Lagen om att marsvin måste har sällskap..

O

Orfeus

Denna lag har stötts och blötts ett tag nu...olika bud från alla möjliga håll. Gäller lagen även för privatpersoner eller gör den det inte?????
Vi är flera stycken marsvinsägare som plöjt igenom hela SJV djurlagar, föreskrifter osv och vi har till slut hittat dessa texter som är bevis för att lagen även gäller för privatpersoner och inte bara uppfödare och djuraffärer. Här följer några utdrag...
"Djur som har behov att vara tillsammans med andra djur av samma art skall hållas och skötas på ett sätt som tillgodoser dessa behov. Detta gäller alla djur som omfattas av föreskrifterna."
"SJVFS 2003:24 Saknr L80 8 kap 1§ Gnagare, utom guldhamtrar, skall hållas i par, av samma eller motsatt kön eller grupp.
Dessa föreskrifter har tom sista juni endast gällt som allmänna råd...men from 1 juli blev det en föreskrift.
Ändringar i sällskapsdjursföreskrifterna:
"Den första L80 trädde ikraft en 1 januari -98. Det bestämdes då att de delar som specifikt rör hur olika djurslag ska hållas mm (dåvarande kap.5-12) endast skulle gälla som allmänna råd för den som bara håller ett fåtal djur och inte bedriver avel eller handel mm.
Med tanke på att de nu gällt som allmänna råd så länge och att även sällskapsdjur numera enligt djurskyddslagen ska hållas och skötas så att de kan bete sig naturligt (ändring i 4§ djurskyddslagen trädde ikraft den 1 jan 2003) har dessa bestämmelser lyfts till föreskrifter även för privatpersoner. För att inte kräva alltför stora ändringar för den enskilde gäller måttbestämmelserna fortfarande som allmänna råd för privatpersoner. Ändringen gäller from 1 juli 2003."
 
Åh vad bra att den gäller också för privatpersoner!! :banana:
Men är det hela L80 och L81 som gäller för privatpersoner, alltså skötsel, foder osv? Och inte bara sällskap? :) *hoppas*
 
Det är väl främst L80 som ändrats från rekommendation till förskrift...L81 skulle jag tro gäller än så länge som rekommendation...
 
Vet du vad.
Jag har kolla igen och du har rätt!!
Det är måtten i burar som gäller och inget annat (jag som tyckte det stod paragrafer när det stod bilagor :o ), men jag har också kollat vad allmänna råd egentligen är.
Vad jag förstår (först nu :o ) är att det är förklaringar hur man skall tolka lagen och inget annat.
Har jag fel :confused: för varför finns allmänna råd annars till :confused:
Nå jag jag har mailat och fråga så jag får väl något svar i nästa vecka :)

Då kommer vi till en ny sak för där står det att:

Allmänna råd till 3 kap. 3 § Jordbruksverkets föreskrifter

"Djur som lever hela året i par av hane och hona och vars ungar lämnar dem efter uppväxten bör bedömas som parlevande.
Djur som lever hela året i par av hane och hona och under varierande tid tillsammans med årets eller flera års avkommor bör bedömas som familjelevande.
Djur som lever i grupper av varierande sammansättning, såsom i en grupp med ett handjur och flera hondjur eller en flock med flera unghanar, bör bedömas som grupplevande."

(utdrag ur) Allmänt om hållande av kaniner och gnagare
Allmänna råd till 8 kap. 1 § Jordbruksverkets föreskrifter:

"Könsmogna okastrerade hanar bör inte hållas tillsammans."

Med andra ord så måste ju hannar undanräknas den lagen (även marsvin) och räknas som undantag när dom har kommit upp i könsmognad.
Par och grupp räknas bara unghannar in i som du ser ovan så vem som helst som har en könsmogen okastrerad hanne kan helt lagligt hålla denne ensam oavsätt art hos kanin och gnagare.
Du ser också vad dom menar med par, grupp osv.

Hur man sedan skall tolka "Djur som har behov att vara tillsammans med andra djur av samma art skall hållas och skötas på ett sätt som tillgodoser dessa behov. Detta gäller alla djur som omfattas av föreskrifterna." är på följande sätt enligt allmänna råd:

Allmänna råd till 4 kap. 1 § Jordbruksverkets föreskrifter

"Djur av arter som i vilt tillstånd lever i par, familj eller grupp bör hållas tillsammans med artfränder om inte deras behov av att vara tillsammans med andra djur tillfredsställs genom kontakt med människor eller djuret är så onormalt aggressivt mot artfränder att det finns en uppenbar risk för att det skadar dem."

Det finns undantag det visste jag redan innan men stämmer allt detta så måste man bevisa att djuret for illa av att vara ensam och då är ju lagen ändå inte till nytta.

Hur som helst så meddelar jag vad dom svara :)
Jag har ställ en del frågor till dom.
Sist tog det bara några dagar :p
 
Oh så bra! Ska bli intressant att se vad dom svarar...fast jag tror säkert att dom på SJV oxå tolkar detta på olika sätt...precis som alla andra! Men skriv så fort du fått svar :smirk:
 
Den största frågan är nog vad som händer och vad som behövs för att få ev. böter eller förmaningar.
Jag tror att det som vanligt krävs stor vanvård tyvärr hur tjusigt lagen än låter och det finns för många kryphål som vanligt.
Särskilda skäl kan tolkas på många sätt och är otroligt luddigt :crazy:

Gick in på JBV och kollade på denna sidan

Föreskrifter eller allmänna råd Föreskrifterna i kapitlen om särskilda djurslag är bindande regler som alltid måste följas och som riktar sig till den som har mer än ett fåtal djur och/eller djur som då och då får ungar, oavsett om det är en privatperson eller en zoobutik som håller djuren. Det gäller också alla djur och alla djurslag i samma verksamhet hos samma djurhållare även om bara vissa säljs eller får ungar. Vid hållande av ett fåtal djur, om varken avelsverksamhet, förmedling eller försäljning förekommer, gäller bestämmelserna i de särskilda kapitlen inte som föreskrifter utan som allmänna råd. Ett allmänt råd är en regel som beskriver hur en person bör göra för att uppfylla en bindande bestämmelse, till exempel en bestämmelse i djurskyddslagen, men där det också är tillåtet att göra på ett annat sätt om det uppfyller syftet med den bindande bestämmelsen lika bra.

Den finns fortfarande kvar...undra om dom glömt att uppdatera eller är det så man fortfarande skall tolka det hela hmm.
Väntar på svar med spänning för det ingår faktsikt i en av frågorna på sätt och vis :cool:
 
Har jag fattat det rätt så är L:81 rekommendation på hur man skall tolka L:80 och inget annat.
Jag kan ha uppfattat det fel men det är vad jag tolkar när jag läser det som jag har skrivit in med fet text.

I djurskyddslagen (1988:534) och Statens jordbruksverks föreskrifter (SJVFS 2003:24) om villkor för hållande, uppfödning och försäljning m.m. av djur avsedda för sällskap och hobby finns regler om bl.a. storleken på och utformningen i övrigt av förvaringsutrymmen för hållande av djur för sällskap och hobby, om villkor för att hålla djur i fångenskap, om krav på utbildning och kunskap hos den som driver handel med sällskapsdjur samt om skyldighet för den som säljer sällskapsdjur att lämna information om djurens skötsel.
Jordbruksverket meddelar följande allmänna råd för tillämpningen av denna lag och dessa föreskrifter.
 
Texterna är ju så himla svårtolkade!! :crazy: Tycker att de kan skriva dem på lättfattat språk, en förkortad version, för oss "vanliga människor" (läs "ickeadvokater"). Och det skulle vara bra om media uppmärksammade djurlagarna lite, så folk får reda på dem! De flesta som inte är på internet vet inte ens om lagarna ju! :crazy:
 
Japp, stämmer in med dig :bow:
Efterlyser enkla lagar som stort sätt alla förstår och inte finns utrymme för feltolkningar :cool:
Händer nog inte under min livstid :(
Tror nog att tom advokater ibland tolkar lagen olika :crazy:
 

Liknande trådar

C
Avel Källa hästmagazinet.se Lättare att importera hingstsperma (2008-12-18 00:10) Från och med den 1 januari 2009 blir det enklare för...
Svar
1
· Visningar
923
Senast: Cyllene
·
O
Övr. Djur Denna lag är ju som rena rama rotmosen :confused: Den motsäger sig själv faktiskt...
Svar
16
· Visningar
1 497
  • Låst
Hästhantering Begreppet Horsemanship - God hästhållning/Gott hästmannaskap, grundar sig på de regler och lagar som styrs enligt Djurskyddslagen...
Svar
0
· Visningar
23 575
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Har fått för mig, troligtvis efter att ha läst här att man inte FÅR köra en vuxen häst lös i en vanlig transport. Efter en mindre...
Svar
8
· Visningar
1 161

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp