Lagligt att köra på hästekipage på vägen?

Eliza

Trådstartare
Lägger in texten jag har på min hemsida rakt av.
Men vill uppmärksamma alla på at vara extra försiktiga.
Jag kommer jobba för att få fram i klartext vad som egentligen gäller.
För de finns inga lagar längre som kan skydda ryttare och hästar i trafiken..


Skriven 11/11, uppdateringen finns längst ner!

Hästekipage omfattas inte om lagen
Igår hände en olycka som absolut inte bör få hända.

I Torsås igår blev en tjej med hennes häst påkörda mitt på ljusa dagen längst en väg.

Föraren i timmerbilen väjde inte ut för ekipaget som hade ca 20 meter kvvar för att kunna vika av in på en grusväg och föraren körde på hästen.

Ryttaren åkte av, hästen sprang iväg för att senare lägga sig ner och det först chaffören gjorde var att skälla ut tjejen som låg i diket med orden du har inget på vägen att göra.

Vittnen till händelsen säger att chaffören inte vek ut ordentligt och tjejen inte hade någon chans att flytta sin häst. Chaffören borde hållt ut bättre och haft mer koll på ekipaget.

Nu till de maklösa, polisen kopplades in men menade på att de knappt var lönt att ta anmälan för den leder ingenstans?!
De är tydligen helt legalt att köra på hästekipage längst vägen oavsett om de siktar på att köra på dem eller de är en olycka?

Vad ger detta för syn på hästar och ryttare längst vägarna??

Att vi som rider längst vägarna måste vara införstådda med att både vi själva och hästarna kan dö om en bilist får för sig på att köra på oss efetrsom de är helt legitimt?
Detta är fruktansvärt!

Isåfall får ju kommunen gå in och bygga ridvägar bredvid vägbanorna över hela sverige och då kan man ju tycka att de är billigare att stifta en rekomendation att hålla ut ordentligt för hästekipage.

Hästar är stora djur och det är inte bara hästarna och ryttarna som kan skadas vid en kollision, föraren till fordonet riskerar både sitt eget liv och sin bil om de nu inte bryr sig om ekipaget.

Vi som håller på med hästar är fullt medvetna om riskerna att rida en kort sträcka längst en väg för att komma dit vi ska med hästarna. Men man ska inte behöva sitta och fundera på om någon är illvillig nog att sikta på att köra på oss och dessutom inte få något straff för det!

Detta måste uppmärksammas!

Hästarna var på vägarna innan bilarna och jag förstår att folk har bråttom men frågan är om de vill ha någon annans död på sitt samvete eller om de själva vill bli skadade för attd e inte kunde vänta de 30 sekunderna så ryttarna får sin häst helt åt sidan eller att de är så pass svårt att väja ut så de kan passera utan att risk för kollision uppkommer.

Tejen som skadades igår är en nära vän till mig, hästen är en vän hon älskar och de vet ännu inte om den kommer klara sig. Tjejen själv fick en trolig hjärnskakning men vägrade lämna sin häst för att ta sig till sjukhuset.
Jag undrar i mitt stilla sinne om tanken är att vi ska bli av med våra fyrbenta och tvåbenta vänner för att folk inte har vett nog att hålla igen på gasen några minuter.

Så här års försöker vi trots allt klä oss och hästarna i reflexer så vi syns men vad gör skillnaden om folk endå inte tänker fundera på hur de känns att sitta på sin älskade vän på väg från eller till en ridtur med vetskapen att andra vägtrafikanter endå inte tar hänsyn till oss.
Vi rider inte på vägarna för att vi tycker om skräcken utan oftast för vi måste gå längst en väg för att komma dit vi ska.

Jag skulle slutligen vilja ge en uppmaning till de trafikanter som anser att vi med hästar ska hålla oss i skogen.
Till dig som inte bryr dig om hästekipaget överhuvudtaget och inte heller dig själv, din bil eller medmänniskor.
Nästa ekipage du möter kan vara någons dotter, flickvän, mamma, bror, pappa eller bästa vän till någon av era barn eller er själva.
Har ni så bråttom att ni inte kan läsa av situationen, hålla ut någon meter eller vänta tills vi rider av vägen borde ni nog fundera på om ni borde ha kvar ert körkort.
Empatilöst, hänsynslöst och definitivt inte en god medtrafikant skulle jag kalla dig då.

SKÄRPNING!

Lördag 13/11
Uppdatering:
Ikväll avled Ample till följd av skadorna.
Vila i frid älskade lilla häst.
Sänder mina varmaste tankar till ägaren....

Onsdag 17/11
Polisen ringde och berättade att de lägger ner anälan eftersom de inte finns bevis (?!) på att hästen blev påkörd????
DET FANNS VITTNEN SOM SÅG DET!
Hur kan man vara så här kallsinnig?

Jag kommer driva detta till världens ände...

Inga fler hästar ska behöva dö eftersom de inte finns några klara direkiv eller regler.
Detta måste uppmärksammas!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lagligt att köra på hästekipage på vägen?

Lämnar ett spår för att hitta tillbaka då jag är intresserad av att följa tråden...
Nyfiken mest på om någon har något vettigt att säga eller om det blir en popcorn-tråd....

Första känslan jag får är "Vilka olustiga poliser, en tjej blev skadad av en långtradare. Att det var en häst med i bilden är väl egentligen "skit samma". Men att hästen nu avlidit(?) antar jag att veterinär varit tillkallad och denne borde ju kunna säga om skadorna är rimliga för att hästen ska ha blivit påkörd. Och vittnena, vilka är de? Är de villiga att vittna?

Vad rör anmälan? Skadestånd? Vårdslöshet i trafik?
 
Sv: Lagligt att köra på hästekipage på vägen?

Kan inte säga annat än att det är helt hemskt, och att jag verkligen lider med den stackars tjejen med häst som blev påkörda!

Hoppas verkligen ni kommer vidare med detta. Uppdatera oss gärna här på buke!!
 
Sv: Lagligt att köra på hästekipage på vägen?

jag har aldrig blivit påkörd som tur e men va ute å red jämte en cykel bana som låg ca 4 meter från vägen. den dagen hade jag precis köpt ett nytt side pull träs som jag red i som tur va. för när jag va på väg hem så ser jag att det kommer en bil på vägen som saktar ner så jag tänker:
-okej de e nån jag känner så jag stannar.
då vevar någon ner rutan å slänger ut en lång pinne så den träffar min häst i huvet så hon får panik å hoppar åt sidan rakt ner i diket å blir liggande på rygg =( de enda jag tänkte va MIN HÄST!!!!!!!!!! koncentrerade mej bara på å se så hon va okej så jag glömde kolla regg nummer :mad: lätt å va efter klok..
när jag väl fick upp henne ur diket va hon jätte rädd precis som de va jag som gjort nått.. jag kollade igenom henne å hon hade ett stort jack i pannan och slog i munnen i asfalten. som tur va hade hon inget bett för då hade hon ej haft några tänder kvar =(..

jag blir så arg bara jag tänker på de.. de va 4 andra som gick med sin hund på vägen 20 meter bort som såg allt å lyckades ta nummret på bilen men polisen sa att de fanns ej tillräckligt med bevis eller nått..

suck. nu har jag bytat stall å håller mej helt från vägar om jag kan. jävla människor som inte kan respektera varandra på vägarna... de e så tråkigt..
 
Sv: Lagligt att köra på hästekipage på vägen?

Jag har fått en häst påkörd. Hade lite mer tur för det blev störts skador på hästen. Men det gjordes upp med bilens försäkringsbolag som utan vidare tog alla kostnader jag hade för hästen.

I det här fallet tror jag att det är bättre att ställa krav på föraren om ekonomisk ersättning för hästen och ev sveda och värk på ryttaren än polisanmälan. Låt försäkringbolagen sköta det och då även göra ev anmälan om det finns grund för det. För om det inte går att styrka att bilen verkligen körde på hästen och inte bara kom nära och skrämde den finns inget att polisanmäla. Nära skjuter ingen hare så att säga och att hästar blir rädda av en bil är inget brott. Att styrka att hästen blev påkörd i mitt fall var inte svårt eftersom bilen fick skador som verkligen syntes. Så jag tror att man kanske skulle ha tittat på timmerbilen alt om det fanns spår på ryttare eller häst från den. Kan ju också bero lite på hur vittnena har uttryckt sig och hur säkra de verkligen är på att bilen träffade hästen.
 
Sv: Lagligt att köra på hästekipage på vägen?

Problemet är att timmerbilen som körde på har 40 000 i självrisk och han själv vägrar lämna skadeanmälan på händelsen.

hästens försäkring täcker de inte då de är kollision med bil= förarens försäkring ska täcka det.
Men eftersom föraren vägrar anmäla och inte ens svara så är de rejäla problem.
Hästens försäkringsbolag säger att de inte kan göra något typ.
 
Sv: Lagligt att köra på hästekipage på vägen?

Anmälan rör vårdslöshet.
Vittnet hade legat bakom timmerbilen ett par mil.

Veterinären kan även intyga skadorna och vittnet såg ju hästen bli påkörd.
Jäkla soppa... :(

popcorntråd?
 
Sv: Lagligt att köra på hästekipage på vägen?

Problemet är att timmerbilen som körde på har 40 000 i självrisk och han själv vägrar lämna skadeanmälan på händelsen.

hästens försäkring täcker de inte då de är kollision med bil= förarens försäkring ska täcka det.
Men eftersom föraren vägrar anmäla och inte ens svara så är de rejäla problem.
Hästens försäkringsbolag säger att de inte kan göra något typ.

Hästens försäkringsbolag har inget med detta att göra. Det är hästägaren som ska ställa kraven till "bilens" försäkringsbolag. Vilken självrisk föraren har kan du lugnt strunta i, det är hans problem. Så se till att den som lidit ekonomisk skada (hästägaren och ev ryttaren) ställer sina krav till det bolag som bilen är försäkrad i.
Även om det skulle gå att bevisa vårdslöshet i trafik kommer det inte att ge ersättning för hästen. Det kommer att leda till straff för föraren inte ersättning till hästägare och ryttare.
 
Sv: Lagligt att köra på hästekipage på vägen?

De är tydligen helt legalt att köra på hästekipage längst vägen oavsett om de siktar på att köra på dem eller de är en olycka

Jag tror det är som när bilar blir knuffade av vägen eller liknande, det är inte värt en anmälan för det händer ingenting ändå. Jag höll på att bli prejjad av vägen fast med bil av en liten lastbil och sen körde den i väg i världens fart så den visste ju om det. Skärmen blev hel kass på min bil och jag hade reg.nr på lastbilen men dom sa att det inte var någon ide med anmälan och det las ner ganska direkt.
 
Sv: Lagligt att köra på hästekipage på vägen?

jo fast grejen är att dett aär ett levande djur...
Inga klara lagar eller regler finns enl polisen de som fanns är borttagna och ska hästarna räknas som fordon så borde föraren dömmas till vårdslöshet i trafiken.
Och dessutom står de i lagen att man ska vid omkörning ge tillräckligt med utrymme för en säker omkörning.
Detta var ju inte ensäker omkörning uppenbarligen.

Kör man på ett rådjur eller älg så är de anmälningsplikt. Så även räknas de som smitning om du kör på annat fordon utan att göra upp polisanmälan eller ge varandra uppgifter om försäkringsbolag. (detta är uppkollat från polisen )
Men kör du på en häst räknas inte detta in i någon av ovanstående katogerier. De finns en lucka i lagen och hästana har fallit mellan stolarna.
 
Sv: Lagligt att köra på hästekipage på vägen?

dock ör advokat inblandad.
jag vill dock komma i kontakt med andra som varit med om det och samtidigt uppmärksamma lagstiftningarna eller bristen på dem rättare sagt.
ja kan ju tycka att de ligger i fleras intresse eftersom de är en hästsida men ja kanske har fel.
 
Sv: Lagligt att köra på hästekipage på vägen?

Problemet är att timmerbilen som körde på har 40 000 i självrisk och han själv vägrar lämna skadeanmälan på händelsen.

hästens försäkring täcker de inte då de är kollision med bil= förarens försäkring ska täcka det.
Men eftersom föraren vägrar anmäla och inte ens svara så är de rejäla problem.
Hästens försäkringsbolag säger att de inte kan göra något typ.

Ryttaren ska i det här fallet också ta kontakt med sitt försäkringsbolag (olycksfallsförsäkring) för sin skada (den är väl dokumenterad hoppas jag) samt att hästägaren (ryttaren?) ska kolla upp om de har annan hemförsäkring eller dylikt som täcker att de blir av med hästen. Dessutom ska de pusha på bolaget som hästens försäkring finns i. De borde ju åtminstone få ut livförsäkring på hästen men hästens försäkring täcker inget annat. Som ngn tidigare skrev så ska ägaren/ryttaren ställa krav mot förarens försäkringsbolag.

Hjälper inget annat så kan man ju altid kontakta tidningarna, en lastbil som kör på en person och sen skiter i att ta sitt ansvar lär bli ett löp...och firman han kör för vill inte bli uthängda gissar jag....
 
Senast ändrad:
Sv: Lagligt att köra på hästekipage på vägen?

Nu till de maklösa, polisen kopplades in men menade på att de knappt var lönt att ta anmälan för den leder ingenstans?!
Man har alltid rätt att göra en anmälan ändå, även om polisen inte tycker det är lönt.

De är tydligen helt legalt att köra på hästekipage längst vägen oavsett om de siktar på att köra på dem eller de är en olycka?

Absolut inte. Ett ridande ekipage räknas som ett fordon. Det är lika olagligt att köra på ett ryttarekipage som det är att köra på en bil eller liknande.

Isåfall får ju kommunen gå in och bygga ridvägar bredvid vägbanorna över hela sverige och då kan man ju tycka att de är billigare att stifta en rekomendation att hålla ut ordentligt för hästekipage.

Det har iaf funnits en regel som säger att alla olyckor med hästar inblandade ligger på förarens ansvar om bilen varit i rullning eller med motorn igång. Jag har inte hört talas om att den regeln tagits bort, men kan ju ha missat det. Alltså är olyckan du beskriver föraransvar, oavsett hur föraren försöker bortförklara sig.

Hästar är stora djur och det är inte bara hästarna och ryttarna som kan skadas vid en kollision, föraren till fordonet riskerar både sitt eget liv och sin bil om de nu inte bryr sig om ekipaget.

Det är så himla lustigt. Kommer det en älg tvärnitar folk, men åka förbi ryttarekipage i 70 finns det folk som inte har några problem med.

Detta måste uppmärksammas!

Det tycker jag är superbra! Det händer ibland att polise inte "orkar" engagera sig i sådant här, det behövs folk som sätter ner foten!
 
Sv: Lagligt att köra på hästekipage på vägen?

Jag säger bara fortsätt kämpa ge inte upp!!!!!

Jag har aldrig blivit påkörd MEN jag vet att många bilister inte bryr sig. Dom tänker rider ryttaren med sin häst på vägen ja då är den trafiksäker då behöver jag inte bry mig. En älg är inte trafiksäker i deras ögon.

Jag ser även att det inte spelar så stor roll om man rider på en asfalterad väl trafikerad väg eller en avskild grusväg. Möter man på en person som inte bryr sig om hästekipage på väg så spelar vägen ingen roll.

Som någon sa så har jag oxå hört en lag som säger att det alltid är bilförarens fel ifall en häst skadas...


Och som någon sa gå ut med det i lokala tidningen samt ta kontakt med ridsportstidningen!!!
 
Sv: Lagligt att köra på hästekipage på vägen?

När jag blev påkörd med hästen fick bilägaren stå för allt; skador på bilen, hästen, mig (som tur var klara vi oss ganska oskadda, värre för bilen).. Blev liv av chaffören då han tyckte att allt var mitt fel och att jag hade sprungit in i hans bil med full fart (YEAH RIGHT, så gör man ju)..
Försäkringsbolaget sa iaf att må så vara men det spela ingen roll, i ALLA bilolycker med hästar var bilägaren ansvarig, oavsett med ryttare på ryggen eller ej..
Även om en bil stod parkerad och en häst kommer lös är det bilägarens försäkring som ska in..

Hästekipage har rätt att nyttja vägen (vägrenen) sålänge det inte finns ngn anvisad ridväg.
 
Sv: Lagligt att köra på hästekipage på vägen?

Även om en bil stod parkerad och en häst kommer lös är det bilägarens försäkring som ska in..

Jag har hört tvärtom, att om bilen står parkerad så är det enda gången bilägaren/föraren inte är ansvarig. Om jag parkerar min bil i en godkänd parkeringsruta utanför ICA och en häst springer in i den ska väl inte jag betala skador på hästen?
 
Sv: Lagligt att köra på hästekipage på vägen?

Jag har oxå hört att det är bilägarens fel även om bilen står still och parkerad. Men det tycker jag är lite konstigt.
 
Sv: Lagligt att köra på hästekipage på vägen?

Jag har hört tvärtom, att om bilen står parkerad så är det enda gången bilägaren/föraren inte är ansvarig. Om jag parkerar min bil i en godkänd parkeringsruta utanför ICA och en häst springer in i den ska väl inte jag betala skador på hästen?

Hej!

Jag känner en jurist som faktiskt "forskat" just på detta. Om inte lagen ändrats sen dess är det så att om bilen är parkerad på parkering och hästen springer in i den så får ägaren till hästen betala.. Nu gällde i och för sej detta parkering med uppsatt ridning-förbjudet-skylt.. Det kan kanske vara anorlunda utan, fast det har jag svårt att tro.
/Lavinia, som försöker undvika att rida på vägar.. många bilförare har ingen direkt koll och visa hänsyn är inte något som direkt finns i mängder i mina trakter..
 
Sv: Lagligt att köra på hästekipage på vägen?

Ligg på polisen mer, det är ju även ryttaren han körde på!! Misshandel!!! Ta kontakt med advokat som kan driva på det.
Föraren får ni stämma. Hans självrisk spelar ingen roll. Han ska betala skadorna. Som bilförare har han strikt ansvar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 325
Senast: Jadzia
·
  • Artikel
Dagbok Idag var jag på julmarknad med en vän. Lämnade av min dotter hos svärmor och åkte småvägar för att hämta upp min vän. Hästtjej som man...
Svar
15
· Visningar
1 860
Senast: em-pirre
·
Hästmänniskan Tråd för allmän diskussion samt en fråga. Den här hösten har man kunnat läsa om trafikolycka efter trafikolycka där hästar och ryttare...
2
Svar
26
· Visningar
2 951
Senast: Kristall10
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
7 981

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp