Lagar angående gerbiler?

Riley

Trådstartare
Efter att ha hittat en annons på två gerbiler till salu, där de sitter i en vanlig platt plast/gallerbur för typ kaniner, med endast lite spån och en matskål - dvs. inget att gräva i, klättra på, gömma sig i eller gnaga på - så undrar jag lite hur lagen ser ut angående gerbilburar? Måste de t.ex. innehålla någon form av bo eller sak att klättra på?

Jag kan inget om gerbiler, blev bara så enormt ledsen och upprörd av annonsen att jag hade sympatiköpt stackarna om jag haft råd.

Vet ej om man får lägga ut en bild och jag vill inte chansa, men vill man se bilderna kan man gå in på en känd annonssida, välja län sex i listan och söka på gerbiler.
 
Sv: Lagar angående gerbiler?

Såg samma annons tidigare, kunde inte låta bli att svara på den... Ska inte dra hem de själv, är inte ett dugg sugen på gerbiler och det enda gerbilvänliga boendet jag har är redan bebott av en hamster - men gav iaf lite tips och annonsören har som så många andra gått på sånt som zooaffärspersonal sagt. Bland annat har han haft plastleksaker på zooaffärspersonals inrådan men tog som tur är bort det när det blev söndertuggat. Föga förvånande, det sprids så jäkla mycket skit från okunnig personal :(

Hur som helst verkar han vilja väl iaf, bara att hålla tummarna för att de kommer till ett kunnigare hem. Tipsade om ifokus, får väl se om han annonserar där och kanske hittar hem den vägen, känns som bättre odds för bra hem den vägen än via blocket.
 
Sv: Lagar angående gerbiler?

Tack! Jag tyckte att jag googlade som en idiot men hittade verkligen ingenting.

gul_zebra: Usch, så trist när djur ska få lida på grund av okunnig zoobutikspersonal. Sedan är ju jag dock av åsikten att man som köpare ändå har ett ansvar att själv ta reda på all fakta man kan om det djur man skaffar, inte bara gå på en persons utsago. Det är inte så svårt med den uppsjö av info som finns på nätet. Men hur som helst. Jag antar att han då inte är särskilt sugen på att köpa ny inredning om djuren ändå ska bort...

Ja, jag postade ett inlägg på iFokus med eftersom det verkade finnas en del gerbilfolk där. Hoppas någon där har möjlighet att ta dem. Står annonsen kvar om någon vecka eller så vetefan om jag inte lever snålt i en månad och köper de där djuren ändå, tomt akvarium och överblivna hus och grejer har jag, så...
 
Senast ändrad:
Sv: Lagar angående gerbiler?

Ja jag kan bara hålla med. Fast folk fattar ju ofta inte det utan tror att man är någon slags expert så fort man jobbar med djur... Jävla otur att de inte har rätt, jag hade gärna sett mer kunskap hos personalen på zoo (och veterinärer när det kommer till smådjur för den delen, fy fan vad man kan höra för dårskap på vissa håll!) för de om några har ju verkligen ansiktet utåt och så mycket större möjligheter att faktiskt förmedla än vanliga privatpersoner har.

Nej det lät inte som det, men jag svarade att han skulle ge de toarullar, kartonger, pinnar och sånt iaf så med lite tur kanske de får det åtminstone. De hade tydligen haft det förut men fått det bortplockat när de tuggade sönder allt, fattade det som att han trodde att det var farligt när de "äter" grejerna.

Med lite tur kanske han kan tänka sig att ge bort bara gerbilerna eller iaf sälja de billigare utan buren? Skadar ju inte att fråga :)
 

Liknande trådar

Övr. Djur Jag är så himla trött på att se djur behandlas på ett dåligt sätt. Jag är så less på att se djurägare med mottot "de överlever"- vadå...
Svar
16
· Visningar
1 563
Senast: maalin_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2023 -den andra
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp