vansinnigt.
 
De första har inte den vinkeln, det är de nyare som har. Vi har inga sånna numera där jag jobbar, men andra områden kanske har.
Vi är många som undrar hur de som specar bussarna vid beställning tänker, men jag antar att som allt annat så är det pengar som styr. Resenärerna vill inte betala, politikerna vill inte betala. Då får man billigt krafs .

Det är ju jättetråkigt, blir som en ond cirkel då flera väljer bort buss på grund av att de blivit så obekväma, vilket gör att färre åker vilket ger färre intäkter.
Jag gillade att åka buss en gång i tiden men nu väljer jag alltid andra färdmedel om det går.
 

Liknande trådar

Samhälle Det kommer en ny lag från 1 januari 2024 om att de som erbjuder att snabbmat och dryck för take away måste utöver engångsförpackningar...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
6 807
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 433
Senast: Grazing
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
34 35 36
Svar
713
· Visningar
7 972
Senast: Kilauea
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 106
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp