Lagom storlek på häst

Den minsta vikt som ryttare inkl. utrustning skall väga vid distansridning och tävling över längre sträckor (typ 16 mil) är 75 kg och vad jag sett rider många små arabhästar.
Ja precis , min mamma har tävlat lite distans så det har jag ju hört . Men de värkar va många som tycker att 60-65 är i tyngsta laget för en d ponny 🤔
 
Jag har ridit en robust C-ponny nyligen och väger runt 65 kg, då är jag även 176 lång, så kan känna mig lite för lång. Skulle inte säg att din vikt är något hinder för vilken typ av häst du letar efter, även om du själv känner dig överviktig.

Personligen om jag letar efter häst hade jag kollat på några som ser trevliga i lagom mankhöjd och sen provridit för att se vad jag själv tycker.

Tycker det är mer att leta individ än en specifik storlek, räcker jag kollar på den hästen jag hade, skulle inte köpa en häst som var över 170 i manken, hittade en jag provred och vi klickade, sen att hon var 174 i manken spelade mindre roll. Är tacksam över de år vi fick ihop.
 
Jag har ridit en robust C-ponny nyligen och väger runt 65 kg, då är jag även 176 lång, så kan känna mig lite för lång. Skulle inte säg att din vikt är något hinder för vilken typ av häst du letar efter, även om du själv känner dig överviktig.

Personligen om jag letar efter häst hade jag kollat på några som ser trevliga i lagom mankhöjd och sen provridit för att se vad jag själv tycker.

Tycker det är mer att leta individ än en specifik storlek, räcker jag kollar på den hästen jag hade, skulle inte köpa en häst som var över 170 i manken, hittade en jag provred och vi klickade, sen att hon var 174 i manken spelade mindre roll. Är tacksam över de år vi fick ihop.
Ja asså jag skulle såklart kunna ha en häst som är 160 cm om de är så men de är just när jag ska sadla o sånt som de blir lite jobbigt pga min längd . Men man kan ju iofs använda pall om de är så . Det viktigaste för mig är att hästen är snäll o att vi klickar bra , men är skönt o veta att jag kan köpa en d ponny om jag skulle hitta en jag verkligen klickar med :)
 
Ja precis , min mamma har tävlat lite distans så det har jag ju hört . Men de värkar va många som tycker att 60-65 är i tyngsta laget för en d ponny 🤔
Jag tror inte det är så många som tycker det och de som gör det har nog inte så stor erfarenhet skulle jag tro. Det finns de som tycker åt andra hållet också, att hästar kan bära hur mycket som helst i princip, och det är ju förstås ännu värre. Men i ditt fall är vikten inget problem för hästen så leta upp en snäll häst i en storlek du trivs med och oroade dig inte för att du är för tung :)
 
Jag tror inte det är så många som tycker det och de som gör det har nog inte så stor erfarenhet skulle jag tro. Det finns de som tycker åt andra hållet också, att hästar kan bära hur mycket som helst i princip, och det är ju förstås ännu värre. Men i ditt fall är vikten inget problem för hästen så leta upp en snäll häst i en storlek du trivs med och oroade dig inte för att du är för tung :)
Ja absolut det är klart att de är bättre att man sätter en lägre maxvikt en alldeles för hög . Skulle aldrig sitta upp på en häst om jag vägde onormalt mycket :)
 
Läste i en tråd på sidan att många tyckte att de är på gräsen att man kan rida ponny vid den vikten , så blev lite nojig :o

Det behöver du inte vara, om ponnyn är normalt byggd.

Jag väger 62-63-kg och är 165 cm lång. Jag rider en stor d- ponny och en liten stor häst på 155 cm.

Så jag röstar för att du hittar en ponny eller en liten storhäst. Lycka till! Vad roligt!!
 
Det behöver du inte vara, om ponnyn är normalt byggd.

Jag väger 62-63-kg och är 165 cm lång. Jag rider en stor d- ponny och en liten stor häst på 155 cm.

Så jag röstar för att du hittar en ponny eller en liten storhäst. Lycka till! Vad roligt!!
Ja precis en d ponny eller en häst på kanske runt 150-155 passar nog mig bäst . Tack så mycket , längtar väldigt mycket efter o ha en egen häst så man kan göra exakt så som man själv vill :D
 
Jag har en viktgräns på mina "d-ponnyer" (inte slutmätta och de är med all sannolikhet närmare 150 cm därav "") på 75 kg. På våran arab som hade ryggproblem satte jag en gräns på 70 kg då det var tydligt att tyngre personer än så blev jobbigt i perioder för honom. Araber har ofta kort rygg vilket gör ryggen stark och de kan vanligtvis bära upp en ryttare mycket bra. Din vikt är alltså inga problem alls för en d-ponny och inte för de flesta c-ponnyer heller. Köp en häst/ponny du klickar med och bry dig inte om vad omgivningen tycker. De flesta vuxna som har ponny eller häst i höjdspannet däromkring har fått höra ett och annat från omgivningen men man ska ha en häst man trivs med själv. Man ska inte välja häst efter någon annans tycke och smak utan efter sin egen. Jag är 168 cm lång och skulle aldrig välja en större häst än de jag har. Jag gillar ponnystuket och är så glad att jag kan rida den typ av häst jag gillar.
 
Skönt o höra , vad har du för ponny ? :)

En irish cob:

5207924E-8885-4E77-B145-46F8E1AE8457.jpeg

Jättetrevlig ponny, enkel och helt okomplicerad. Han är slutmätt till 147 cm.
 
Försökte hitta på en bild när jag red, men upptäckte att jag inte haft någon kameraman under dessa år! :rofl:

Hittade dock en bild när jag var och provred honom innan köp:
Visa bifogad fil 39095
Som sagt, jag är 171 cm lång, han 147, och jag väger runt 70 kg.

Sen visst, klart jag är lite lång på honom, det skiljer ju nästan 25 cm mellan oss, och hade jag köpt häst för att träna seriöst med och tävla så hade jag självklart letat storhäst, men vi lufsar mest i skogen och njuter av livet och då passar han mig ypperligt!

Tidigare häst var 168 cm, och jag lär då säga att det är 100 ggr behändigare med en ponny! Täckena är små och enkla att hantera, finns massa plats kvar i transporten, lättare att sadla och tränsa och jag ser över ryggen med lätthet!:rofl::love:

Kommer nog aldrig köpa storhäst igen!:idea::rofl:

Har hört att 10 cm lägre häst är idealet, alltså borde jag ha en på 160...
 
65kilo är ingenting för en D-ponny! En grövre C-ponny kan du även sattsa på om du så skulle vilja det!
Hitta en ponny/ liten häst du vill ha och ha Kul!
Lycka Till!
 
Sen visst, klart jag är lite lång på honom, det skiljer ju nästan 25 cm mellan oss, och hade jag köpt häst för att träna seriöst med och tävla så hade jag självklart letat storhäst, men vi lufsar mest i skogen och njuter av livet och då passar han mig ypperligt!

Tidigare häst var 168 cm, och jag lär då säga att det är 100 ggr behändigare med en ponny! Täckena är små och enkla att hantera, finns massa plats kvar i transporten, lättare att sadla och tränsa och jag ser över ryggen med lätthet!:rofl::love:

Kommer nog aldrig köpa storhäst igen!:idea::rofl:

Har hört att 10 cm lägre häst är idealet, alltså borde jag ha en på 160...
Ja precis det är så jag känner med att det är mycket lättare att hantera en mindre häst , har lite problem med o sadla när hästen är så mycket högre . Blir ett träningspass o bara få upp sadeln på ryggen 😂
 
Jag har en viktgräns på mina "d-ponnyer" (inte slutmätta och de är med all sannolikhet närmare 150 cm därav "") på 75 kg. På våran arab som hade ryggproblem satte jag en gräns på 70 kg då det var tydligt att tyngre personer än så blev jobbigt i perioder för honom. Araber har ofta kort rygg vilket gör ryggen stark och de kan vanligtvis bära upp en ryttare mycket bra. Din vikt är alltså inga problem alls för en d-ponny och inte för de flesta c-ponnyer heller. Köp en häst/ponny du klickar med och bry dig inte om vad omgivningen tycker. De flesta vuxna som har ponny eller häst i höjdspannet däromkring har fått höra ett och annat från omgivningen men man ska ha en häst man trivs med själv. Man ska inte välja häst efter någon annans tycke och smak utan efter sin egen. Jag är 168 cm lång och skulle aldrig välja en större häst än de jag har. Jag gillar ponnystuket och är så glad att jag kan rida den typ av häst jag gillar.
Ja det viktigaste är ju att man trivs själv med hästen , jag tror jag skulle rida en mindre häst mycket bättre faktiskt . Finns väl alltid folk som ska tycka o tänka men de bryr jag mig inte om utan var bara rädd att de på nått sätt skulle va dåligt för hästen . Men enligt alla här så ska de ju inte vara nått problem så det var skönt o höra :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 598
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 908
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 979
Senast: WBanna
·
Gnägg Om dotterns intresse för ridning håller i sig skulle jag vilja köpa en ponny. Men går det att kombinera mor/dotter i önskemål kring...
2
Svar
28
· Visningar
3 281
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp