Laga rost på bil

bettysmatte

Trådstartare
Jag har ett - ännu så länge - litet område ovanför ena bakhjulet där lacken har börjat "bubbla". Alltså har det börjat rosta där. Jag vill få stopp på eländet innan det blir värre, och det (enligt googling) verkar inte helt omöjligt att fixa det själv. Rostskyddsprimer, våtslippapper, aceton.... Men sedan behöver man ju också rätt lackfärg att avsluta med för att det ska bli riktigt fint! Var hittar man den :confused: ?
 
Jag har ett - ännu så länge - litet område ovanför ena bakhjulet där lacken har börjat "bubbla". Alltså har det börjat rosta där. Jag vill få stopp på eländet innan det blir värre, och det (enligt googling) verkar inte helt omöjligt att fixa det själv. Rostskyddsprimer, våtslippapper, aceton.... Men sedan behöver man ju också rätt lackfärg att avsluta med för att det ska bli riktigt fint! Var hittar man den :confused: ?
Hos någon firma som har billacker... ibland kommer det privatpersoner och ber om färg på jobbet...
 
Jag har ett - ännu så länge - litet område ovanför ena bakhjulet där lacken har börjat "bubbla". Alltså har det börjat rosta där. Jag vill få stopp på eländet innan det blir värre, och det (enligt googling) verkar inte helt omöjligt att fixa det själv. Rostskyddsprimer, våtslippapper, aceton.... Men sedan behöver man ju också rätt lackfärg att avsluta med för att det ska bli riktigt fint! Var hittar man den :confused: ?
Inte alls omöjligt hyggligt lätt, bara att göra ordentligt och få rent, rätt färg kan vara svårare. Men billackerare kan vara rätta platsen att försöka på. Måla helst tunna lager så du slipper rinningar och apelsinskal effekt.
 
Tycker att ChrisFix har en rätt bra "Rust repair" - guide på youtube med enkla verktyg. Har fungerat ok för min skrotbil bara jag gjort rent ordentligt under innan. Det är det absolut viktigaste eftersom det annars rostar igenom rätt snabbt igen.
 
Någonstans finns färgkoden till din bil, förardörren eller under motorhuvven. Då kan du beställa rätt färg i sprayburk.

Det som gäller är att ha en torr plats att vara på när man sätter igång med jobbet. Lager på lager när man väl fått bort rosten och då behöver färgen torka ordentligt mellan 🙂

Är din bil röd (inte metallic) kan färgen va svår att få till då den kan ha blekts med åren
 
Någonstans finns färgkoden till din bil, förardörren eller under motorhuvven. Då kan du beställa rätt färg i sprayburk.

Det som gäller är att ha en torr plats att vara på när man sätter igång med jobbet. Lager på lager när man väl fått bort rosten och då behöver färgen torka ordentligt mellan 🙂

Är din bil röd (inte metallic) kan färgen va svår att få till då den kan ha blekts med åren
Hittade etiketten nyss :) ! Förardörren! Bilen är grå.
Jag väntar till sommaren, tänkte jag, eftersom vi inte har något garage...
 
Någonstans finns färgkoden till din bil, förardörren eller under motorhuvven. Då kan du beställa rätt färg i sprayburk.

Det som gäller är att ha en torr plats att vara på när man sätter igång med jobbet. Lager på lager när man väl fått bort rosten och då behöver färgen torka ordentligt mellan 🙂

Är din bil röd (inte metallic) kan färgen va svår att få till då den kan ha blekts med åren
Eller så ber man någon skjuta färgen så man får rätt... ibland har ju färgen blivit solblekt..
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 986
Senast: Dimmoln
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 060
Senast: Magiana
·
Fritid Hmm, antar att den tråden hör hemma här, annars kanske någon snäll moderator vill flytta den rätt :D Jag har en Golf från -96 som är...
Svar
18
· Visningar
27 482
Senast: Stalker
·
Övr. Hund Tycker bestämt att det borde finnas en lag på att lösspringande jakthundar ska ha sin ägares mobilnummer fastsytt på halsbandet. Ända...
Svar
8
· Visningar
1 919
Senast: YlvaG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp