Jag betalade den i samband med tillträdet. Minns inte om det var mäklaren eller banken som styrde upp det men minns att jag blev förvånad för trodde att det skulle komma en faktura som @MiaMia skriver.
 
Banken säger att det kommer en faktura från Lantmäteriet på allt mellan 1-3 månader efter tillträde. Men när man googlar så får man ju upp allt ifrån på tillträdesdagen till flera månader senare. Det spelar ju ingen roll egentligen, pengarna finns ju redan öronmärkta för det men jag tycker ändå det är skönt veta när det ska betalas.
 
Vår bank skötte allt åt oss för några hundra. Antar att de som svarat att de betalade på tillträdesdagen haft samma upplägg :-)
 
Vår bank skötte allt åt oss för några hundra. Antar att de som svarat att de betalade på tillträdesdagen haft samma upplägg :-)
Aha, känns inte som det behövs. Knappa in en faktura i bankappen klarar vi själva ;)



Läste detta på bankens sida också

”Den första låneavin betalas normalt månaden efter tillträdesdagen”

Tolkar det som att vi som flyttar in mitten maj får vår första betalningsavi slutet maj och då för maj och juni direkt?

Men längre ner står det
”Den första ordinarie bolåneavin kommer månaden efter att du har flyttat in. Det innebär att den första bolåneavin kan innehålla bolånekostnader för två månader. Om du till exempel tillträder den 2 maj kommer den första bolåneavin i slutet av juni och innehåller bolånekostnader för både maj och juni.”

Då betalar man ju på lånet i efterskott? Om man i juni betalar för maj och juni? Trodde det var som med hyra att man betalade i förskott?
 
Aha, känns inte som det behövs. Knappa in en faktura i bankappen klarar vi själva ;)



Läste detta på bankens sida också

”Den första låneavin betalas normalt månaden efter tillträdesdagen”

Tolkar det som att vi som flyttar in mitten maj får vår första betalningsavi slutet maj och då för maj och juni direkt?

Men längre ner står det
”Den första ordinarie bolåneavin kommer månaden efter att du har flyttat in. Det innebär att den första bolåneavin kan innehålla bolånekostnader för två månader. Om du till exempel tillträder den 2 maj kommer den första bolåneavin i slutet av juni och innehåller bolånekostnader för både maj och juni.”

Då betalar man ju på lånet i efterskott? Om man i juni betalar för maj och juni? Trodde det var som med hyra att man betalade i förskott?
Du behöver ansöka om lagfart hos Lantmäteriet. Så det är lite mer än en faktura.

Om banken hjälper dig så betalar du vid tillträdet. Om du ansöker själv (måste göras inom 3 mån) betalar du fakturan när Lantmäteriet är färdig med sin handläggning (~7 arbetsdagar).
 
Du behöver ansöka om lagfart hos Lantmäteriet. Så det är lite mer än en faktura.

Om banken hjälper dig så betalar du vid tillträdet. Om du ansöker själv (måste göras inom 3 mån) betalar du fakturan när Lantmäteriet är färdig med sin handläggning (~7 arbetsdagar).

Banken ansöker, men de har sagt att det kommer en faktura efteråt. Vilket ju inte går ihop med det du skriver. Kan ju va så att den på banken som vi pratade med inte hade koll.
 
Min bank fixade allt sådant utan att ta ut någon avgift. Lika så den förra banken för 14år sedan när husköp var aktuellt
 
Kommer man inte överens om betalningsdatum medan man skriver papper? Så att man får bestämma en dag som passar en bäst? Eller är det också en finsk grej?

Sen har jsg aldrig tänkt på det som att man "betalar för juni månad", utan att man betalar av rater helt enkelt. Man hyr ju inte huset liksom.
 
Kommer man inte överens om betalningsdatum medan man skriver papper? Så att man får bestämma en dag som passar en bäst? Eller är det också en finsk grej?

Sen har jsg aldrig tänkt på det som att man "betalar för juni månad", utan att man betalar av rater helt enkelt. Man hyr ju inte huset liksom.
Vet inte, vi har bara kommit överens om dag för att betala själva huset och då även pantbrev. Men inget om lagfart.

Läste på flera bankers sidor och man betalar bolånen i efterhand så tvärtemot hyran då.
 
Vet inte, vi har bara kommit överens om dag för att betala själva huset och då även pantbrev. Men inget om lagfart.

Läste på flera bankers sidor och man betalar bolånen i efterhand så tvärtemot hyran då.
Vi köpte vårt hus för drygt tre år sedan och banken (SBAB) skötte lagfarten och pantbreven åt oss. Det kostade ingenting extra och vi betalade via faktura som vi fick någon vecka efter tillträdet.
 
Min bank fixade allt sådant utan att ta ut någon avgift. Lika så den förra banken för 14år sedan när husköp var aktuellt
Samma här båda gångerna jag köpt hus (25 år sedan respektive 1 år sedan). Banken ansökte om lagfart, pengarna betalades med en gång till banken och så gissar jag att banken sedan skötte betalningen av fakturan från Lantmäteriet. Samma bank båda gångerna :) Jag uppfattade detta tillvägagångssätt som det normala och "icke-valbart" @BernT men helt uppenbart funkar det olika med olika banker, så det rimliga är väl att fråga dem.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 914
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Det vanligaste är väl att betala med kort när man köper något. Numera kan man ju även betala med mobilen. Andra mer sofistikerade...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
2 063
Juridik & Ekonomi Till veckan kommer deklarationen för många av oss. Man får reda på om får tillbaka på skatten eller om man behöver betala. Jag brukar få...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
22 729
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Hrm. Jag blir inte riktigt klok när jag googlar om det är fritt att beställa varor från Norge, eller om man behöver betala moms...
Svar
2
· Visningar
347

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Fototråd del II
  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp