Låga blodvärden

Ulli

Trådstartare
Hej non som har erfarenhet om häst med låga blodvärden? Orsaker? Järnbrist? Veterinären vet inte va de beror på.
 
Järnbrist är extremt ovanligt. Vad är det som är lågt, Hb? Kan vara infektion, kopparbrist, annan mineralbrist.
 
Normal värdet är 5.5 och hon har 4.9 5.2 5.0 vid 3 olika tillfällen. Ingen infektion visar non av dom andra proverna. Ingen minirall brist och kopparbrist. Prata med forskare och dom så att järn brist blir allt vanligare.
 
Vilken ras? Och varför togs prover på detta?

Orsaken var dålig prestation. Helt slut efter 1.5 varv värmning. Prov tagna vid 3 olika tillfällen. Låga alla gånger. Andra prov på infektion mm va bra men hon är fortfarande väldigt tröt slut och ser deppig ut åh vet hittar Inge fel även kolat hö och foderstat med vet och ser bra ut ingen annan förklaring än att de kan vara järnbrist som enligt en forskare jag pratat med är jag bli vanligare och är vanligare än man kan tro
 
Normal värdet är 5.5 och hon har 4.9 5.2 5.0 vid 3 olika tillfällen. Ingen infektion visar non av dom andra proverna. Ingen minirall brist och kopparbrist. Prata med forskare och dom så att järn brist blir allt vanligare.
Vad är det ni har mätt?
Forskare inom vad?
 
Senast ändrad:
Orsaken var dålig prestation. Helt slut efter 1.5 varv värmning. Prov tagna vid 3 olika tillfällen. Låga alla gånger. Andra prov på infektion mm va bra men hon är fortfarande väldigt tröt slut och ser deppig ut åh vet hittar Inge fel även kolat hö och foderstat med vet och ser bra ut ingen annan förklaring än att de kan vara järnbrist som enligt en forskare jag pratat med är jag bli vanligare och är vanligare än man kan tro

Järnbrist hos häst är extremt ovanligt. Det uppstår efter stor blodförlust, inte annars. Vilka forskare är det som säger att järnbrist på häst är vanligt? Svenskt grovfoder innehåller snarare för mycket järn och järnöverskott är farligt och kan göra hästen svårt sjuk. Har du kolla på både makro och mikromineralerna? Har du en god balans mellan mineralerna? Sådant är enormt viktigt och fel balans kan göra hästen sjuk.

Veterinärer brukar inte vara jätteduktiga på foder om de inte är det för att de har ett intresse själva. Ta kontakt med en oberoende foderrådgivare istället. Hen kan säkerligen ge dig bra hjälp.
 
Järnbrist hos häst är extremt ovanligt. Det uppstår efter stor blodförlust, inte annars. Vilka forskare är det som säger att järnbrist på häst är vanligt? Svenskt grovfoder innehåller snarare för mycket järn och järnöverskott är farligt och kan göra hästen svårt sjuk. Har du kolla på både makro och mikromineralerna? Har du en god balans mellan mineralerna? Sådant är enormt viktigt och fel balans kan göra hästen sjuk.

Veterinärer brukar inte vara jätteduktiga på foder om de inte är det för att de har ett intresse själva. Ta kontakt med en oberoende foderrådgivare istället. Hen kan säkerligen ge dig bra hjälp.
Fått hjälp med dr och dom såg i gå fel i fiderstaten.
 
För att kunna fastställa järnbrist hos häst måste man analysera järn, transferrin och ferritin i blodet och jämföra dessa värden, annars är det endast antagande.
 
Stoet är inte dräktigt?Vet inte hur det är med hästar men hos mig har järnvärdena varit låga vid graviditet men annars skyhöga
 
Vad är det ni har mätt?
Forskare inom vad?


Olika vet inte allt. Men de snabbvärdet vi tog var dåligt och dom andra s
För att kunna fastställa järnbrist hos häst måste man analysera järn, transferrin och ferritin i blodet och jämföra dessa värden, annars är det endast antagande.
Dom tog massa prover och tre olika vet sa samma sak.va
Stoet är inte dräktigt?Vet inte hur det är med hästar men hos mig har järnvärdena varit låga vid graviditet men annars skyhöga
Nej de kan hon inte va. Enda hingsten som finns i vår by är en mini shettis
 
Normal värdet är 5.5 och hon har 4.9 5.2 5.0 vid 3 olika tillfällen. Ingen infektion visar non av dom andra proverna. Ingen minirall brist och kopparbrist. Prata med forskare och dom så att järn brist blir allt vanligare.

Dina inlägg är inte så lätta att förstå tyvärr...
Exakt vilka analyser är det som är gjorda? Vad är det för svar du anger och i vilken enhet? Jag jobbar med detta och jag fattar ärligt talat ingenting av det du skriver.
 
Har ingen erfarenhet på anemi hos häst....men hos människor kan ju tex magsår el inflammation i tarmen ge symptom som lågt hb...
 

Liknande trådar

Hundhälsa HJÄLP - ÄR DET NÅGON SOM VARIT MED OM NÅGOT LIKNANDE MED HUND?? VETERINÄREN HITTAR INGET SVAR! För 2 månader sen Blöder från urinröret...
Svar
1
· Visningar
504
Senast: Lyan
·
Hästvård Hej! Jag är intresserad av en f.d ridskolehäst som inte fungerade i verksamheten dels för att den var känslig och för svårhanterlig där...
Svar
11
· Visningar
878
Senast: SaraB
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd. Jag har misstankar om felbehandling utav en av mina hästar (som resulterade i avlivning) som annan veterinär än...
Svar
13
· Visningar
2 192
Senast: Nevermind
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
24
· Visningar
1 858

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp