Laga trappa

sthu

Trådstartare
Vi har en trappa på sidan av huset som är rejält dåligt skick.

Går den rädda på något sätt?
 

Bifogade filer

  • IMG_20230223_144358.jpg
    IMG_20230223_144358.jpg
    555 KB · Visningar: 326
Vi har en trappa på sidan av huset som är rejält dåligt skick.

Går den rädda på något sätt?
Man gör rent med hammare, mejsel och kanske bilningsmaskin om det är mycket som ska bort. Helt rent och fint, sen primar man och gjuter om trappstegen.

Jag skulle nog ta in en van betongarbetare om den är i riktigt dåligt skick, så trist att lägga en massa jobb och sedan håller det inte ändå.
 
Det är faktiskt väldigt enkelt att gjuta om trappstegen och det finns bra guider på nätet om hur man gör. Det är rätt tungt förstås, går åt mycket mer betong än man tror, men det är billigt och ganska kul 😊.
 
Tycker det ser ut som "innehållet" i trappstegen är dåligt (fyllning utan stadga) medan nedersta delen och mycket av kanten till höger är gjord med bättre material (gjuten rakt igenom?).
Hade nog valt att helt ta bort de dåliga stegen (och översta delen av kanten?) för att gjuta om dem från början.
 
Det är faktiskt väldigt enkelt att gjuta om trappstegen och det finns bra guider på nätet om hur man gör. Det är rätt tungt förstås, går åt mycket mer betong än man tror, men det är billigt och ganska kul 😊.
Jag har googlat lite och det kräva en hel del i verktygsväg så frågan är om det blir så billigt..
 
Tycker det ser ut som "innehållet" i trappstegen är dåligt (fyllning utan stadga) medan nedersta delen och mycket av kanten till höger är gjord med bättre material (gjuten rakt igenom?).
Hade nog valt att helt ta bort de dåliga stegen (och översta delen av kanten?) för att gjuta om dem från början.
Den är från 1956 så det är väl inte så konstigt att den börjar vittra sönder tänker jag.
 
Jag har googlat lite och det kräva en hel del i verktygsväg så frågan är om det blir så billigt..
Fast nää inte så mycket, bor man i hus hoppas jag att man har såg, skruvdragare hammare och många andra verktyg

Bygga gjutformar av spillvirke (fråga på bygghandeln) köp en blandarstav från biltema. Och hink Å sen sätt igång.. lite förenklat men
 
Fast nää inte så mycket, bor man i hus hoppas jag att man har såg, skruvdragare hammare och många andra verktyg

Bygga gjutformar av spillvirke (fråga på bygghandeln) köp en blandarstav från biltema. Och hink Å sen sätt igång.. lite förenklat men
Bilningsgrejer, slagborr (för vanlig skruvdragare orkar väl knappast få in en bult i trappan), blandare. Ska man ha riktiga grejer kostar det en del.. och kommer förmodligen aldrig användas igen.
 
Bilningsgrejer, slagborr (för vanlig skruvdragare orkar väl knappast få in en bult i trappan), blandare. Ska man ha riktiga grejer kostar det en del.. och kommer förmodligen aldrig användas igen.

Det kan man hyra 😊
Har bokat bort en trapp, det var kul och var inte dyrt att hyra.
 
Här har vi Cramo, de finns lite överallt. Men jag har ju ingen aning om vart du bor.
Men tipset ovan om murare är mycket bra.
Cramo finns typ fyra mil bort. Är ju ett alternativ. Men det känns ändå som att tiden och kostnaden kommer bli hög, och då kan jag lika gärna köpa in tjänsten.
 
Jag skulle knaka bort runt det skadade,
Skruva i några rostfria bultar som ankare i trappstegen veritkala delar
med hönsnät göra en armering, behöves inte myket,
sedan ta någon slask skiva av typ masonit och göra formar
sen hella ner en betongmix som man kan blanda med en starkare borr.
hälla i formar
låta härda
 
Vår trappa är också i dåligt skick och den har även källarnedgång under sig, den kommer vi bila bort helt. Blir en ny trappa av trä istället, har testat att göra nya trappstegsformar och gjutit om men vatten letar sig in och spränger bort mer och mer för varje vinter så nu ryker den. Vårt hus är ifrån 48 så det känns ju som den hållt länge ändå😅
 

Liknande trådar

Tjatter T Har funnits några sådana här trådar tidigare men hittade ingen som var riktigt aktuell. Tänkte vi kunde ha en tråd där vi delar med...
Svar
0
· Visningar
249
Hemmet Jag hade ute en snickare igår för att få offert på ett bygge av en trappa på utsidan av (längs med) huset. Höjden där den slutar är ca 2...
Svar
18
· Visningar
1 091
Senast: bettysmatte
·
Kropp & Själ Hur funkar det, när behovet verkligen finns, personerna inte klarar sig utan hjälp men ekonomin är katastrof? Mamma ramlar titt som...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 426
Senast: Fetaost
·
Hemmet Har en källarförråd som inte är för rolig. Dörren i sig är ok men entrén ned är verkligen allt annat än ok. Trappen fick sig nog en...
Svar
14
· Visningar
977
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp