Låg temperatur?

Med en örontermometer, tre gånger. Oklart om den är bra, den är ny i alla fall. Men den visar ju återkommande lika, så det borde ju vara rätt?

Örontermometrarna visar ofta lågt är min erfarenhet, vi har dem på akuten. Å andra sidan, när de väl visar 38 och över så vet man att det är nåt.

Tror att de kan visa för lågt om man inte har den rätt i örat (snett/för långt ut).
 
Jag förstår inte riktigt hur det här med feber spelar roll för gemene man. Känner man sig sjuk så är man väl sjuk. Känner man sig hängig är man väl hängig av en eller annan anledning, det finns ju fler orsaker än feber.

Kroppstemperaturen är ju bara ett av alla mätvärden som vi inom vården använder för att bedöma en patient eftersom vi ska bedöma ett medicinskt status utan att själv uppleva hur det känns för patienten. Och då finns det en gräns för att objektivt kunna kalla det feber eller inte. På samma sätt som att man inte kallar en puls under 100 för takykard även om man drar öronen åt sig om någon vältränad ung person ligger på 90 slag/min i vila.

Jag kan också känna mig riktigt risig om jag har 37.4 men feber har jag inte i medicinsk mening.

Eller hur!
Jag låter ju inte bli att operera någon för misstänkt blindtarmsinflammation bara för att de inte har över 38 i temp om det finns andra faktorer som talar för. Men visst känner jag mig mer säker på min diagnos om febern finns där.

Har man däremot normala prover, i stort sett inget bukstatus och 37,4 i temp så opererar jag högst troligen inte, även om patienten hävdar att den är lågtempare. (Och har hög smärttröskel :angel:)

Själv håller jag på att dö vid 38,5 grader. :o:angel:
Och fryser nästan jämt, har fleecefodrade långkallingar under landstingskläderna. Inte på op, där blir det varmt ändå.

:D
 
Eller så frågar dom inte om vilken smärttröskel man har, uran svarar 6/10 om hur ont det gör. Vilket inte är så farligt? En bäckenfraktur och två sprickor i ryggen vid röntgen. Som gjordes ett dygn efter jag kom in, för så ont hade jag ju inte? :rofl:
Vet aldrig vad jag ska svara när de frågar hur ont det gör mellan 1-10. Jag kan ju tycka att jag har olidligt ont just då, men jag fattar såklart att det hade kunnat vara ännu värre liksom.
 
Örontermometrarna visar ofta lågt är min erfarenhet, vi har dem på akuten. Å andra sidan, när de väl visar 38 och över så vet man att det är nåt.

Tror att de kan visa för lågt om man inte har den rätt i örat (snett/för långt ut).
Jag har följt instruktionerna på hur man ska göra och även provat lite annorlunda. Ska se hur sambon ligger till :D
 
Ja samma för mig! Bastu blir jag helt yr i huvudet av ,och för varmt ute på sommaren klarar jag inte av. Då stannar jag inne!
Bastu funkar görbra, älskar bastu, likaså 39 graders spa-bad men inte 39 grader en hel dag utomhus. Skitknepigt.
 
Jag är en lågtempare som är nere på 35,4 ibland. Känner mig då febrig och varm, gissar att det beror på att omgivningen känns varm bara för att jag är så kall. Fryser ofta i allmänhet och ligger med filtar och värmedynor, har dålig blodcirkulation och lågt blodtryck.
 
Örontermometrarna visar ofta lågt är min erfarenhet, vi har dem på akuten. Å andra sidan, när de väl visar 38 och över så vet man att det är nåt.

Tror att de kan visa för lågt om man inte har den rätt i örat (snett/för långt ut).
Dom enda fullständigt tillförlitliga är dom gamla hederliga kvicksilvertermometrarna har jag erfarit, när labbet på sjukan skulle skicka sina fingraderade på destruktion "råkade" dom slarva bort en av varje som av en händelse hamnade här :angel: så dom använder jag till att kalibrera digitala termometrar och annat som ska visa eller styra temperaturen. Dom skickade med en som går ända upp till 140 grader och satt i autoklaven så jag kan säga att koll på temperaturer, DET har jag. :up: :)
 
Det är ju ytterst få (om någon ens) patienter som presenterar en brakinfektion med endast 0.5-1 grads feberuppgång från sitt normaltillstånd och ingen påverkan på varesig allmänpåverkan, andningsfrekvens, saturation, lungaskultation, blodtryck, puls eller övrig status. Patienter som kan göra det är sådana som är immunosupprimerade men det är (ska vara) allmän kännedom att se upp lite extra med de patienterna.
När man beslutade om akut snitt på mig var min temp 38,0. De tog tempen igen innan jag rullades iväg så var den 38,5 och när jag kom upp var den 39,5. Inte jättehög alltså men jag var knappt vid medvetande sista dygnet. Hade haft frossa i 3 dygn inte på förlossningen då (igångsatt) och har en väldigt låg temp normalt sett.
Orkar inte gå in i journalen nu igen men mitt crp var någonstans mellan 600 och 900. Tydligen fick jag något problem med hjärtat också efter att de sövt mig (har aldrig hänt vare sig tidigare eller senare). Jag skulle alltså vila påstå att jag var rejält dålig.
 
Och jag är ledsen för felstavningar/ fel ord. Min telefon är hemsk..
Det var 3 dygn inne på förlossningen.

Värt att nämna är att det inte var min temp som fick dem att fatta beslutet då den fortfarande ansågs som för låg utan det faktum att sonen påverkades. Han fick ligga på Neo sedan pga infektion...
 
När man beslutade om akut snitt på mig var min temp 38,0. De tog tempen igen innan jag rullades iväg så var den 38,5 och när jag kom upp var den 39,5. Inte jättehög alltså men jag var knappt vid medvetande sista dygnet. Hade haft frossa i 3 dygn inte på förlossningen då (igångsatt) och har en väldigt låg temp normalt sett.
Orkar inte gå in i journalen nu igen men mitt crp var någonstans mellan 600 och 900. Tydligen fick jag något problem med hjärtat också efter att de sövt mig (har aldrig hänt vare sig tidigare eller senare). Jag skulle alltså vila påstå att jag var rejält dålig.

Du illustrerar ju precis poängen som jag tror att @Wysiwyg försöker få fram. Dvs du hade faktiskt feber när du var rejält sjuk. I ditt fall så hade du ju temp, CRP och troligen inte så rolig förlossningsjournal som grund till bedömningen. Det är alltså inte enbart tempen som avgör om man betraktas som sjuk eller ej utan den sammantagna bilden.

För övrigt är feber ett systemsvar på inflammatoriska proteiner från levern, dvs samma sak som ger upphov till högt CRP. Detta gör ju då givetvis att det inte är svart eller vitt; har man inte feber så är man inte per definition frisk utan kan ju ha en uppseglande infektion. Temp är därför en av alla parametrar i bedömningen, just för att det kan vara en gråskala.
 
Du illustrerar ju precis poängen som jag tror att @Wysiwyg försöker få fram. Dvs du hade faktiskt feber när du var rejält sjuk. I ditt fall så hade du ju temp, CRP och troligen inte så rolig förlossningsjournal som grund till bedömningen. Det är alltså inte enbart tempen som avgör om man betraktas som sjuk eller ej utan den sammantagna bilden.

För övrigt är feber ett systemsvar på inflammatoriska proteiner från levern, dvs samma sak som ger upphov till högt CRP. Detta gör ju då givetvis att det inte är svart eller vitt; har man inte feber så är man inte per definition frisk utan kan ju ha en uppseglande infektion. Temp är därför en av alla parametrar i bedömningen, just för att det kan vara en gråskala.
Fast om du läser mitt nästa inlägg så var det inte min temp som gjorde att beslutet togs. Den ansågs fortfarande vara för låg när den var på 38,0. Hade sonen inte blivit påverkad hade snittet dröjt (för snitt hade det blivit tillslut ändå) och jag blivit ännu sämre innan jag kvalificerade till tillräckligt skull enligt vården.

I journalen står det inte mycket mer än att igångsättningen inte har önskvärd effekt och det insinueras att jag är gnällig och överkänslig.

Det tog mig en vecka att bli glad över sonen. Det tog 3 veckor innan jag kunde byta på honom själv då jag höll på att svimma när jag stod upp.
 
Generellt när man har feber känner man sig inte varm utan fryser snarare för att kroppen vill få upp temperaturen.

Känsla och status går inte alltid ihop helt enkelt.
Ja men precis. Feber och känna sig varm hänger inte ihop för mig. Man fryser när den går upp och svettas när den går ner. Däremot tycker jag att man kan känna på andra om de har feber eller inte.

Jag har, som många här, alltid sagt att jag har jättelåg temp så jag räknar t ex 37,7 som FEBER, då känner jag mig FEBRIG.

(Tar med rumptermometer)

Men så hade jag feber i somras, för typ andra gången i vuxen ålder. Jag hade över 39 och jag var SÅ jävla sjuk. Sedan dess säger jag inte att jag känner mig febrig under 38, för nu vet jag hur feber känns. :meh:

Det där som jag tidigare trott var "febrig" har nog varit att jag varit lite frossig pga trötthet och sömnbrist och lite förkylning.
 
Örontermometrarna visar ofta lågt är min erfarenhet, vi har dem på akuten. Å andra sidan, när de väl visar 38 och över så vet man att det är nåt.

Tror att de kan visa för lågt om man inte har den rätt i örat (snett/för långt ut).
Min sambo påstår att det är svårare att ta tempen i mitt öra än i dotterns (hon är 2,5 år) och klagar på att jag måste ha vääärldens minsta öronöppning, dock har ingen av det otalet öronläkare som kollat mig genom åren klagat så örontermometrar är nog inte så himla lätta att använda :D

Vi använder vår örontermometer precis så som du nämner, en chek för att se "om det är nåt". Om vi av någon anledning skulle behöva ett mer exakt mätvärde, tex för att kunna ge information till 1177, så får vi ta fram rumptermometern.
 

Liknande trådar

Mat Eftersom priset på bröd är helt galet och många av oss kämpar för att hålla hushållskassan i schack, så tänkte jag att vi kanske kunde...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
3 469
Senast: sthu
·
Samhälle Sett uppdrag granskning nu ikväll och blir illamående över dessa avskum rent ut sagt som lurar främst äldre personer. Samtidigt har jag...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 444
Relationer Om ni ser att någon har ett hårstrå (eller en fiber eller nåt) på sin mat, vad gör ni då? Om någon har en krage som är knögglig - vad...
Svar
9
· Visningar
787
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 164
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp