Laga mat med alkohol

Magiana

Trådstartare
Jag beställer en matkasse som kommer varannan vecka till mig. Den här gången är det matlagningsvin i ett av recepten. Procenten är 2,2 i vinet.

Alkohol lär ju dunsta när man tillagar, men hur säker kan jag vara att all alkohol verkligen dunstar? Jag vill verkligen inte ha någon alkohol kvar i maten när jag ska äta.
 
Jag beställer en matkasse som kommer varannan vecka till mig. Den här gången är det matlagningsvin i ett av recepten. Procenten är 2,2 i vinet.

Alkohol lär ju dunsta när man tillagar, men hur säker kan jag vara att all alkohol verkligen dunstar? Jag vill verkligen inte ha någon alkohol kvar i maten när jag ska äta.

Ca 1,5-2% av alkoholen försvinner per minut av kokning. Dock kan man aldrig vara säker på att all alkohol försvinner, utan även efter långkok återstår runt 5% av alkoholinnehållet. Det innebär att om du använder 1l matlagningsvin i ett långkok så återstår ca 1ml alkohol (eller strax över 1 promille). Använder du bara ett par dl blir mängden 0,2ml eller 0,2 promille
 
Är det någon som vet om systemet har 250 ml flaskor av helt alkoholfritt rött vin? Jag har en oöppnad flaska vitt matlagningsvin hemma sedan länge och det är under 1,2% i det men även det är för mycket i dagsläget.

Jag få liksom vånda över det här. Kanske jag bara ska byta ut vinet mot vatten? Det kommer då säkert inte att smaka bra. Men alkohol i maten ger mig ångest. Jag klarar liksom inte ens av att äta likörpraliner längre.
 
Är det någon som vet om systemet har 250 ml flaskor av helt alkoholfritt rött vin? Jag har en oöppnad flaska vitt matlagningsvin hemma sedan länge och det är under 1,2% i det men även det är för mycket i dagsläget.

Jag få liksom vånda över det här. Kanske jag bara ska byta ut vinet mot vatten? Det kommer då säkert inte att smaka bra. Men alkohol i maten ger mig ångest. Jag klarar liksom inte ens av att äta likörpraliner längre.

Lite beroende på vad det är för typ av recept kan det fungera med någonting i stil med svartvinbärssaft/juice/koncentrat. Bättre än vatten i alla fall, bara man är försiktig med sötman. :)
 
Är det någon som vet om systemet har 250 ml flaskor av helt alkoholfritt rött vin? Jag har en oöppnad flaska vitt matlagningsvin hemma sedan länge och det är under 1,2% i det men även det är för mycket i dagsläget.

Jag få liksom vånda över det här. Kanske jag bara ska byta ut vinet mot vatten? Det kommer då säkert inte att smaka bra. Men alkohol i maten ger mig ångest. Jag klarar liksom inte ens av att äta likörpraliner längre.
Jag såg fel på det vin som ska vara i maten. Det är vitt vin och inte rött, som det ska vara.
 
Jag såg fel på det vin som ska vara i maten. Det är vitt vin och inte rött, som det ska vara.
Det finns alkoholfritt vitt matlagningsvin i de flesta matbutiker. Annars, även om du använder vinet du fått så har jag svårt att se att det blir någon större mängd alkohol i maten (även om inte så mkt alkohol kokas bort). Vad jag menar är ju att det brukar vara tex 1-2 dl vin till rätt mkt mat så jag tänker att vinner späds ut ganska ordentligt. Men detta är ju bara vad jag tror.
 
Det finns alkoholfritt vitt matlagningsvin i de flesta matbutiker. Annars, även om du använder vinet du fått så har jag svårt att se att det blir någon större mängd alkohol i maten (även om inte så mkt alkohol kokas bort). Vad jag menar är ju att det brukar vara tex 1-2 dl vin till rätt mkt mat så jag tänker att vinner späds ut ganska ordentligt. Men detta är ju bara vad jag tror.
I och med att jag får ångest även av likörpraliner så ser jag inte att jag kan klara alkohol i maten, oavsett hur lite det är. Jag har fått blodtrycksfall då jag druckit lättglögg och vill inte ta några risker alls. Alkohol krockar nog med den medicin jag tar och blodtrycksfall är bland de otäckaste jag vet.
 
Vad är det för rätt?
Brukar gå att utesluta vinet i dom flesta rätter utan att det blir så stor skillnad.
Mitt ex har en sån som älskade att vräka i vin i mat och jag avskydde det och tyckte maten blev godare utan :)
 
Den vinmängden i den där maten blir typ 2 promille före kokning. Låter du den dessutom stå och puttra tills vinet så gott som kokat in (vilket du ska enligt receptet) bör alkoholhalten vara så gott som obefintlig. Men om bara vetskapen om att det kanske eventuellt kan finnas någon tiondels promille alkohol i maten är ångestframkallande är det kanske enklare att ta en skvätt buljong som vätska och en skvätt vinäger för syran istället.
 
1. Jag tycker att du ska klaga. Det är inte ok att en matkasse där man inte sätter samman innehållet själv innehåller matlagningsvin med alkohol, hur lite det än är. De borde upplysa om det i förväg och ha ett alternativ för alla som av någon anledning inte vill eller kan förtära alkohol.
2 Jag hade nog inte bytt ut vinet mot något alls. Blir det för lite vätska hade jag nog tillsatt mjölk. Ett annat alternativ är mild buljong (grönsaks eller kyckling). Blir inte exakt samma smak som i ursprungsalternativet, men blir säkert gott ändå!
 
Det finns alkoholfritt vitt matlagningsvin i de flesta matbutiker.
Det "alkoholfria" matlagningsvinet (Winborgs) brukar innehålla som @Magiana skriver 1,2 promille alkohol (bättre än det som skickades med men inte helt alkoholfritt)

edit: det ska förstås vara % och inget annat
 
Senast ändrad:
Vad är det för rätt?
Brukar gå att utesluta vinet i dom flesta rätter utan att det blir så stor skillnad.
Mitt ex har en sån som älskade att vräka i vin i mat och jag avskydde det och tyckte maten blev godare utan :)
Jag har länkat till receptet i inlägg 8.
 
Det "alkoholfria" matlagningsvinet (Winborgs) brukar innehålla som @Magiana skriver 1,2 promille alkohol (bättre än det som skickades med men inte helt alkoholfritt)
Det är (under) 1,2 viktprocent alkohol i det vinet. Inte promille.
 

Bifogade filer

  • 20191217_225026.jpg
    20191217_225026.jpg
    199,6 KB · Visningar: 31

Liknande trådar

Mat Följer ett program där man kommer hem till privatpersoner som gör en 3-rätters meny. Det programmet finns i Sverige också i nästan samma...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
4 226
Senast: hastflicka
·
Mat Jag blir så förvirrad. Hoppas att Buke kan ge mig klarhet. Vad är egentligen den där processade maten man ska undvika om man vill vara...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 188
Senast: Askvind
·
Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
7 642
Relationer Jag undrar hur det ser ut hos andra familjer under middagen. Jag har två typer av middagar jag undrar över. 1. middag med mina...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 135
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp