"Lagom" arbetande ras med meriter

Hedinn

Trådstartare
Moderator
Ursäktar eventuellt förvirrande rubrik, men det skulle bli lite väl långt med "meriterande avelshundar" i den också. ;) Det är inte riktigt aktuellt med hund nu, så jag har några år på mig, men börjar hellre leta efter den optimala hunden onödigt tidigt.

Har länge varit inställd på chodsky pes, gillar hundarna, temperament och allt hos de jag känner (lite minus för den onödigt långa pälsen, men kan leva med det). Dock är ju rasen ännu väldigt liten i Sverige och framför allt verkar de främsta meriterna vara på utställning.

Mudi är en ras jag då och då fastnar och kikar på, men har noll personlig erfarenhet av rasen. Även där handlar det väl dock om en rätt liten ras och när jag har kikat runt verkar meriterna vara densamma som hos chodskyn - utställning. Trots att det överallt poängteras att det är en arbetande ras.

Det är en arbetande hund som är intressant (om framtiden visar sig bli utan det intresset så har jag backupraser ;)), men som ändå inte är på "maxnivå". Har tidigare haft bl.a kelpie, så vet vad det innebär med en arbetande hund.

Finns det fler raser som kan passa? Medelstorlek, arbetsvilja utan att vara "extrema", helst korthåriga (åtminstone inte långhåriga) och där det finns uppfödare som gör annat med avelshundarna än ställer ut.

Lapsk vallhund har jag väl kikat nåt på också, där har jag lyckats hitta nån uppfödare som meriterar mer än i utställningsringen också, men har ingen riktig koll på rasen.

Det är lydnad - bruks som är mest intressant, agility- och rallylydnadsmeriter är inte mycket mer intressant än utställningsmeriter för min del. Och jag vill ha en ordentligt motiverad hund, där man kan lyckas bra i såna grenar, annars kan jag lika gärna skaffa mig en ny isländsk fårhund att hobbyträna lite med. :)
 
Det finns en uppfödare utanför Almunge i Uppsala som vallar med sina mudis, jag har för mig att hon blev tvåa i ett ungerskt mästerskap för mudis. Jag kan dock inte hitta någon länk till henne hur jag än söker.
 
Chodsky pes har stora bekymmer med hälsa och mentalitet. De få Mudis jag träffat har varit ganska gläfsiga, men verkar vara roliga att arbeta med om man bara kan packa ihop hunden lite. Har själv kikat en del på lapparna innan jag skaffade corgin, började ny kurs i måndags där en tjej har två. Verkar vara härliga hundar, ena hunden gick fritt följ med steg som en riktig dressyrhäst! Såg riktigt roligt ut! :D
 
Det finns en uppfödare utanför Almunge i Uppsala som vallar med sina mudis, jag har för mig att hon blev tvåa i ett ungerskt mästerskap för mudis. Jag kan dock inte hitta någon länk till henne hur jag än söker.
Resultatlistor på rasklubbens hemsida?
 
Chodsky pes har stora bekymmer med hälsa och mentalitet. De få Mudis jag träffat har varit ganska gläfsiga, men verkar vara roliga att arbeta med om man bara kan packa ihop hunden lite. Har själv kikat en del på lapparna innan jag skaffade corgin, började ny kurs i måndags där en tjej har två. Verkar vara härliga hundar, ena hunden gick fritt följ med steg som en riktig dressyrhäst! Såg riktigt roligt ut! :D
Jo, chodskyns problem är jag bekant med, men där har jag även relativt bra koll på linjer och uppfödare att det känns som att jag i så fall kan hitta en valp med både bra hälsa och mentalitet utan att det blir alltför stort lotteri. Det jag saknar är arbetsmeriter hos många uppfödare, men det kan ju komma framöver också. Många tilltänkta avelshundar är väl ännu rätt unga.

Att mudin har lätt till skall har jag läst mig till och är väl inget jag ser som ett jätteproblem bara man vet om det. Där har jag dock noll koll på mentalitet och liknande, utöver sånt jag lyckats läsa mig till, och det får man ju trots allt bara en begränsad uppfattning av.

Jag tycker också de lapska vallhundarna verkar härliga, är väl rätt friska både fysiskt och mentalt dessutom, om jag förstått det hela rätt. Det jag funderar lite över är dock om de har nog med driv? Jag kan ju erkänna att jag blivit lite bortskämd av att ha jobbat med kelpie, reaktionerna ska vara snabba! Har en "extralabrador" på deltid nu, och med henne känns det som att man kan sätta sig och dricka en kopp kaffe emellan att man gett kommando tills man får svar. :o
 
Jag skulle inte titta alls på små raser som mudi och chodsky. Risken är mycket stor att du får en hund du inte blir nöjd med.
Jag skulle hellre välja något säkrare kort som tex kelpie.
 
Jag skulle inte titta alls på små raser som mudi och chodsky. Risken är mycket stor att du får en hund du inte blir nöjd med.
Jag skulle hellre välja något säkrare kort som tex kelpie.
Därav att jag vill ha så mycket kött på benen som möjligt inför ett eventuellt hundköp, med koll på linjer och mentalitet och så. För mig är inte kelpie ett helt säkert kort heller, men där har jag såpass bra koll på linjer att jag vet var jag ska vända mig och titta efter om jag känner att jag vill ha en kelpie den dagen det blir aktuellt.

Kelpie är absolut inte avskriven som möjlig ras, även om jag är intresserad av att titta lite mer på något mindre krävande raser också, men främst har jag tillräckligt med koll på den rasen för att veta om det är en sån jag vill ha eller inte. :)
 
Din beskrivning låter som min kelpie. Hon är av det lugnare slaget, min förra var mycket mer intensiv och krävande. Minn är typ nöjd bara hon får vara med och gå lösa promenader, men hon hänger med på träning när jag vill det. Har haft lite problem med motivationen då hon varit väldigt hormonpåverkad av täta löp och skendräktigheter men nu är hon kastrerad och än så länge har jag märkt stor skillnad, det har bara gått 2 månader.
 
Verkar dock vara rätt mycket päls på de flesta, av bilderna på rasklubbens hemsida att döma? Hur är det med mentaliteten, är majoriteten stabila, trots att de är reserverade?
FR är en numerärt liten ras, inte bara i Sverige o tyvärr är de alldeles för vackra för sitt eget bästa.
Angående päls så kan det skilja en hel del. Hunden på länkad hemsida är semi long, i hemlandet Frankrike får man korsavla på de olika pälsvarianterna. Leons pälslängd varierar mellan 10 o 15 cm, väldigt tunn o mjuk, han har inget underull.
Total spa blir det inte oftare än en gång om året. Man, byxa o fanor något oftare.
Mentaliteten är ojämn. Leons MH.
 
Din beskrivning låter som min kelpie. Hon är av det lugnare slaget, min förra var mycket mer intensiv och krävande. Minn är typ nöjd bara hon får vara med och gå lösa promenader, men hon hänger med på träning när jag vill det. Har haft lite problem med motivationen då hon varit väldigt hormonpåverkad av täta löp och skendräktigheter men nu är hon kastrerad och än så länge har jag märkt stor skillnad, det har bara gått 2 månader.
Jo, det är ju mer den typen av kelpie jag skulle vara ute efter i så fall, min förra var av den extremt intensiva sorten (plus lite mentala svårigheter). Fantastisk att arbeta med, visserligen, något mindre rolig i vardagen.
 
Jo, det är ju mer den typen av kelpie jag skulle vara ute efter i så fall, min förra var av den extremt intensiva sorten (plus lite mentala svårigheter). Fantastisk att arbeta med, visserligen, något mindre rolig i vardagen.

Låter som min förra kelpie, fast hon hade inga mentala svårigheter. Hon var fantastisk att träna med men ganska jobbig att leva med. Hon krävde mycket aktivering och det märktes direkt när vi tagit det lugnt ett par dagar. Hon var dock väldigt enkel att aktivera eftersom hon tyckte att allt var jättekul.

Min nuvarande är väldigt enkel att leva med men har som sagt varit svårare att träna med. Just nu passar det väldigt bra i mitt liv, livet är mer än träningen. Hon hänger ju med på träning, vi kör rally, lydnad, noeswork, spår. Har fått kämpa mer med henne i träningen än den förra men nu verkar det ju gå framåt.
 
Jo, chodskyns problem är jag bekant med, men där har jag även relativt bra koll på linjer och uppfödare att det känns som att jag i så fall kan hitta en valp med både bra hälsa och mentalitet utan att det blir alltför stort lotteri. Det jag saknar är arbetsmeriter hos många uppfödare, men det kan ju komma framöver också. Många tilltänkta avelshundar är väl ännu rätt unga.

Att mudin har lätt till skall har jag läst mig till och är väl inget jag ser som ett jätteproblem bara man vet om det. Där har jag dock noll koll på mentalitet och liknande, utöver sånt jag lyckats läsa mig till, och det får man ju trots allt bara en begränsad uppfattning av.

Jag tycker också de lapska vallhundarna verkar härliga, är väl rätt friska både fysiskt och mentalt dessutom, om jag förstått det hela rätt. Det jag funderar lite över är dock om de har nog med driv? Jag kan ju erkänna att jag blivit lite bortskämd av att ha jobbat med kelpie, reaktionerna ska vara snabba! Har en "extralabrador" på deltid nu, och med henne känns det som att man kan sätta sig och dricka en kopp kaffe emellan att man gett kommando tills man får svar. :o

Om du har bra kontakter inom chodsky hade jag fortsatt kika på den. Tränar regelbundet med en chodsky-tik och träningsmässigt verkar hon trevlig. Själv valde jag bort lapparna för att de verkade vara lite mer svårmotiverade än vad jag önskar, så jag blev glatt överraskad över de som kör samma kurs som mig. De kör även rallylydnad. Är du säker på att du inte ska ha en kelpie då? En omplacering kanske, så du vet vad du kan förvänta dig i aktivitetsnivå?
 
En lagotto romagnolo? Nej, alla lagotto är inte hemska stressade monster ;) Var bara noga med val av kennel så får du en stabil rolig kompis att träna med.
 
Förmodligen lite i största laget, men kh collie från bruksmeriterade linjer?
@Dentaku kanske kan tipsa (eller avråda)?
Fördelen med en bruksras är väl att det är lättare att hitta bruksmeriterade hundar och även MHn och MTn att gå efter.
Lapsk vallhund tror jag är ett ganska osäkert kort, jag var själv väldigt intresserad av rasen ett tag men blev lite avskräckt. Det finns absolut bra hundar men lapphundarna tycks av någon anledning vara lite överreklamerade nuförtiden, de framställs som plättlätta samtidigt som de har stor kapacitet "om man vill".
Ska jag gå efter hundbekanta så är det ganska många som slitit sitt hår över sina stressade, osäkra hundar...
 
En lagotto romagnolo? Nej, alla lagotto är inte hemska stressade monster ;) Var bara noga med val av kennel så får du en stabil rolig kompis att träna med.
Tack, men känner några såna och de är inte riktigt vad jag söker. :)

@Lona Tack för info om de lapska! Jag blir också lite skeptisk till "de blir vad du gör dem till"-raser, min erfarenhet säger att det snarare handlar om ojämna raser, vissa hundar som helst bara "är med" och andra hundar som vill och behöver jobba. Lite så vet jag att det är inom chodskyn.

Korthårig collie är väl också en ras som kanske inte är helt otänkbar, även om den är lite i största laget, som du säger. Är lite bekant med en uppfödare, men där är det också främst utställning som meriteras, så har dålig koll på rasen ändå, utöver att de hundar jag träffat varit trevliga!
 
Det är lydnad - bruks som är mest intressant, agility- och rallylydnadsmeriter är inte mycket mer intressant än utställningsmeriter för min del. Och jag vill ha en ordentligt motiverad hund, där man kan lyckas bra i såna grenar, annars kan jag lika gärna skaffa mig en ny isländsk fårhund att hobbyträna lite med. :)

Agility är väl Mudin största gren i Sverige, jag ser ofta såna på tävlingar. Och jag irriterar mig något så fruktansvärt på att du vill ha en "ordentligt motiverad hund" men inte tycker att agilitymeriter är intressant. Som om det inte krävdes en ordentligt motiverad hund för att lyckas på agilitybanan? :cautious:
 
Om du har bra kontakter inom chodsky hade jag fortsatt kika på den. Tränar regelbundet med en chodsky-tik och träningsmässigt verkar hon trevlig. Själv valde jag bort lapparna för att de verkade vara lite mer svårmotiverade än vad jag önskar, så jag blev glatt överraskad över de som kör samma kurs som mig. De kör även rallylydnad. Är du säker på att du inte ska ha en kelpie då? En omplacering kanske, så du vet vad du kan förvänta dig i aktivitetsnivå?
Vad är det för kurs du går?

Jag är absolut inte säker på att jag inte ska ha en kelpie! Äldre omplacering vore kanske inte helt omöjligt, men blir det en kelpie vill jag ju ha en valp... :o Vilket förvånar mig lite också, för min senaste var ett riktigt monster. Men de har väl någon speciell kelpiecharm som gör att man glömmer bort det totalt och bara minns de stolta blickarna när han lyckats med något nytt. :D

919l5k.jpg
 
Agility är väl Mudin största gren i Sverige, jag ser ofta såna på tävlingar. Och jag irriterar mig något så fruktansvärt på att du vill ha en "ordentligt motiverad hund" men inte tycker att agilitymeriter är intressant. Som om det inte krävdes en ordentligt motiverad hund för att lyckas på agilitybanan? :cautious:
Haha jag var faktiskt på väg att lägga till sen att agilitymeriter inte är helt ointressant i rätt kombination, men då jag själv är rätt ointresserad av det så vill jag ju veta att det finns ordentligt med fokus också och inte "bara spring". :) Jag är faktiskt väl medveten om att det krävs både motivation och fokus för att lyckas bra där också, så ber om ursäkt. ;)

Dock är det väl långt ifrån alla jag kikat på som är på nån högre nivå med sina hundar, och då säger det mig väldigt lite, speciell då jag har väldigt dålig koll på vad de olika klasserna i agility innebär.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte vara lite kreativ med trådnamnet för det lät lite mer spännande än alla rasvalsnamn som är tagna :D Som flera vet är jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 346
Senast: Preussen
·
Hundavel & Ras Då jag blev tvungen att köra hem foderhästen i helgen och därför behöver sätta fokus på något annat får ni stå ut med ännu en rastråd:D...
Svar
11
· Visningar
1 441
Senast: Grana
·
Hundavel & Ras Blir väl halshuggen nu, men tar den risken:p Jag har en rottistik som jag självklart älskar sååå!! Men då hon har hd C o D o ad 1 o...
Svar
5
· Visningar
1 365
Senast: hastflicka
·
R
Hundavel & Ras Skriver under anonymt nick för att inte råka hänga ut någon.. Jag har köpt en tik för avel. Rasen är av liten vallhundstyp som ska...
Svar
14
· Visningar
2 753

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp