Låg rygg-övningar?

olivia04

Trådstartare
Hejhej, nån som har tips på bra övningar för att bygga upp en låg rygg som inte kräver backar? Ont om dom i området kring stallet.
Min medryttarponny (22 år ung) har cushings å har haft ganska svårt för å hålla vikten på henne nu när gräset växer. Nu börjar det ordna sig då hon bara har en vilodag i veckan å inte får äta lika mycket gräs.
Hon är ganska fin nu bortsett från ryggen som är väldigt låg, hon tömkörs en gång i veckan å går ofta i korrekt låg form men tycks inte göra någon större skillnad. Är därför i behov av mer effektiva övningar som skulle kunna hjälpa oss, eller tycker ni att vi bara ska fortsätta som vi jobbar nu ett tag till?🥰
 

Bifogade filer

  • 51E77C2D-24D7-4AC6-A668-AA3B1F7FB77A.jpeg
    51E77C2D-24D7-4AC6-A668-AA3B1F7FB77A.jpeg
    749 KB · Visningar: 92
Hur menar du med ”låg rygg”? Är hästen svankryggig går det sällan att göra någonting åt det med träning. Många blir lite svankiga när de blir gamla utan att de är omusklade för det.
 
@olivia04 om hästen har cushings så är den ju inte riktigt frisk och fräsh. Det kan vara svårt att bygga på ryggmuskulatur på äldre hästar utöver det.

Eftersom du är medryttare hade jag diskuterat med hästägaren ang träningsupplägg. Veterinären kan också vara lämplig att rådfråga utifrån hästens status .
 
Jag undrar samma sak som @Sirap. Om hästen är korrekt medicinerad och har en anpassad foderstat så ska det inte vara några konstigheter att bygga muskler med vettig träning.
 
Jag undrar samma sak som @Sirap. Om hästen är korrekt medicinerad och har en anpassad foderstat så ska det inte vara några konstigheter att bygga muskler med vettig träning.

Jag fattade på TS som att hen vill ha hjälp med "vettig träning".
Bomarbete är ofta bra för hästar för att aktivera magmusklerna, det hjälper dem att höja ryggen :)
 
Jag fattade på TS som att hen vill ha hjälp med "vettig träning".
Bomarbete är ofta bra för hästar för att aktivera magmusklerna, det hjälper dem att höja ryggen :)

Jo, men en häst med PPID som inte är korrekt medicinerad kommer inte sätta muskler oavsett hur den tränas. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 199
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Nya fröken köptes i februari. Var då inte så bra i hullet. Själva hullet var i lägre delen av normalhull, man kunde se revbenen i vissa...
2
Svar
35
· Visningar
3 546
Y
Hästhantering Hej, jag har en underbar häst som är alldeles för stor för mig, som är fruktansvärt kort. men allt har funkat så bra att nu när allt...
Svar
9
· Visningar
1 677
Senast: Torill
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 334
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Löss
  • Fjordingtråden
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp