Bukefalos 28 år!

Laga egen barnmat?

MsSleepalot

Trådstartare
Min son är nu 6 månader och äter som en häst! Så istället för att köpa barnmat som blir dyrt i längden tänkte jag försöka mig på att laga egen mat åt honom. Men hur gör man?

Hur ska jag portionera maten när jag fryser in den?
Ska jag puréa rätterna innan dom fryses in?
Hur många olika rätter ska jag göra?
Och hur mycket av varje?
Och hur kokar man kyckling?:o Skär den i tärningar? Kokas hur länge?
Vilket kött ska man välja?
Hur länge kokar man köttet? När kan man ge stekt mat?

Hur har ni gjort ni som gör egen mat?

(Just nu äter han
Natten ersättning
Frukost 1,5 portion gröt med fruktpure
Mellis banan
Lunch 1 stor burk mat, lite efterrätt
Mellis Banan/pure med yoghurt/ersättning
Middag 1 stor burk mat, lite efterrätt
Kväll Havrevälling)
 
Sv: Laga egen barnmat?

Jag lagar egen, funkar bra. :) Jag fick denna från BVC, den är superbra tycker jag. Flera recept och olika tips, superbra verkligen! :)

Hur ska jag portionera maten när jag fryser in den? Du lägger den i en form för iskuber, råga kuberna rejält så blir det lagom portioner (för min 6månaders). Annars kan du ta ett bakplåtspapper som du klickar ut maten på i lagom portioner och sedan styckfryser. När maten är frusen, oavsett vilket sätt du väljer lägger du dem i en påse, bara att ta ut en bit och micra när det är matdags.
Ska jag puréa rätterna innan dom fryses in? Ja, purea eller skär i så bitar, som du ska servera det fryser du in det.
Hur många olika rätter ska jag göra? Så många du orkar och har tid för. Tänk på att storleken på portionerna ökar hela tiden, så gör du väldigt mycket kan du få ta flera bitar om han växer innan han får av den. Det är ingen fara för dem att äta samma sak flera dagar i rad, men två eller fler olika smaker vid varje tillfälle kan vara roligt. Loke äter mest kyckling och ärtor just nu, har inte orkat göra någon mer sort.
Och hur mycket av varje? Portionsbitar.
Och hur kokar man kyckling? Skär den i tärningar? Kokas hur länge? Ta bort senan ur filén och koka de hel. Enligt mitt häfte är det ca 20 min, men viktigare än tiden är att den inte ska vara rosa alls, saften som kommer ur när man skär i den ska vara klar.
Vilket kött ska man välja? Har själv inte kommit så långt, bara kyckling än så länge. Men i häftet står det "högrev eller bog av nöt, kalv, gris, lamm eller vilt". Fisk är jag sugen på att köra som nästa efter kycklingen.
Hur länge kokar man köttet? När kan man ge stekt mat? Det här har jag ingen koll på tyvärr.

Jag brukar ge Loke innehållet i ugnsstekt potatis när vi äter det, idag körde han in en bit i munnen som han satt och tuggade på tills den smulades sönder så att han kunde svälja den. Knäckebröd till efterrätt, även där bitar. Han tycker att det är roligt med bitar, så då får han äta det. Ska inte purea nästa mat jag gör, tänkte hacka den istället, så det blir lite bitar. :)

Sedan måste jag säga att jag inte riktigt tror på idén med fruktpureer till efterrätt. Varför efterrätter öht? Jag kör istället på frukt till mellanmål, det tycker jag känns mer sunt. Är det någon som vet poängen med att ha det som efterrätt? :)
 
Sv: Laga egen barnmat?

Tusen tack för svaret!:)

Vilken bra bok! En sån borde alla få, synd att inte vi fått nån sån=/

Hur gammal är Loke? Visst kom han ungefär samtidigt som Simon? Han blev 6 mån 15 maj och kan inte äta bitar i maten, han får såna kväljningar då:D

Ang. efterrätten har jag ingen aning om heller förresten:o Har sett så många andra som ger, så har jag hemma brukar jag ge honom. Annars har jag ingen aning? Någon gott efter maten?:D
 
Sv: Laga egen barnmat?

Jag gör det inte till så stor grej. E äter väl egentligen bara gröt som hel måltid än så länge och gröten kokar jag varje morgon. Det tar ju ingen tid alls i micron och så mosar jag i någon frukt.

Till middag blir det någon slags rotfrukts-/grönsakspuré (fortfarande "smakisar" om än stora portioner). Det fixar jag innan middag, lägger upp, ser hur mycket han äter av det och fryser sedan in det som blir över i de mängder han har ätit av maten. Fryser ner nästan allt i glasburkar (viktigt att inte fylla dem helt eftersom maten expanderar när den fryser).

En del grejer puréar jag med stavmixer, men mycket mosar jag bara med en gaffel. E har inga problem med att det är lite bitar i maten.

Efterrätt, ingen alls. Tänker att det är dumt att lägga in rutin med efterrätt när det faktiskt inte är någonting han kommer få när han börjar äta samma mat som oss. Vi äter ju inte efterrätt varje dag.
 
Sv: Laga egen barnmat?

Jo, men fråga på BVC om de har den att ge ut, om de inte har det så var den ju inte så dyr att köpa. :)

Ja, Loke blev 6 mån 7 maj, så då är det bara en vecka som skiljer. Det är väl olika på barn, vi har inte gjort något speciellt för att han ska tycka om bitar, han har bara gillat det när vi erbjudit honom. :)

Jo, jag förstår ju tanken så, man jag tycker att det blir så fel att blanda det med maten. Det känns som att det ger ett felaktigt tänk kring maten, som en "belöning" efter att de varit "duktiga" och ätit. Och jag tycker inte att mat ska ingå i något belöningssystem. Men det kanske är jag som ser på det skevt? Sedan sa min svärmor att det är bra att lära dem äta frukt, då det är bra att ha som mellanmål senare. :)
 
Sv: Laga egen barnmat?

jag fick samma bok som Mammas och den är verkligen kanonbra! ;)
Alfons är snart nio månader ("egentligen" bara 7 och en halv eftersom han är född 6 veckor för tidigt) och han äter riktigt bra. Jag lagar den mesta maten själv till honom, det blir mycket billigare! Men ibland köper vi ju hem barnmatsburkar och när han har ätit upp dem så sparar jag dem och fryser ner maten i dem. Innan han åt en hel burk per gång så frös jag allltid in maten i istärningskuber och det funkade utmärkt.

Jag lagar fisk, kött och kyckling på samma gång så jag kan variera ordentligt. Speciellt nu eftersom han precis börjat äta två måltider mat om dagen. Med tiden kommer du på massa olika saker att laga, det har jag gjort!
 
Sv: Laga egen barnmat?

*kl*
Jag har just börjat göra egna pureer till min 5,5 månaders.
Och det var mkt lättare än jag trodde.

Brukar lägga hela pepparkorn, ev lagerblad, en vitlöksklyfta m.m. i en thesil och låta den ligga i under kokningen.
Bara att lyfta ur när det är klart.

Jag brukar köra pasta/ris/potatis/couscous + kött/fisk/kyckling + nån grönsak.
Igår blev det en skiva fläskkarre som jag kokade tills den var mjuk, la i ris och sen till slutet broccoli.
Mixade med kokvattnen och gör puren ganska så tjock så späder jag med rapsolja eller smör när den skall serveras.

Har små plastburkar som jag fryser in i.

Nästa gång skall jag laga spaghetti och köttfärssås till honom! :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 566
Senast: Myrten
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 157
Mat Hemma hos mig slängs det mer än vad som skulle behövas vilket är enormt störande. Vi har blivit bättre. Jag är av den devisen att mat...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 670
Senast: _Taggis_
·
Kropp & Själ Jag har hela mitt liv lidit av olika psykiska sjukdomar och min autism. Jag upplever att det i många sammanhang fortfarande år 2020 är...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 532
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp