Bukefalos 28 år!

Laga stallgång

Om det är betonggolv så spolar och rensar du bort all skit som finns i hålen, sedan köper du en säck med golvfix på järnvaruhandeln och följer anvisningarna på säcken.
 
Det funkar med vanlig betong med. Tvätta rent groparna, blanda en lervälling som du borstar in ordentligt i ev sprickor och sedan en fastare gröt som du "gnuggar" hålen fullt av. Låt torka ordentligt innan det tål belastning.
 
Om det är betonggolv så spolar och rensar du bort all skit som finns i hålen, sedan köper du en säck med golvfix på järnvaruhandeln och följer anvisningarna på säcken.
Någon har lagat det innan, men det har inte hållt. Kanske fuskat med rengörningen då.
 
Om det är ställen på golvet som är mycket utsatta så håller det inte med att "bara" tvätta och fylla i. Då får man istället hugga upp en större yta och mer eller mindre gjuta på nytt på de ställen golvet inte håller.
Samma om orsaken till att det blir hål är att det är dåligt gjort förarbete innan det gjutits från början. Hugg upp och gör om.
 
Om det är ställen på golvet som är mycket utsatta så håller det inte med att "bara" tvätta och fylla i. Då får man istället hugga upp en större yta och mer eller mindre gjuta på nytt på de ställen golvet inte håller.
Samma om orsaken till att det blir hål är att det är dåligt gjort förarbete innan det gjutits från början. Hugg upp och gör om.
Jag förstår. Men av olika orsaker är det inte ett alternativ att hugga upp och göra om. Testar med golvfix och hoppas det håller ett år eller två.
 
Jag förstår. Men av olika orsaker är det inte ett alternativ att hugga upp och göra om. Testar med golvfix och hoppas det håller ett år eller två.

Köp gärna en påse med cement också där du tar ca 20% cement och blanda i fixet (1liter fix + 2 dl cement), så blir det lite starkare. Borra även några 12 eller 16 mm hål i 45 grader runt om i hålet som du är noga med att få fylld med fix innan du fyller i gropen så får du lite extra "grepp" i lagnigen. Några ståltråd bitar mellan de borrade hålen ger även det lite extra hållbarhet. Efter lagningen skal det få torka min 24 timmar (helst 48) under plast innan det belastas. Fukta lite lätt i ytan några gånger under härdningen så det inte spricker.
 
Köp gärna en påse med cement också där du tar ca 20% cement och blanda i fixet (1liter fix + 2 dl cement), så blir det lite starkare. Borra även några 12 eller 16 mm hål i 45 grader runt om i hålet som du är noga med att få fylld med fix innan du fyller i gropen så får du lite extra "grepp" i lagnigen. Några ståltråd bitar mellan de borrade hålen ger även det lite extra hållbarhet. Efter lagningen skal det få torka min 24 timmar (helst 48) under plast innan det belastas. Fukta lite lätt i ytan några gånger under härdningen så det inte spricker.
Tack! Det där lät som den lösning jag hade hoppats få.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Finns det några sådana typ nyckelfärdiga byggnader som är flyttbara och helst isolerat? Jag skulle behöva 2 boxplatser, stallgång...
2
Svar
22
· Visningar
2 054
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag har inackorderingar och med jämna mellanrum behöver jag påminna några av dem om att hålla ordning. När det har varit något som...
Svar
16
· Visningar
1 936
Utrustning Skulle behöva laga ettbarnspolitiken täcken, var hittar jag de bästa laglapparna? Verkar smidigt att bara klistra på en lapp över hålen...
Svar
1
· Visningar
371
Utrustning Är det någon som lagat utetäcke med gott resultat? Hur? Har för några v sedan köpt nytt täcke till häst. Valde att betala lite mer än...
Svar
19
· Visningar
1 251
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp