Bukefalos 28 år!

M

mmm

Vilka är kvalen för att vara med i lag-sm i år? Hittar inte i TR.
 
Sv: Lag sm

Jag red en 80 km senast 2004. Får jag då rida lag-sm i år? Hästen är helt kvalad och gått mycket.
 
Sv: Lag sm

Har läst detta men tycker det är rörigt. Måste ryttaren ha ridit en 80 inom 24 månader, eller räcker det att man gjort det ngn gång. I mitt fall 7 år sen?
Och som jag fattar så räcker en 80 km innan lag-sm?
 
Sv: Lag sm

Kan inte begripa att detta är så svårt att förstå.
Först, läs TR VI, distansridning, mom 625, den utgåva som gäller från 2011. Där står tydligt att ”för ryttaren gäller kvalificeringen för hela livet”.

”För hästen gäller kvalificeringen 24 månader. Om man inte genomför en tävling på befintlig nivå eller nästa nivå inom 24 månader från senaste tävling på befintlig nivå, så måste hästen återkvalificera sig för sin befintliga nivå”.
Ett exempel: Du red en 80 km ritt 15 juni 2010, då är hästen kvalad att fortsätta gå 80 km fram till 15 juni 2012. Om Du red 80 km 15 juni 2009 får hästen gå 80 km fram till 15 juni 2011. Det får inte gå med än 24 månader från senast genomförda ritt på den nivå man tänker rida.

Vad gäller lag-SM har distanskommittén beslutat vid möte 11-13 februari 2010
att för att få starta i lag-SM måste häst och ryttare ha genomfört minst en tävling på 80 km, behöver dock inte vara som ekipage. Detta har också varit publicerat på förbundets hemsida och finns med i propositionen för ritten. Kan hålla med om att det skulle stått att man skulle genomfört lägst 80 km inom 24 månader. Har man ridigt längre distanser är man kvalad.

När ni ändå är igång och läser TR – glöm inte att kolla angående vilotider efter tävling,
står i samma moment.
 
Sv: Lag sm

Du får ursäkta att jag har lässvårigheter (vissa ord och sammanhängande text) och då hade svårt förstå.

Ska försöka inte upprepa detta med att fråga ngt. Trodde detta var ett trevligt forum där dom som kan mer eller mindre är välkomna. Tycker det allt för ofta är sura miner på distansens forum.
 
Sv: Lag sm

Ta inte illa upp.
Själv har jag också svårt att fatta, trots att jag inte anser mig trögare än genomsnittsbefolkningen. Det går att tolka mycket av texten på olika vis.
Sen när man tror man förstår går man in på kilometerlistan, för att se hur andra ryttare/hästar kvalat, och då stämmer ingenting. (Vad vet jag, de kanske har ritter som inte är med i km-listan?).
 
Sv: Lag sm

Då undrar jag utan att ha kollat efter än. Får man rida på Björkviksritten utan att rida lag sm och måste hästen då ha gjort en 80 innan, eller kan jag rida den som en vanlig tävling.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter I sommar kommer lag-SM i distansritt att ingå i SM-veckan för första gången. Mälardalens distansryttarförening arrangerar distansritten...
Svar
0
· Visningar
134
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Lördag 4 maj är det säsongspremiär i den populära inverkanscupen i hoppning: Folksam Ponny Cup. Cupen är även kval till SM i...
Svar
0
· Visningar
85
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Evelina Söderström med Cilantro har såväl ett SM-brons som SM-silver i bagaget sedan tidigare. I år toppade de U25-klasserna under...
Svar
0
· Visningar
63
  • Artikel
Hästnyheter Startskottet för ridsportens SM 2024 går hos distansritten. Folksam SM i distanritt för seniorer och young rider/juniorer arrangeras i...
Svar
0
· Visningar
101
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp