replica

Trådstartare
Är inte spec. bra på lagar. Men jag vet att det är olagligt med fildelning..
Men är det olagligt att skicka egna, köpta låtar till en själv?:confused:
Mina föräldrar är skilda och jag har en dator hos varje. Hemma hos pappa har jag lagt upp alla mina egna låtar på dator då jag aldrig lyssnar på skiva, men är det då olagligt att skicka över dem ex. via MSN till min andra dator?!

Knäpp fråga jag vet:p
 
Sv: Lagligt?

alltså, du börjar ju låta precis så paranoid som skivbolagen vill ha oss "kunder" (läs slavar). har du köpt det så är det ditt och då får du göra vafan du vill med det, utom att sälja vidare.
 
Sv: Lagligt?

Det där är inte alls rätt.

Däremot får man spela in musik man köpt, för eget bruk. Har mycket svårt att tänka mig att det skulle vara förbjudet att föra över låtarna till en annan dator (så länge du är brukare av den datorn och den inte är offentlig)

Man får INTE spela in låtar man köpt på t.ex en CD och ge bort. Lika lite som man får sälja låten vidare.
 
Sv: Lagligt?

Jag är ganska säker på att Baka_Kun inte menade att man får ge bort 100 kopior till släkt och vänner utan helt enkelt bara att man får ha kopior för eget bruk.
 
Sv: Lagligt?

Med DEN formuleringen så tolkar inte jag det så.

JAG tyckte att det var ett ovanligt korkat svar till en som faktiskt undrar om denne gör rätt eller fel.
 
Sv: Lagligt?

och jag tycker att du inte kan läsa emellan raderna. jag har aldrig skrivit på något licensavtal för de skivor jag ÄGER. alltså gör jag vafan jag vill utom att tjäna pengar på dem, för det krävs det licens för. ända tills du ger mig en LAGTEXT på att jag inte kan göra detta, så tänker jag fortsätta göra så.
 
Sv: Lagligt?

"Framställning av exemplar för privat bruk



12 § Var och en får för privat bruk framställa ett eller några få exemplar av offentliggjorda verk. Såvitt gäller litterära verk i skriftlig form får exemplarframställningen dock endast avse begränsade delar av verk eller sådana verk av begränsat omfång. Exemplaren får inte användas för andra ändamål än privat bruk."

så citat kompis - "du blev ägd"
 
Sv: Lagligt?

Så du fixar inte att erkänna att du har fel :rofl:
Typiskt smågrabbar ;)

Du citerar ju själv »Exemplaren får inte användas för andra ändamål än privat bruk« det jag skrev även om jag använde ett annat ordval i mitt inlägg.


M.a.o. får man inte ge bort eller på annat sätt dela med sig av verket.
 
Senast ändrad:
Sv: Lagligt?

Jag utgår ifrån att alla normalbegåvade och som läst någon dagstidning det senaste året faktiskt VET att man inte får dela ut film och musik, på ena eller andra sättet. (sen om man gör det ändå och inte accepterar lagen är ju en annan sak)

Därför tokade jag inlägget så. Men det är möjligt att jag misstar mig.
 
Sv: Lagligt?

fåren går på gotland... typ alla som har en dator har mer eller mindre tagit del av ngt upphocsrättskyddat hur ska de kunna stoppa alla? hittils har väl 2 eller 3 stycken av sveriges befolkning på över 9 milj åkt dit vad är det i procent? ngn som kan matte?
 
Sv: Lagligt?

Personen i huvudinlägget skriver ju rätt ut att denne inte vet huruvida det denne vill göra är lagligt. Alltså har denne inte läst tidningarna du refererar till eller förstått vad som stod i artiklarna.

Att då svara som Baka_kun gör är att vilseleda trådskaparen.

För man får faktiskt INTE göra vad man vill med verket även om man inte säljer det vidare. Det enda man egentligen är fri att göra med det är att kopiera för eget bruk.

Jag blir så förbannat trött på folk som Baka_kun, uppenbarligen är bara hans sanningar de enda rätta (uppfattningen har jag fått efter att ha läst hans svar till folk, framförallt här på datorforumet). Ska man svara på en sådan här fråga ska man ge ett korrekt svar eller åtminstonne upplysa om att man inte är helt säker på att man ger rätt svar.

Till Ne0:
Det spelar väl ingen roll hur många som åkt dit?
Det är ju lik förbannat olagligt!
Så du menar alltså att en våldtäktsman inte är en våldtäktsman om denne inte åkt fast för våldtäkt?
Det är samma resonemang, men med grövre överträdelse.

Olius:
Du har ju varit här ett tag och även skrivit en del på detta forumet. Du vet oxå att nivån på kunskapen hos användarna här är väldigt skiftande. Många har så dålig kunskap att man nästan är förvånad över att de öht lyckas få igång sin dator :eek:. Även de ska ju kunna ta till sig svaren i en frågeställning och fatta vad som avses :angel:
Vi som anser oss kunna bättre måste sänka oss till deras nivå och förklara enkelt och lättfattligt. Det hoppas jag du håller med om ;)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
10 939
Senast: nullo-modo
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 798
Senast: lundsbo
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 252
Senast: Blyger
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 635
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp