Lagligt att köra på hästekipage på vägen?

Sv: Lagligt att köra på hästekipage på vägen?

Ja, det har jag också för mig. Har för mig att det är en "gammal rest" från när hästarna var det huvudsakliga fordonet på vägarna, googlade runt lite men hittade inga referenser och har inte tid att leta i lagtexterna.
 
Sv: Lagligt att köra på hästekipage på vägen?

Jag vet att när jag gick ULK:en för ca 10 år sedan så informerade de om att det oftast var bilägarens "fel" vid parkeringsskada eftersom en lös häst räknades som vilt. Men jag har inte heller kollat i lagboken om det. Det var då många "omoderna" lagar som fortfarande fanns kvar från när hästekipage var vanligare på vägarna än andra fordon.
Det togs även upp fler sådana lagar (några nämnda i tråden redan), men det känns onödigt att sprida vidare sånt som det inte säkert går att applicera på verkligheten idag.

Men en regel som iaf är aktuell är ju den om att en grupp ryttare utgör en annan procession, och att alla fordon måste lämna fri väg om gruppen ska korsa vägen. Det är det inte många bilister som har koll på...
 
Sv: Lagligt att köra på hästekipage på vägen?

*kl* Har läst igenom trafikskadelagen nu och det har inte skett några som helst ändringar inom detta område. Det enda som ändrats nyligen är atomskador... Kan inte hitta några prejudicerande dommar heller.

Agria har en bra sida http://www.agria.se/agria/text.nsf/id/4841 Och vad jag kan se så gäller fortfarande det som Agria skriver på sin sida. En bilförare har strikt ansvar. JO-anmäl de poliser som sagt något annat...
 
Sv: Lagligt att köra på hästekipage på vägen?

Det är läskigt att det ska till ske ett människoffer för att det ska hända nånting.
 
Sv: Lagligt att köra på hästekipage på vägen?

Herregud vad är det för fel på folk? Och polisen?

Man blir ju lite skrajj då jag själv bor i Strömby utanför Torsås och är ofta ut och rider med min kompis..
nu kommer man ju knappast våga vistas på vägarna häromkring.. :mad:
 
Sv: Lagligt att köra på hästekipage på vägen?

Fortsätt kämpa på!
Gör en polisanmälan oavsett om polisen finner det lönt eller ej, fruktansvärt tråkigt bemötande som din vän har fått därifrån. Tipsa lokaltidningarna också så den ansvarige hängs ut och kanske viker sig efter dålig publicitet.
 
Sv: Lagligt att köra på hästekipage på vägen?

Hur får TS reda på vilket försäkringsbolag chauffören har?
 
Sv: Lagligt att köra på hästekipage på vägen?

Vill bara säga att jag lider med er. Stackars häst.

Bor själv vid en större väg där vissa kör som idioter. Undviker i det längsta att rida på vägen utan försöker rida i kanten på åkrarna bredvid vägen.
Men de flesta är väldigt snälla när de passerar en de få gånger jag är på vägen. Saktar in eller väntar att köra om där det passar bättre.
En gång stannade tom en lastbilsschauför och väntade tills jag var förbi. Väldigt snällt tänkt men hästen blev väldigt skeptisk när lastbilen stannade.
 
Sv: Lagligt att köra på hästekipage på vägen?

kl

uppdaterar lite kort här.
jo vi vet försäkringsbolager för hans del.

imorron kommer reportage i tidningen här.

polisen som inte tyckte de va lönt att ta anmälan fick en på sig själv.

vi jobbar vidare för att detta ska uppmärksammas,

tack allá för er hjälp!
 
Sv: Lagligt att köra på hästekipage på vägen?

Kan inte ni anmäla till hans försäkringsbolag då?
 
Sv: Lagligt att köra på hästekipage på vägen?

Hur får TS reda på vilket försäkringsbolag chauffören har?
T ex genom att slå bilen i bilregistret där det framgår vilket bolag som den finns i.
I det här fallet verkar ju TS veta eftersom man vet självrisken.
 
Sv: Lagligt att köra på hästekipage på vägen?

Jo.. det frågades på olycksplatsen. alla uppgifter är tagna men eftersom han själv menar att de inte finns nån skada attanmäla så blir de sådär:crazy:
 
Sv: Lagligt att köra på hästekipage på vägen?

Först av allt, vilken fruktansvärd historia, mina tankar går till hästägaren.
Överlag känns det som om bilister har allt sämre koll, och blir allt mer nonchalanta i trafiken. Gäller allt från att blinka, blända av och visa hänsyn mot gående, ridande osv.
Vanlig hyfs och sunt förnuft, tycks inte vara så vanligt längre, och allra minst hos förare av just timmerbilar, som kör på ackord. Att det kan vara svårt att både bromsa,väja eller vända en sådan jättestor last i dåligt väglag, känns mindre viktigt med tanke på hur tjejen i det här fallt blir bemött. Vilket jävla svin!! (ursäkta språket, blir så upprörd.)

När det gäller "vanliga" olyckor i trafik med bil/häst där det inte föreligger vårdslöshet, har hästen fortfarande företräde. Även om det kan tyckas märkligt att ägaren till en parkerad bil får stå till svars med sin egen försäkring, är det ju så att vi har en lag som säger att alla bilar ska vara minst trafikförsäkrade. I dessa fall är det försäkringsbolagen som har en sådan praxis, då de kan befinna sig på bägge sidor och får betala lika mkt i snitt, därför utreder man inte skuldfrågan, utan gjort upp detta sinsemellan. Däremot kan jag inte säga hurvida skador på hästen skulle omfattas när det gäller stillastående fordon.
Ett typiskt exempel på försäkringsbolagens praxis är ju om du blir påkörd bakifrån på en 90 km väg, då du svänger vänster...... blir du skyldig till olyckan. Finns en hel del märkliga saker, men det är för att underlätta utredningarna vid olyckor då alla förväntas ha försäkring.

Tyvärr finns det ju ingen försäkring i världen mot svinpällar, förbannat synd!!

Stå på er, och hoppas anmälan gör någon verkan. Kan man tända ljus någon kväll för att skänka en tanke till de drabbade, och för att tyst protestera mot bristen av trafikmoral:confused:
 
Sv: Lagligt att köra på hästekipage på vägen?

Är i chocktillstånd. En smäll av 60 tons fordon.. ja.. herregud, vilken hemsk händelse.
Karlarna i min familj förstår inte varför hästarna ska vara på vägen (också timmerförare) Men dom är iaf vettiga, saktar ner, väjar eller stannar.

Idioter på vägen finns överallt, men hur är det med vårat skyddssystem? Man blir rädd alltså.
 
Sv: Lagligt att köra på hästekipage på vägen?

Har aldrig varit med om någon idiot till bilist och hoppas att jag slipper. Nickar alltid som tack till bilister som saktar ned. Brukar höja en arm i luften om bilar närmar sig i hög hastiget, i 9 av 10 fall saktar chauffören ned. Men även jag har väl hört historier som gått mindre bra.

Två vänner skulle korsa en Europaväg, stannade vid stoppskylt och kontrollerade fri sikt. Då kommer en bil bakom dem och prejar sig mellan hästarna. Som givetvis kastar sig åt varsitt håll. Turligt nog kom ingen häst lös.

En vän rider längs mindre väg med höga snövallar, bil kommer bakifrån. Tutar, hästen hoppar över snövallen och går omkull, ryttaren ramlar av. Händelsen uppmärksammas i tidningen. Några år senare blir ryttaren påkörd bakifrån, bilföraren krypkörde och hade för avsikt att "knuffa" hästen av vägen.
 
Sv: Lagligt att köra på hästekipage på vägen?

Ngt som skulle goras, mer information till de som idag tar korkort. Hur hastekipage ar faktiskt ett fordon och som sadant maste folja trafikreglerna, precis som alla andra. Och hur de gor det, MEN aven motorburna fordon (bilar etc) maste lara sig att en hast har lika stor rattighet pa vagen OM de foljer reglerna som en bil.
Tyvarr ar det inte manga som anvander hast for dagligt fordon idag, men motorister far ha i bakhuvudet att de kan traffa pa fordon av alla slag..
Jag hoppas TS far detta ut ordentligt och vi far lite av ett ramskri gaende. Tack och lov behover jag inte rida pa vag for att komma ut, MEN om det skulle bli att jag maste, vill jag vara saker att motorister kan lagen...
Sa trakigt att hora om hasten och ryttare, och att de far detta taget hand om. lat oss veta vad som hander.
 
Sv: Lagligt att köra på hästekipage på vägen?

Jag har varit med om en galnig till förare, dock satt han i en skogs maskin.

Jag red med reflexjacka, reflex på hjälmen samt hela hästen.
Han hade stora strålkastare framtill så jag VET att han såg oss.

Körde en meter bakom mig på en smal stig TROTS att jag försökte signalera att han måste stanna.

Min häst är rel van vid traktorer och större fordon, men en skogsmaskin med skramlande kedjor på hjulen, jättelampor på taket och kör upp i rumpan på oss, vart för mkt för henne.

Ställlde sig på bakbenen, tappade balansen, flög ner i ett dike fullt med snö, kastade sig upp på vägen-framför maskinen! det var på håret jag lyckades hålla henne från att dra!

Kunde gått riktigt illa!!

När jag lyckats hoppa av och fått han att stanna blev JAG utskälld för att ha ockuperat hans väg när han jobbar!!

Kan tillägga att jag red där det finns 4 omkring liggande stall och alla ryttare rider på den vägen....

FORTSÄTT KÄMPA MED ATT BLI HÖRDA!!

Jag gör vad jag kan i mina trakter för att sprida er historia och få en förändring!
 
Sv: Lagligt att köra på hästekipage på vägen?

Härligt att du kämpar!!! Det behövs verkligen!! :bow::bow:



Vad händer efter att man får ett fall nerlagd? Kan man anmäla det igen? Och igen och igen? Får man det?
Kan man anmäla nya saker som om t.ex om anmälan för vårdslöshet i trafik blir nerlagd kan man anmäla sammahändelse för något annat t.ex mordförsök eller misshandel eller något?
 
Sv: Lagligt att köra på hästekipage på vägen?

Alla sådana här inlägg/trådar om hästen i trafiken ligger i fel forum.
Skicka och låt dem istället översvämma Sveriges Trafikskolors Riksförbund, www.str.se, där de kanske gör någon nytta.
Berätta om alla era dåliga erfarenheter med häst i trafiken där man tyvärr ibland måste vistas, tjata, tjata, tjata så kanske trafikskolorna börjar lära ut ett och annat.
Skriv långa historier om hur en häst fungerar, skriv vad en häst väger osv osv. Trötta ut dem så att de kanske tar med det här problemet i sin undervisning.
Kräv svar på era e-mail.
Lycka till.
Farmor
 
Sv: Lagligt att köra på hästekipage på vägen?

Jag har oxå hört att det är bilägarens fel även om bilen står still och parkerad. Men det tycker jag är lite konstigt.

Förr sa man att häst räknas som vilt. Men om en häst skadar annans egendom är hästägaren ansvarig för både skador på häst och bil, inte bilägaren.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 328
Senast: Jadzia
·
  • Artikel
Dagbok Idag var jag på julmarknad med en vän. Lämnade av min dotter hos svärmor och åkte småvägar för att hämta upp min vän. Hästtjej som man...
Svar
15
· Visningar
1 861
Senast: em-pirre
·
Hästmänniskan Tråd för allmän diskussion samt en fråga. Den här hösten har man kunnat läsa om trafikolycka efter trafikolycka där hästar och ryttare...
2
Svar
26
· Visningar
2 957
Senast: Kristall10
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
7 991

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp