Lagom storlek på häst

Sen visst, klart jag är lite lång på honom, det skiljer ju nästan 25 cm mellan oss, och hade jag köpt häst för att träna seriöst med och tävla så hade jag självklart letat storhäst, men vi lufsar mest i skogen och njuter av livet och då passar han mig ypperligt!

Tidigare häst var 168 cm, och jag lär då säga att det är 100 ggr behändigare med en ponny! Täckena är små och enkla att hantera, finns massa plats kvar i transporten, lättare att sadla och tränsa och jag ser över ryggen med lätthet!:rofl::love:

Kommer nog aldrig köpa storhäst igen!:idea::rofl:

Har hört att 10 cm lägre häst är idealet, alltså borde jag ha en på 160...
Det skiljer 27 cm mellan Peder Fredricson och hans mästerskapshäst All In :)
 
  • Gilla
Reactions: ako
Det skiljer 27 cm mellan Peder Fredricson och hans mästerskapshäst All In :)

Haha, ja men då så, då är det lugnt!:up::p:rofl:

Nej men som sagt, jag är ju lite för lång, MEN, det är inget som stör varken mig eller hästen. Sen skulle jag självklart vilja gå ner några kilon mest för min egna skull, men självklart så skulle ju hästen vinna på det också.
Vi trivs med varandra och ridningen fungerar klockrent, så jag ser det som sagt inte som något problem. Jag går promenader och tömkör med jämna mellanrum också, så det blir verkligen inte ridning varje dag, långt ifrån.

Han är grövre med kort rygg, så han bär upp mig bra,känns som om jag har mer häst under mig nu än när jag hade mitt förra skrangliga halvblod!:p
 
Alla som beskriver minsann kan rida c ponny fast dom väger 60 plus, det är ju inte ultimat oavsett.
Aha du menar så , jag har inte så bra koll på hur mycket ponnys orkar då jag bara ridit storhäst dom senaste åren . Men en c ponny skulle jag inte köpa eller rida så som jag väger nu .
 
Tror inte du behöver oroa dig över din vikt för en d-ponny. Inte heller behöver det bli problem med en större häst bara för att du är kort. Hur en häst känns att rida beror på många fler saker än mankhöjden. Hur lång hästen är i kroppen, hur grov den är men framförallt hur den är utbildad.

Prova lite olika hästar så märker du säkert att samma mankhöjd kan kännas väldigt olika!
 
Jag är också en kortare vuxen, 156 cm, och förstår precis din känsla av att man inte riktigt rår på de större hästarna. De känns som för tunga för mig. Jag har därför alltid trivts bäst på just arab eftersom de ofta är så känsliga och fina i ridningen, även om de är stora hästar :)
 
Tror inte du behöver oroa dig över din vikt för en d-ponny. Inte heller behöver det bli problem med en större häst bara för att du är kort. Hur en häst känns att rida beror på många fler saker än mankhöjden. Hur lång hästen är i kroppen, hur grov den är men framförallt hur den är utbildad.

Prova lite olika hästar så märker du säkert att samma mankhöjd kan kännas väldigt olika!
Ja absolut de vet jag , ridit hästar i många olika storlekar men de är just hanteringen som är lite jobbig när hästen är så mycket högre en en själv :)
 
Jag är också en kortare vuxen, 156 cm, och förstår precis din känsla av att man inte riktigt rår på de större hästarna. De känns som för tunga för mig. Jag har därför alltid trivts bäst på just arab eftersom de ofta är så känsliga och fina i ridningen, även om de är stora hästar :)
Ja exakt ! Blir nog en arab faktiskt då jag endå har bäst erfarenhet av dom . Och dom finns ju i lite mindre varianter med så det är bra ☺️
 
Ja absolut de vet jag , ridit hästar i många olika storlekar men de är just hanteringen som är lite jobbig när hästen är så mycket högre en en själv :)
Ja du ska ju välja en häst som känns lagom för dig 😊
Jag är 160 cm och tycker att det känns lagom sålänge hästarna inte blir över 170 cm typ, sådär en dm högre än ens egen längd funkar men högre blir krångligt.
 
Ja exakt ! Blir nog en arab faktiskt då jag endå har bäst erfarenhet av dom . Och dom finns ju i lite mindre varianter med så det är bra ☺
Jag trivs också med araber. De är lite av hästarnas "border collie", men det kan kännas lite spensliga för en vuxen ryttare.

Det är dessutom inte ovanligt att vuxna efterfrågar ponny. När vi sålde vår 144 cm connemara, så var det en vuxen person som köpte honom.

Hon var i din längd!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 599
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 910
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 979
Senast: WBanna
·
Gnägg Om dotterns intresse för ridning håller i sig skulle jag vilja köpa en ponny. Men går det att kombinera mor/dotter i önskemål kring...
2
Svar
28
· Visningar
3 281
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp