Laga mat med alkohol

Den vinmängden i den där maten blir typ 2 promille före kokning. Låter du den dessutom stå och puttra tills vinet så gott som kokat in (vilket du ska enligt receptet) bör alkoholhalten vara så gott som obefintlig. Men om bara vetskapen om att det kanske eventuellt kan finnas någon tiondels promille alkohol i maten är ångestframkallande är det kanske enklare att ta en skvätt buljong som vätska och en skvätt vinäger för syran istället.
Jo, det är just tanken på att det innehåller alkohol som är ångestframkallande. Jag har blivit så hysteriskt känslig. Egentligen gillar jag ju vin.

1. Jag tycker att du ska klaga. Det är inte ok att en matkasse där man inte sätter samman innehållet själv innehåller matlagningsvin med alkohol, hur lite det än är. De borde upplysa om det i förväg och ha ett alternativ för alla som av någon anledning inte vill eller kan förtära alkohol.
2 Jag hade nog inte bytt ut vinet mot något alls. Blir det för lite vätska hade jag nog tillsatt mjölk. Ett annat alternativ är mild buljong (grönsaks eller kyckling). Blir inte exakt samma smak som i ursprungsalternativet, men blir säkert gott ändå!
Jag har kommenterat på sidan med receptet, att jag inte tål alkohol och med en fråga om vad jag ska byta ut vinet mot.

Det är synd att man inte får reda på recepten i så pass god tid, att man kan avbeställa kassen.
 
Den låga alkoholhalten du riskerar att få kvar efter att maten puttrat en stund får du i dig även via andra livsmedel. Jag har svårt att tro att du är så känslig så du blir dålig av den alkohol som eventuellt finns kvar i bröd efter bakning och liknande
 
Den låga alkoholhalten du riskerar att få kvar efter att maten puttrat en stund får du i dig även via andra livsmedel. Jag har svårt att tro att du är så känslig så du blir dålig av den alkohol som eventuellt finns kvar i bröd efter bakning och liknande
Det är säkert sant, men om det är tanken på alkoholen som framkallar ångest gör det ju ingen skillnad. Och då är det kanske onödigt att börja prata om det eventuella förekommandet i andra livsmedel också.
 
Kan så vara eller så sätter det troligare saken i ett perspektiv och ger en möjlighet att döda ångesten

Jag vet inte om det är troligare eller inte, vi är knappast några terapeuter som sitter här. Men jag släpper det så kan tråden fortsätta handla om receptet istället!
 
Jag vet inte om det är troligare eller inte, vi är knappast några terapeuter som sitter här. Men jag släpper det så kan tråden fortsätta handla om receptet istället!
Nej precis och då får vi utgå från våra egna erfarenheter. För mig minskar ångest om jag får en kontext som gör att jag kan få perspektiv på saker. Andra kan säkert fungera annorlunda men min erfarenhet är att avstå från fakta snarare ökar ångesten över tid.
Tilläggas skall att jag är total nykterist så mitt svar handlar inte alls om något som "vad löjlig du är lite alkohol är inget problem".
 
jag brukar köpa matlagningsvin på ica, alkoholfritt och i små flaskor så är smidigt att kunna hälla i en skvätt vid behov och inte ha en jättestor flaska ståendes.

Är också stor skillnad i smak mot vanligt vin, sötare och ingen äcklig alkohol smak :).

Brukar ha i vitlök och citron i vita såser istället för vin om jag inte har ngt hemma. Vitlökssås brukar passa de flesta pasta rätterna ^_^
 
Jag håller med @mamman det är inte okej att ha alkohol i en färdigplockad matkasse. Tips på hur du kan byta ut det har du redan fått men tycker också du ska sända in ett klagomål
 
Jag har nu varit i kontakt med Ica och de föreslår att jag antingen utesluter vinet eller låter det koka längre. Det får bli det första alternativet. Så jävla trist det här blev. Om jag hade fått recepten medan det fortfarande gick att avboka så hade jag gjort det.
 
Jag har nu varit i kontakt med Ica och de föreslår att jag antingen utesluter vinet eller låter det koka längre. Det får bli det första alternativet. Så jävla trist det här blev. Om jag hade fått recepten medan det fortfarande gick att avboka så hade jag gjort det.
Men hur kan det ens bli en grej? Du fick en ingrediens du inte gillar, kan du inte bara utesluta den? Sånt händer, och är mer något att rycka på axlarna åt än att göra stor affär av. Möjligen då vad du ska ersätta vinet med - i princip vilken syra som helst funkar. Pressad citron. En skvätt vinäger i vatten. Eller vad du nu har hemma.

När det gäller själva alkoholen så har jag respekt för att du har fobi för den, men man kan ju inte kräva att en matkasse tar hänsyn till möjliga fobier hos kunderna, hur ska de kunna veta?
 
Jag har nu varit i kontakt med Ica och de föreslår att jag antingen utesluter vinet eller låter det koka längre. Det får bli det första alternativet. Så jävla trist det här blev. Om jag hade fått recepten medan det fortfarande gick att avboka så hade jag gjort det.

Det kommer att bli gott även utan matlagningsvinet, du får en god krämig pasta. Var gärna extra generös med osten i stället, om det finns så att det blir över. Men var i så fall lite försiktig med saltet, pecorino är ganska salt. Om du har soltorkade tomater hemma kan några hackade sådana kompensera för vinets syra och sötma.
 

Liknande trådar

Mat Följer ett program där man kommer hem till privatpersoner som gör en 3-rätters meny. Det programmet finns i Sverige också i nästan samma...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
4 175
Senast: hastflicka
·
Mat Jag blir så förvirrad. Hoppas att Buke kan ge mig klarhet. Vad är egentligen den där processade maten man ska undvika om man vill vara...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 134
Senast: Askvind
·
Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
7 609
Relationer Jag undrar hur det ser ut hos andra familjer under middagen. Jag har två typer av middagar jag undrar över. 1. middag med mina...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 053
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp