Laga trasig sadelbom

Hallå konsument glömmer en avgörande detalj. Sadeln är bedömd felfri idag. DÄR har företaget det motbevis de behöver för att skicka över bevisbördan på dig. Och där riskerar du att få problem.

OM någon idag hade konstaterar att bommen ÄR utmattad t ex och kommer ge si och så besvär hade du en annan sits.

Så ja lagen säger att fel inom 6 mån som huvudregel anses förelegat vid köp och säljaren ska motbevisa det. I ditt fall har säljaren motbevisat det redan nu. Alltså måste du bevisa de hade fel när de sa bommen var felfri nu...

Tyvärr. Jag skulle känna mig allt annat än tämligen säker.
Nja även om dom hävdar att det är mitt fel att bommen är trasig så måste dom fortfarande bevisa att jag varit oaktsam. Eftersom en vara förutsätts att hålla för det den är avsedd för, i detta fall ridning, så måste dom i så fall bevisa att det är pga oaktsamhet sadeln gått sönder! Det spelar ingen roll att dom bedömt den som felfri!
 
Jag hänger inte med riktigt. Antingen är bommen okej och då finns inget att reklamera eller så är den trasig (alt. utmattad) och då bör en sadelmakare kunna se det och är i så fall grund för reklamation. Jag hade tagit med sadeln till en bra oberoende sadelmakare som fått göra en bedömning av om bommen är okej eller inte och sedan agerat utifrån det. Att via foton kunna avgöra bommens skick känns vanskligt och även om sadelmakaren tar lite betalt för att undersöka sadel kan det vara värt det för att få klarhet i frågan.
 
Jag hänger inte med riktigt. Antingen är bommen okej och då finns inget att reklamera eller så är den trasig (alt. utmattad) och då bör en sadelmakare kunna se det och är i så fall grund för reklamation. Jag hade tagit med sadeln till en bra oberoende sadelmakare som fått göra en bedömning av om bommen är okej eller inte och sedan agerat utifrån det. Att via foton kunna avgöra bommens skick känns vanskligt och även om sadelmakaren tar lite betalt för att undersöka sadel kan det vara värt det för att få klarhet i frågan.
En sadelmakare kände på sadeln men öppnade den inte för det fanns det inte tid till. Denna sadelmakare ansåg att bommen inte var frisk då den flexar för mycket enligt hen.

Jag kontaktade då företaget som sålt sadeln och skickade tillbaka den.
Dom öppnade sadeln och enligt dom så är bommen felfri och skickade bild som bevis.

Jag har då kontaktat två oberoende sadelmakare, en bor långt bort och kommer i november, den andra bedömde utifrån bild att sadeln är hel i nuläget men kan vara utmattad och att det är därför den flexar för mycket. Båda oberoende sadelmakare anser att jag ska rida i sadeln men vara aktsam på hästens reaktioner.

Sadeln ska då kollas i november igen för att avgöra om bommen är dålig eller ej. Bilden visar att stålförstärkningen är hel och tydligen brukar den gå sönder om trät är utmattat. Därför är det ingen mening i dagsläget att reklamera då sadeln just nu är hel men om det är något skit på gång så kommer det förhoppningsvis börjat visa sig i november.
 
Nja även om dom hävdar att det är mitt fel att bommen är trasig så måste dom fortfarande bevisa att jag varit oaktsam. Eftersom en vara förutsätts att hålla för det den är avsedd för, i detta fall ridning, så måste dom i så fall bevisa att det är pga oaktsamhet sadeln gått sönder! Det spelar ingen roll att dom bedömt den som felfri!

De behöver bevisa att det inte förelåg fel på varan vid tiden för köpet. Varan var felfri vid undersökning x tid efter köp. Om varan är defekt x+y tid efter köp innebär att varan gått sönder efter tidpunkt x. Men det innebär inte per automatik att varan därmed hade fel vid köp.

Jag tror du missförstått regleringen. Regeln om 6 månader om bevisbörda säger att fel som visar sig inom 6 månader ansågs föreligga vid köp om inte säljaren kan bevisa motsatsen. I ditt fall har säljaren noga undersökt sadeln efter köp och bedömt den felfri. En annan person har sagt att detta tycks utifrån bilder men att bommen KAN vara utmattad och OM den är det så kan nitarna brista. Dvs en gissning.

Råden från sadelmakare är rimliga för att du ska få svar hur sadeln mår. Men det är inga juridiska råd.

Du gör naturligtvis precis som du vill. Men jag vidhåller att du NU bör välja endera mellan att chansa och då behålla sadeln oc då ta risken den är defekt. Eller så ser du NU till att få sadeln undersökt av annan sadelmakare som öppnar den och reklamerar.

Bor sadelmakarna som kan kolla den långt bort så skicka dit sadeln då eller åk dit.
 
Senast ändrad:
De behöver bevisa att det inte förelåg fel på varan vid tiden för köpet. Varan var felfri vid undersökning x tid efter köp. Om varan är defekt x+y tid efter köp innebär att varan gått sönder efter tidpunkt x. Men det innebär inte per automatik att varan därmed hade fel vid köp.

Jag tror du missförstått regleringen. Regeln om 6 månader om bevisbörda säger att fel som visar sig inom 6 månader ansågs föreligga vid köp om inte säljaren kan bevisa motsatsen. I ditt fall har säljaren noga undersökt sadeln efter köp och bedömt den felfri. En annan person har sagt att detta tycks utifrån bilder men att bommen KAN vara utmattad och OM den är det så kan nitarna brista. Dvs en gissning.

Råden från sadelmakare är rimliga för att du ska få svar hur sadeln mår. Men det är inga juridiska råd.

Du gör naturligtvis precis som du vill. Men jag vidhåller att du NU bör välja endera mellan att chansa och då behålla sadeln oc då ta risken den är defekt. Eller så ser du NU till att få sadeln undersökt av annan sadelmakare som öppnar den och reklamerar.

Bor sadelmakarna som kan kolla den långt bort så skicka dit sadeln då eller åk dit.
Du gör en annan tolkning än hallå konsument. Enligt dom så måste som sagt säljaren bevisa att jag varit oaktsamma eftersom varan faktisk ska hålla för i detta fall ridning. Jag har ju inget att argumentera med eftersom sadeln som sagt inte är trasig i dagsläget. Sadelmakarna är inte intresserade av att kontrollera sadeln i nuläget.
 
Hur menar du? Sadelmakarna kollar väl sadeln om du beställer /vill ha det jobbet? :confused:
Nej den ena tycker det är onödigt och har inte tid. Den andra bor så långt bort och tycker oxå det är onödigt med koll innan hen kommer i november. En tredje som jag hade bokat avbokade pga för mycket att göra..
 
Nej den ena tycker det är onödigt och har inte tid. Den andra bor så långt bort och tycker oxå det är onödigt med koll innan hen kommer i november. En tredje som jag hade bokat avbokade pga för mycket att göra..
Ok, då förstår jag problemet med att låta en oberoende sadelmakare undersöka sadeln lite bättre.

Det jag menade var att om det är så att bommen är så "mjuk" att det går att se bara genom böja sadeln med händerna ser man också skador i träet eller järnet men det är inte säkert det syns på en bild för man kanske måste böja bommen för att kunna se var sprickorna eller bristningarna i träet/järnet/nitarna är.
 
Ok, då förstår jag problemet med att låta en oberoende sadelmakare undersöka sadeln lite bättre.

Det jag menade var att om det är så att bommen är så "mjuk" att det går att se bara genom böja sadeln med händerna ser man också skador i träet eller järnet men det är inte säkert det syns på en bild för man kanske måste böja bommen för att kunna se var sprickorna eller bristningarna i träet/järnet/nitarna är.
Jag fick hem sadeln igår och provade då själv att trycka ihop den och det blir ett misstänkt veck strax innan djupaste punkten på sadeln. Båda sadelmakarna anser att dom kan se att stålet är helt för tillfället.
 
Kan du inte skicka sadeln till sadelmakare?
Vecket kan uppstå på en felfri bom som flexar mer än genomsnittet, så det säger inget mer än en indikation på att det KAN vara problem.
 
Kan du inte skicka sadeln till sadelmakare?
Vecket kan uppstå på en felfri bom som flexar mer än genomsnittet, så det säger inget mer än en indikation på att det KAN vara problem.
Nä det blir jätte dyrt! Och jag fick ju redan faktura på kollen hos butiken och då var dom ändå justa och tog bara betalt för frakten. Då är jag snart uppe i 2000:- bara för att fastställa huruvida bommen är hel eller ej.

Tack för råden! :bow: Jag kommer dock följa sadelmakarnas och hallå konsuments råd då jag ändå tror att det är det bästa för mig just nu. Jag tog upp dom aspekter som du varnar för hos hallå konsument och dom menade att det borde inte vara ett problem. 🤞
 
Nä det blir jätte dyrt! Och jag fick ju redan faktura på kollen hos butiken och då var dom ändå justa och tog bara betalt för frakten. Då är jag snart uppe i 2000:- bara för att fastställa huruvida bommen är hel eller ej.

Tack för råden! :bow: Jag kommer dock följa sadelmakarnas och hallå konsuments råd då jag ändå tror att det är det bästa för mig just nu. Jag tog upp dom aspekter som du varnar för hos hallå konsument och dom menade att det borde inte vara ett problem. 🤞

Jag håller tummarna att kontrollen i november även den visar en hel bom!
 
Jag håller tummarna att kontrollen i november även den visar en hel bom!
Delvis kl..

Uppdatering. Har idag varit iväg till sadelmakaren och kollat bommen. Det visar sig när vi öppnar sadeln att bommen redan är lagad/svetsad.. Så dom ljög mig alltså rakt upp i ansiktet när dom påstod att bommen var felfri!! Antingen så lagade dom den där och då eller så upptäckte dom lagningen och chansade på att jag inte skulle låta någon annan kolla.. Så fruktansvärt fult gjort!! Jag var ju tydlig när jag pratade med dom att jag inte kommer godta en svetsad/lagad bom men får som sagt till svar att det inte är något fel på bommen. Är faktiskt ursinnig just nu!!

Sadeln är ju rent ut sagt värdelös för mig! Men nu blir det iaf reklamation kan jag säga!! Kommer även kräva pengarna tillbaka för frakten vid kollen och även för själva sadelprovningen!

Bild på skadan.
20191109_212837.jpg
 
Jag håller med, riktigt fult av butiken. Att svetsa en bom som fått en utmattningsskada känns som en nödreparation. Metallen runt brottet (där man svetsar) är också utmattad och svagare och dessutom gör svetsen i sig att området intill blir sprödare. Det håller ett tag men sen går det oftast sönder på samma ställe eller precis intill igen. Plus att svetsen kan komma att ändra bommens mekaniska egenskaper så att den flexar snett eller på annat sätt fel vid belastning.
 

Liknande trådar

Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 268
Senast: Oknytt
·
Ekonomi & Juridik Skriver åt en kompis eftersom hon inte är medlem! Kompisen heter A och hennes häst B. De står uppstallade på en ridskola med...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 179
Senast: Efwa
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 116
Senast: Liten
·
Utrustning Efter att ha letat sadel till min kära häst alldeles för länge utan att hitta något som hans manke får plats i börjar jag fundera på...
Svar
11
· Visningar
2 690
Senast: Nomina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp