Lag på säkerhetsbälten i bussar!

Skulle man köpa in helt nya bussar för 6 månaders avstängning, så skulle biljettpriserna skjuta i höjden. Ingen av de bussar som tagits in har varit olagliga att köra med, bara mindre lämpliga för den typen av trafik. Vilket det står klart och tydligt att det är tillåtet vid just ersättningar.

Lag att använda bälte har inte SL nått med att göra. Bussar är uppdelade i klasser.
Klass 1 är stadsbuss = inget bälte krävs. Majoriteten av SL's bussar utöver endel nya är klass 1, dvs inget bälte krävs. Får gå all typ av trafik trots att det är en stadsbuss.
Klass 2 är regionalbuss = måste ha bälte när den nyregistreras. De flesta nya i norrort är klass 2 och har därför bälte.
Klass 3 är turistbuss = Måste ha bälte när den nyregistreras. Får ej ha stående.

Så du kan fota hur mycket du vill, den bussen du åker är inte olaglig och inte heller otillåten inom SL's trafik. Däremot ska dom bort inom närmsta året.
Jag tycker fortfarande att det är otroligt märkligt att SL är ute och kör på motorvägen med bussar utan bälten och passagerare som står upp. Som företag visar de inte att säkerhet är en prioriterad fråga. Det skulle bli rejäla olyckor med folk som står upp om man kör i 90 och krockar.
 
Jag tycker fortfarande att det är otroligt märkligt att SL är ute och kör på motorvägen med bussar utan bälten och passagerare som står upp. Som företag visar de inte att säkerhet är en prioriterad fråga. Det skulle bli rejäla olyckor med folk som står upp om man kör i 90 och krockar.

Bussarna är gamla, det blir dyrt att kräva att det ska sättas in bälten i efterhand. Priset har alltså fått styra. Finns inget olagligt i det.
Att ha stående är en praktisk fråga, det kommer krävas en enorm mängd extra bussar som bara står still 20 h om dygnet. Det skulle också krävas flera förare som också bara sitter i soffan under dagen. Kan du tänka dig 100-200 kr/månad extra på månadskortet för det?
 
Bussarna är gamla, det blir dyrt att kräva att det ska sättas in bälten i efterhand. Priset har alltså fått styra. Finns inget olagligt i det.
Att ha stående är en praktisk fråga, det kommer krävas en enorm mängd extra bussar som bara står still 20 h om dygnet. Det skulle också krävas flera förare som också bara sitter i soffan under dagen. Kan du tänka dig 100-200 kr/månad extra på månadskortet för det?
Ja det skulle jag.
Men det är mer ett konstaterande till TS fråga om varför folk inte använder bälte. Vill man att passagerarna ska använda bälte så tror jag man också från SL sida måste visa att säkerhet är viktigt. Att försöka ta på sig bältet men det är för kort eller man ändå ofta får stå upp- jag tror att det gör att folk skiter i bältet även när det finns eller glömmer bort säkerhet. Förut tänkte jag inte heller på bälte när jag åkte buss- innan jag var med om olyckan. Jag tror det är en vana.
 
Vill man att passagerarna ska använda bälte så tror jag man också från SL sida måste visa att säkerhet är viktigt.
SL är inte något företag, det är en myndighet som upphandlar kollektivtrafik. Myndigheten styrs av politiker.
Jag tror att SL kräver bälten i alla nya bussar.
Entreprenören som utför trafiken är sedan den som är ansvarig för säkerheten. Det ligger i entreprenörens intresse att öka resandet och att därför öka komforten för passagerarna. T.ex. så har alla våra nya bussar AC. Visserligen så fungerar den inte alltid, men det är i alla fall meningen att vi skall ha det svalt i bussarna.
Det är resenärerna själva som får böter om de inte använder bälte när det gäller vuxna och barn över 15 år.
För barn 3 - 15 år så är det föraren som får böta. Jag vägrar därför att köra med obältade barn.
 
SL är inte något företag, det är en myndighet som upphandlar kollektivtrafik. Myndigheten styrs av politiker.
Jag tror att SL kräver bälten i alla nya bussar.
Entreprenören som utför trafiken är sedan den som är ansvarig för säkerheten. Det ligger i entreprenörens intresse att öka resandet och att därför öka komforten för passagerarna. T.ex. så har alla våra nya bussar AC. Visserligen så fungerar den inte alltid, men det är i alla fall meningen att vi skall ha det svalt i bussarna.
Det är resenärerna själva som får böter om de inte använder bälte när det gäller vuxna och barn över 15 år.
För barn 3 - 15 år så är det föraren som får böta. Jag vägrar därför att köra med obältade barn.
Jag är nyfiken, hur gör du om det kommer en massa barn på bussen? Kollar du så att alla har bälten på sig?
Uppriktigt nyfiken alltså :)
 
Ja det skulle jag.
Men det är mer ett konstaterande till TS fråga om varför folk inte använder bälte. Vill man att passagerarna ska använda bälte så tror jag man också från SL sida måste visa att säkerhet är viktigt. Att försöka ta på sig bältet men det är för kort eller man ändå ofta får stå upp- jag tror att det gör att folk skiter i bältet även när det finns eller glömmer bort säkerhet. Förut tänkte jag inte heller på bälte när jag åkte buss- innan jag var med om olyckan. Jag tror det är en vana.

Det SL kan göra och deras ansvar, är att se till att det finns bälte i bussarna. Vilket det snart gör i all trafik som går på motorväg. SL har nog i sig ingen plan på att få alla att använda bälten, det är ditt ansvar som resenär att använda dom när det finns.
Jag förstår att stående är ett dilemma, men jag ser inte att det går att lösa praktiskt att ingen ska behöva stå i en buss. Det är för att det skulle medföra en enorm kostnad som du möjligtvis tycker är okej, men som majoriteten inte skulle vilja ha.

I den bästa av världar.
 
Jag är nyfiken, hur gör du om det kommer en massa barn på bussen? Kollar du så att alla har bälten på sig?
Uppriktigt nyfiken alltså :)
Ja det gör jag.
Jag går ett varv i bussen om det behövs.
Men oftast så kan jag se det i de inre backspeglarna.
Barngrupper med ledare brukar sköta det där själva. De har ju ett säkerhetsansvar gentemot föräldrarna.
 
Ja det gör jag.
Jag går ett varv i bussen om det behövs.
Men oftast så kan jag se det i de inre backspeglarna.
Barngrupper med ledare brukar sköta det där själva. De har ju ett säkerhetsansvar gentemot föräldrarna.
Har du inte minimum tid på dig på varje hållplats för att passa tidtabellen? Eller lyckas du köra in den tiden? :)
 
Har du inte minimum tid på dig på varje hållplats för att passa tidtabellen? Eller lyckas du köra in den tiden? :)
Oftast så får jag ihop tiden ändå. Det är ju hela linjen som räknas och barngrupper åker på andra tider än jobbpendlarna så det brukar jämna ut sig.
Men.
Säkerheten kommer alltid först, så tar det tid blir jag sen. Och så får det vara. Alla passagerare som trasslar försenar ju turen.
 
Oftast så får jag ihop tiden ändå. Det är ju hela linjen som räknas och barngrupper åker på andra tider än jobbpendlarna så det brukar jämna ut sig.
Men.
Säkerheten kommer alltid först, så tar det tid blir jag sen. Och så får det vara. Alla passagerare som trasslar försenar ju turen.
Okej tack för svar! :up:
 
Busschaufför här. Jag kör just nu turistbuss oftast mellan gävle och Stockholm eller från Gävle till Grisslehamn (Eckerölinjen) Jag säger alltid till om att det är krav på att ha bälte, men det är alltid folk som vägrar.

Det som förvånar mig mest, skrämmer mig mest är dock föräldrar med småbarn som kommer utan att ha med sig babyskydd på bussen. Som tänker att de ska ha sina barn i famnen under resan och som i värsta fall knäpper bältet om både sig själv och det lilla barnet. vid en krock har inte barnet i något avalternativen en chans. Vi har bälteskuddar i bussen att låna ut men ska man resa med mindre barn kan vi tyvärr inte hjälpa till. Men det är, slutligen, föräldrarnas ansvar att se till så att barnen deras reser säkert oavsett transportmedel.

Eckerölinjens anslutningsbussar är verkligen hopplösa... vuxet folk som springer i gångarna, halvfulla... ibland rejält berusade.Har gett upp att försöka få på dem bälte... så längede sitter ner och inte springer runt i mittgången får jag vara nöjd.

Åker barn ensamma ser jag alltid till att gå fram till dem för att kolla om de har bälte på. Ser jag barn som springer runt i mittgången utan bälte trots närvarande förälder tvekar jag inte att gå fram och säga till.
 
Busschaufför här. Jag kör just nu turistbuss oftast mellan gävle och Stockholm eller från Gävle till Grisslehamn (Eckerölinjen) Jag säger alltid till om att det är krav på att ha bälte, men det är alltid folk som vägrar.

Det som förvånar mig mest, skrämmer mig mest är dock föräldrar med småbarn som kommer utan att ha med sig babyskydd på bussen. Som tänker att de ska ha sina barn i famnen under resan och som i värsta fall knäpper bältet om både sig själv och det lilla barnet. vid en krock har inte barnet i något avalternativen en chans. Vi har bälteskuddar i bussen att låna ut men ska man resa med mindre barn kan vi tyvärr inte hjälpa till. Men det är, slutligen, föräldrarnas ansvar att se till så att barnen deras reser säkert oavsett transportmedel.

Eckerölinjens anslutningsbussar är verkligen hopplösa... vuxet folk som springer i gångarna, halvfulla... ibland rejält berusade.Har gett upp att försöka få på dem bälte... så längede sitter ner och inte springer runt i mittgången får jag vara nöjd.

Åker barn ensamma ser jag alltid till att gå fram till dem för att kolla om de har bälte på. Ser jag barn som springer runt i mittgången utan bälte trots närvarande förälder tvekar jag inte att gå fram och säga till.

Jag har mer än en gång haft föräldrar som tycker det är jättegulligt när deras 2-3-åring springer fram och tillbaka i gången. I 70-90 km/h. "Men h*n leker ju bara" brukar svaret vara när man säger ifrån.
 
Jag brukar vid dessa tillfällen informera både barn och föräldrar vad som kan hända vid en krock eller kraftig inbromsning och sedan vänligt men bestämt sätta barnet på ett säte och knäppa fast säkerhetsbältet. Ofta är det föräldrar som inte orkar ta fajten med sina barn och då upplever ajg att det är lättare om någon annan som barnet inte känner förklarar vad som gäller. I de flesta fall fungerar det och i de flesta fall är föräldrarna tacksamma.
 
Det var en konstig formulering - finns det nåt särskilt skäl?

Själv älskar jag när jag får möjlighet att åka buss eller tåg - kanske för att det är för sällan.
Då borde du bo här. Inställda tåg sedan mitten av veckan, kommer att vara inställt fram tills minst fredag. Gäller Skånes största järnvägs knytpunkt. Brist på ersättningsbussar, men när de väl kommer så får du äntligen åka buss.
 
Då borde du bo här. Inställda tåg sedan mitten av veckan, kommer att vara inställt fram tills minst fredag. Gäller Skånes största järnvägs knytpunkt. Brist på ersättningsbussar, men när de väl kommer så får du äntligen åka buss.

Helt plötsligt framstår bilen som okej. Eftersom jag inte har tillgång till kollektivtrafik som alternativ att lösa resan hela vägen måste jag ha en bil och det gör att jag kan skippa bussen och tåget om det finns kända problem. Jag är alltså inte beroende av att det fungerar bra hela tiden på det sätt någon utan andra alternativ är. Därmed har jag säkert en något skev bild av hur det är att vara beroende av tillförlitlig kollektivtrafik.

Jag kan få fortsätta att åka buss och tåg med glädje och välja bort (köra förbi pendlarparkeringarna 1 och 2 mil från hemmet) när det inte funkar.
 
Då borde du bo här. Inställda tåg sedan mitten av veckan, kommer att vara inställt fram tills minst fredag. Gäller Skånes största järnvägs knytpunkt. Brist på ersättningsbussar, men när de väl kommer så får du äntligen åka buss.

i många fall är det inte brist på bussar utan på Chaufförer. Att hitta ersättningsbussar/Chaufförer med kort varsel är inte helt lätt
 
i många fall är det inte brist på bussar utan på Chaufförer. Att hitta ersättningsbussar/Chaufförer med kort varsel är inte helt lätt

Ofta ökar efterfrågan enormt när väl ett problem på järnvägen uppstår och jag tror ingen är beredd att betala för en reservkapacitet som ska täcka de värsta fallen.
 
Ofta ökar efterfrågan enormt när väl ett problem på järnvägen uppstår och jag tror ingen är beredd att betala för en reservkapacitet som ska täcka de värsta fallen.

Nej precis så är det. Vet ju hur svårt det är för bolaget jag jobbar på att få fram förare och fordon när det är kris.
 
Jag åker ofta landsbygdsbuss till och från jobbet, och tycker att det fungerar väldigt bra. I fredags när jag åkte hem tänkte jag faktiskt på den här tråden, och tog på mig bältet! :D Ska verkligen försöka göra det till en vana.
 

Liknande trådar

Samhälle Det kommer en ny lag från 1 januari 2024 om att de som erbjuder att snabbmat och dryck för take away måste utöver engångsförpackningar...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
6 758
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 339
Senast: Grazing
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 694
Senast: Niyama
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 270
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp