Lag på säkerhetsbälten i bussar!

Tror det handlar om lättja mest. Där jag kör är det inte ens 10% som använder bälte. Jag börjar få barngrupper att bältas, men vuxna och ungdomar är usla på det.
Tyvärr verkar åtminstone våra bälten vara relativt korta och dåligt underhållna, men majoriteten av resenärerna vet inte om det :cool:
 
Jag har också varit med om att bältet gått i baklås så att man inte kommer loss. Inte roligt alls! En gång fick tom chauffören stanna bussen och komma och hjälpa till, trots det tog det ett tag tills vi fick upp det.

Trots det inser jag ju att jag borde ha bälte om jag åker buss, jag skulle ju aldrig komma på tanken att åka bil utan. Nu åker jag "tack och lov" aldrig buss, men ska ta mig en ordentlig funderare till nästa gång.
 
Nu åker jag "tack och lov" aldrig buss, men ska ta mig en ordentlig funderare till nästa gång.

Det var en konstig formulering - finns det nåt särskilt skäl?

Själv älskar jag när jag får möjlighet att åka buss eller tåg - kanske för att det är för sällan. Bälte en självklarhet. Helst skulle jag vilja att alla var lika noga , det är inget vidare om nån far iväg i bussen vid olycka, vare sig för den som vägrat bälte eller den som blir träffad.
 
Det var en konstig formulering - finns det nåt särskilt skäl?

Själv älskar jag när jag får möjlighet att åka buss eller tåg - kanske för att det är för sällan. Bälte en självklarhet. Helst skulle jag vilja att alla var lika noga , det är inget vidare om nån far iväg i bussen vid olycka, vare sig för den som vägrat bälte eller den som blir träffad.

Skälet är ju det jag skrev i inlägget. Jag är rädd för att använda bältet eftersom jag är rädd för att fastna. Samtidigt vill jag inte åka utan bälte eftersom det är farligt både för mig och andra. Därför tycker jag att det är skönt att jag aldrig åker buss, då slipper rädslan (skräcken) ställas mot säkerhetstänket.
 
Erkänner att under timmen jag senast tittade in och skrev här så hade jag redan glömt bort det :o:rofl:
Men nu väntar jag på bussen ... *trumvirvel*
 
Om du reser på dig när bussen stannat (dvs inte börjar samla ihop grejer och sånt utan verkligen reser på dig), åker verkligen bussen då? Eller är du rädd att bussen ska åka? Jag har nämligen aldrig hört om det problemet, bara att den åker innan man hunnit sätta sig.
Känns lite stressigt :o
 
Men den var trög att få på sig :cautious: de med mindre styrka i händerna/armarna klarar nog inte det. Vilket är dumt.
 
Åkte buss idag och satt bältad bägge vägarna, bussarna var väldigt nya med bra bälten
Har varit med om en olycka som kunde ha slutat väldigt illa om jag varit obältad. Bussarna jag åker är landsvägsbussar med högsta hastighet 100
 
Jag tror det har med vana att göra. Har tidigare bara åkt stadsbuss där bälten saknas (saknades?) och då kändes det jättekonstigt att ta på sig bälte de få gånger jag åkte längre sträckor i bussar som hade bälten. Nu har jag tre mil på motorväg med buss till jobbet varje dag och känner mig naken om jag inte har bälte.

Det är jobbigt att ändra vanor.
 
Jag har känt lite falsk trygghet tror jag, bussen är så stor och stadig och det händer "aldrig" nånting. Jag började spänna fast mig efter att min dåvarande lokaltrafik var involverad i en dödsolycka, och nu gör jag det alltid när det finns bälten. Bälten hade inte räddat någon i den olyckan men det blev så uppenbart att shit happens även bussar det var just falsk trygghet jag kände innan.
 
Jag började spänna fast mig efter att min dåvarande lokaltrafik var involverad i en dödsolycka, och nu gör jag det alltid när det finns bälten. Bälten hade inte räddat någon i den olyckan men det blev så uppenbart att shit happens även bussar
Den största vinsten med bältet är ju annars vid de små olyckorna. Då slipper man slå ut tänder eller bryta armar och ben. Dessutom så kastas man inte ur en vältande buss och hamnar under den. Man klarar inte att få en buss över sig. Då blir man helt platt.
 
Den största vinsten med bältet är ju annars vid de små olyckorna. Då slipper man slå ut tänder eller bryta armar och ben. Dessutom så kastas man inte ur en vältande buss och hamnar under den. Man klarar inte att få en buss över sig. Då blir man helt platt.

Sveg-olyckan är ju ett toppexempel på det. Hade de haft bälte på sig, hade de inte omkommit. Enligt haverikommissionens utredning.
 

Liknande trådar

Samhälle Det kommer en ny lag från 1 januari 2024 om att de som erbjuder att snabbmat och dryck för take away måste utöver engångsförpackningar...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
6 611
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 899
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
9 995
Senast: Niyama
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 160
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp