lagligt eller inte?

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag har en bärbar dator med några år på nacken, som levererades med WXP i och har en nyckel till XP klistrad på undersidan.

När jag fick en annan dator roade sig min make med att installera Ubuntu (Linux) i datorn. (det finns ingen partition med WXP kvar i datorn, tyvärr)
Nu har barnen fått överta den där datorn (främst för att spela med) och så länge de spelar web-baserade spel funkar den ju bra. Men när de vill använda sina windowsbaserade spel som vi har på CD så är det tvärstopp.

Eftersom vi inte har fått någon återställningsskiva med när datorn köptes så är det dock svårt att återfå Windows i den. Jag har då börjat leka med tanken att hitta någonstans att ladda hem WXP och aktivera med den nyckel som finns klistrad på datorn. Jag HAR ju rätt att använda det...
Frågan är, är det då fortfarande olagligt att ladda hem det? Eller "blir" det lagligt eftersom jag har nyckeln?
Någon som har koll?
Eller som har något bättre förslag på hur jag ska lösa vårt lilla dilemma?
 
Sv: lagligt eller inte?

Använder du torrent så är det olagligt eftersom du samtidigt som du tankar ner delar ut. Men ingen kommer sätta dit dig för det.
 
Sv: lagligt eller inte?

tack för ditt svar

Finns det någon annan möjlighet än torrent?
Kan man hitta den helt lagligt någonstans?
Eller måste jag köpa en till, trots att jag har licens för den?
 
Sv: lagligt eller inte?

Ett alternativ är ju att kolla upp om det går att köra spelen i Wine, ett program till Linux som gör att man kan köra Windowsprogram (och -spel) i viss mån.
 
Sv: lagligt eller inte?

det hade möjligen kunnat varit ett alternativ - om det inte hade varit för att jag inte kan hjälpa barnen med något alls så länge det inte är windows i datorn.
Jag vill ha in windows där igen för att kunna vara "support" åt dem när det behövs. Och för att jag tycker det är enklast om datorn ser likadan ut för dem både hemma och i skolan...
 
Sv: lagligt eller inte?

Låna en skiva av någon :idea:

Eller prova att ta kontakt med Microsoft och kolla om de eventuellt kan bistå dig med en skiva.
 
Sv: lagligt eller inte?

du skämtar va? klart som fan att man laddar hem det om man tappat skivan. Det är ingen som kommer bry sig om du laddar ned det. Det är nyckeln du betalar för, inte skivan.
 
Sv: lagligt eller inte?

Låna en skiva av någon :idea:

Eller prova att ta kontakt med Microsoft och kolla om de eventuellt kan bistå dig med en skiva.
Jag kikade på Microsofts sida och där stod att man skulle kontakta supporten hos den som sålt datorn.
Så jag ringde till Dell och det var så enkelt som att de skickar mig en skiva helt gratis! Då behöver jag ju inte ens tänka tanken på att göra något som är mer eller mindre olagligt...
 
Sv: lagligt eller inte?

Visst är det skönt när saker löser sig.

Jag är ingen fan av Microsoft men jag får ge dom en eloge fär att de faktiskt gör en del vettiga saker. T.ex. skickade de ut flera av servicepacken till XP på CD om man själv bara bemödade sig att fylla i sina uppgifter. Helt gratis.
 
Sv: lagligt eller inte?

Det är väl snarare skit att de inte löst problemen från början. Men det är klart, det beror hur man ser på saken.
 
Sv: lagligt eller inte?

Right, damn them för att de släpper system som inte är helt buggfria och har alla features från början! Och licensavtal? Vad är det? Så länge jag själv tycker att det jag gör är rätt spelar sådana detaljer ingen roll.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Vet att de är riktiga för jag har tittat på dem. Plötsligt går de inte att öppna på någon dator här hemma??? Min vännina kan öppna de i...
Svar
0
· Visningar
960
Senast: mag
·
C
IT & mobiler Min laptop kraschade totalt for nagra dagar sedan. Det mesta hade jag ju backup pa men nagra filer hade jag inte hunnit ordna... Trodde...
Svar
3
· Visningar
868
Senast: LadyFrost
·
IT & mobiler Jag kan börja med att erkänna att jag är datanovis. Fullständigt. Men nu är det så att min dator har havererat till sisådär 90%...
Svar
6
· Visningar
1 230
Senast: Cinora
·
C
IT & mobiler Vår "stora" stationära dator (musikdatorn) rasade för en vecka sedan, lämnades in i fredags. Hårddisken hade rasat totalt, fick bytas...
Svar
8
· Visningar
1 126
Senast: cissiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Omplacera problemhund?
  • Shop to you drop, del 4

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp