Låga trakter

Lazio

Trådstartare
Jag har två frågor..
Varför blir en häst traktlåg eller varför är den det?
Har det nåt att göra med hur den skos?
Tänkte om det finns nån hovslagare här som skulle kunna svara om ni vet.
 
det har väldigt mycket med att göra hur hästen skos, men kan också vara medfött. man kan dock med rätt verkning/skoning komma till rätta med problemet
 
min ponny var det innan eftersom min förra hovslagare verkade henne för mycket där... När vi fick ny hovslagare började han med att lägga kilsulor så att hon skulle gå normalt tills trakterna hade växt ut igen...
 
Många fullblod har problem med dålig tillväxt i trakterna, deras hovar liksom "flyter ut" i stället. Ta hjälp av en duktig hovslagare, man kan tex testa med ringskor.
 
Jag har aldrig sett en häst med låga trakter. Hur ser det ut? Hur låga ska trakterna vara för att kallas "låga"?
 
Varför skulle låga trakter vara ett fel eller ett problem?

När en häst använder hoven naturligt så har den inte höga trakter. http://www.tribeequus.com/wildfeet.html

Det är ju viktigt att strålen har viss kontakt med marken även på en skodd häst. Det var ju en artikel i Ridsport om en amerikansk hovslagare som förespråkade lägre trakter om jag fattade rätt.
Jag är inte hovslagare så har jag fattat fel så förklara gärna ni som är det. :)
 
min häst är oskodd bak och har låga trakter.
Han verkas aldrig bak. Han "rundas bara till" med raspen för han sliter så förpannat bra (lagom mycket och helt jämnt) säger hovslagarna (dom två iafl som vi har har/har haft).
 
Om hästen har väldigt låga traktar, så sliter det MKT på senor och gaffelband. Min häst blev halt pga att hovslagaren (som är helt usel) verkade honom så att han hade låga traktar och låånga tår. Tog ett år och eggbarsko för att rätta upp.... :smirk:

Om hästen har låga traktar, så kan man använda eggbar sko och så måste tån tväras och kortas upp.
 
Håller med! Det är inget fel på låga trakter om vinklarna är ok och tån inte är för lång, tvärtom.
Det är ju inte samma sak som om trakterna är inskjutna undertill som de bli av felaktig och för sällan verkning/skoning.

//L
 

Liknande trådar

Hästvård Nån som vet om man kan sko hästen (skos med domosedan) dagen före eller efter tandraspning? Den blir ju då sederad flera dagar i rad så...
Svar
1
· Visningar
318
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
922
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har ett fullblodssto som har otroligt kassa hovar. Skos i dagsläget med limskor pga att det inte finns någon hov att sätta...
Svar
6
· Visningar
858
Foder & Strö Hej! Första gången jag eventuellt kommer fodra högdräktigt sto nästa vår. (Näringsbehov har jag koll på. ) Men nu när jag sitter och...
Svar
6
· Visningar
629
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp