Låg temp!

Gabriol

Trådstartare
Min pålle har några dagar denna veckan haft väldigt låg temp, ungerfär 35,3 - 35,6.
Vad beror det på?
Han har 37 i medeltemp.
 
Har du provat med olika termometrar? Ring en vet och fråga vad det kan bero på annars. Människor med anorexia får ofta låg kroppstemperatur (hypotermi) och det beror på låg ämnesomsättning. Det kan förmodligen också vara så hos hästar (inte att de har anorexia, utan låg ämnesomsättning).

Är det morgontemp (vilotemp) du tagit? Går tempen upp om hästen rör på sig? Är hästen pigg och normal i övrigt (aptit, rörelsemönster osv)?
 
Hej!

Jag har bara tagit tempen med min digitala termometer, och den visar ju exakt.
Har tagit med den 3 ggr på rad nån dag för jag trodde att det var fel på den.. :smirk:

Det är vilotemp ja, tagit när han varit i hagen hela dagen innan jag ridit.

Han har verkat lite slö, men äter som vanligt..
 
Jag hade ringt vet för telefonrådgivning.

Lycka till, hoppas att det inte är något fel.
 
Tänk lite på att digitala termometrar inte är till för att ligga i kalla stall. De är dessutom inställda på att visa preliminär temp efter x antal tid. Det kan alltså bli felaktigt för låg temp. Samma sak om du inte har den tillräckligt långt inne i tarmen.
Ett tips är att ha termometern i byxfickan eller något annat ställe där du kan värma upp den lite först innan du försöker ta tempen. Alt är att tempa hästen 2 ggr efter varandra och då lita på resultat nr 2.
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
713
Senast: Habina
·
Hästvård Hej. Jag har ett föl som är 15 dagar gammalt idag. Hon föddes med fölsjuka och vi har varit på Ultuna och spolat leder osv när hon va 3...
Svar
1
· Visningar
652
Hästvård Jag känner mig så otroligt korkad. Ganska maktlös och frustrerad. Kan någon ge mig hopp? Jag hämtade hem en hingst född 2020 i maj...
Svar
4
· Visningar
1 250
Senast: Fiorano
·
Kläder & Bli fin Letar efter lite vettiga friluftsbyxor, helst med låg midja - medelhög går eventuellt bra med mycket stretch och skönt/mjukt/smidigt...
2
Svar
23
· Visningar
1 605
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp