Bukefalos 28 år!

Lagotto och Tollare

kamomillo

Trådstartare
Jag har MYCKET ytliga bekanta som bestämt sig för att köpa sig varsin valp. En av dom vill ha Lagotto, den andra vill ha en Tollare.
Jag orkar inte ha synpunkter på deras rasval, eller klokheten i att ha 2 valpar samtidigt;)
Dom är i alla fall vana hundägare.
Nu till frågan. Har dessa raser några sjukdomar eller så, som man speciellt ska tänka på?
Deras senaste hund dog i cancer, så dom vill ha statistiskt sett så friska hundar som möjligt. Sen kan ju allt hända på vägen...
Något annat som är speciellt för just dessa raser?
Helt enkelt, finns det något jag bör framföra INNAN dom köper hundarna?

Stort tack om någon kan hjälpa mej:bow:

* Jenny *
 
Se upp med temperamentet på lagotton.... det är fortfarande mycket rädslor i rasen, enl en vän som fött upp dem.
 
Lagotto - ögon, HD och framförallt hudproblem. Verkar finnas en hel del allergi inom rasen som sätter sig både i huden och mag-tarmkanalen (så många som 7% enligt RAS). Mentaliteten är dock värst tycker jag och det man ska vara mest noga med.

Tollare - Tollarsjuka, HD, ögonsjukdom (PRA)

Överlag verkar tollare vara sundare än Lagotto tycker jag och det är även der intryck man får när man läser i RAS.
 
Lagotto är vad jag fattat en mycket svår hund att hitta frisk och med bra mentalitet, så där får man vara noga. Har en vän som haft flera stycken som dom arbetat med (aktiva sökhundar) men det blir inga fler där just pga att det är så svårt att hitta en riktigt bra. Så där gäller nog mycket detektivarbete att leta friska och mentalt sunda individer.
 
Säger samma om lagotto, HD, ögon, mentaliteten framförallt.
Har träffat både trevliga och inte lika trevliga lagotto (själv lagottoägare) och kan definitivt tänka mig en lagotto igen i framtiden. Uppfödarna har överlag blivit mer medvetna om problemen med ffa mentaliteten.
 
När det gäller temperamentet hade jag personligen valt en tollare alla dagar i veckan.

Jag har aldrig träffat en trevlig lagotto, utan snarare mer eller mindre hanterbara. Min erfarenhet är att har de problem med rädslor, så visar de det genom aggressivitet.

Tollarna är lite mer klämkäcka, och skulle de ha problem mer rädslor, så flyr de snarare.
 
De flesta tollare jag träffat har varit ganska svajiga i temperamentet också. Problem att vara tysta, problem att avreagera sig och lätt att gå upp i stress.
Var sugen på en tollare för länge sedan, men det suget har jag tappat helt :p
 
Den som tänker på tollare hoppas jag är väl insatt i vad det är för hund. Jag har en nu och planerar för en valp till men hittills har jag aldrig rekommenderat tollaren till någon. Dubbelmoral, ja visst!

Det är mycket speciella hundar med rätt stora mentala brister i rasen (även om få uppfödare verkar hålla med). Det krävs jobb för att hitta en bra hund och det är inte lätt att sätta sig in i. Hundarna kräver i regel mycket även om det finns soffliggare också.

Finns många retrieverraser att välja på och att valet ofta faller på tollaren tror jag beror mer på utseende än temperament. Se till att dina bekanta har träffat några stycken, det krävs en viss typ av människa för att man ska passa med en tollare
 
Båda raserna har väl haft otur med att bli alltför populära snabbt vilket brukar visa sig negativt både när det gäller hälsa och mentalitet...
Jag har nog faktiskt träffat fler trevliga lagottos än tollare men jag är inte särskilt impad av någon av raserna när det gäller mentaliteten trots att jag var rätt inne på tollare för några år sedan.
Och vad jag tycker är jätteviktigt när det gäller tollare är att de definitivt inte är en mindre, rödare version av golden retriever vilket många tyvärr tror. Tollaren har ett helt annat temperament än till exempel labbe och golden - många tenderar nog att dra alla retrievers över en kam som "käcka, glada och dum-snälla" och det stämmer ju inte riktigt ;).
 
Båda raserna har väl haft otur med att bli alltför populära snabbt vilket brukar visa sig negativt både när det gäller hälsa och mentalitet...
Jag har nog faktiskt träffat fler trevliga lagottos än tollare men jag är inte särskilt impad av någon av raserna när det gäller mentaliteten trots att jag var rätt inne på tollare för några år sedan.
Och vad jag tycker är jätteviktigt när det gäller tollare är att de definitivt inte är en mindre, rödare version av golden retriever vilket många tyvärr tror. Tollaren har ett helt annat temperament än till exempel labbe och golden - många tenderar nog att dra alla retrievers över en kam som "käcka, glada och dum-snälla" och det stämmer ju inte riktigt ;).

Tollaren är väl kanske den retrievern som är minst retriever. De är mer reserverade och återhållsamma än glada och dumsnälla mot främlingar och jag upplever inte heller den där spralligheten som många andra retrievers har.
Skäller mer gör dom också.

I mitt yrke träffar jag ju dagligen hundar av alla möjliga raser och det är sällan man kan hantera en Lagotto utan munkorg och en Tollare är ofta rädd och spänd och reserverad medan till exempel Flatten eller Labben kommer fram och hälsar och genast letar reda på godisburken. Självklart träffar jag individer som reagerar helt annorlunda också, men detta är hur det ser ut överlag.
 
Har haft en hel del Tollare omkring mig i olika samanhang. Klubb/träning, granne, bekanta samt en som födde upp.
Samtliga hundar utom två har lämnat en hel del att önska mentalt. De två som varit okej har varit av tydliga jaktlinjer och använts i jakt och lydnad på elitnivå. Den ägaren är extremt hundkunnig. De andra har ägts av "hyffsat hundfolk". Två hundar har varit agressiva. En togs bort när den tillslut högg en familjemedlem ordentligt.
upplever dom som hundar med nerv och en hel del ljudrädslor.
Hon som födde upp la ner uppfödningen pga rasens rädslor. Hon föder i dag upp goldens ist.
Tollaren underskattas ofta och misstas för en lightgolden.
Självklart finns bra Tollare. Bara man vet hur man letar valp. Och sen kan erbjuda det den faktiskt behöver. Det är en ras som behöver aktivering för både kropp och hjärna.
 
Tack Tack! :bow:
Jag ska skriva ut tråden och låta paret läsa det ni skriver.
Buke är bra! Här kan man fråga allt möljigt

* Jenny *
Modigt och schysst av dig. Det är inge bidare att leva i 10-15 år med "fel" hundras. Det gör hundägandet så mycket mer komplicerat och tar bort mycket av glädjen. Har gjort den resan....
 
Jag låg och funderade i går kväll-
OM dom står fast vid sitt rasval, hur tar man redan på hundarnas mentalitet vid olika kennlar?
Personliga rekomendationer? via kennelklubben? MH? utställningar?
Dom har inga utställningsambitioner, vad jag vet ;)

* Jenny *
 
Absolut MH. Men så ska man ju kunna tyda ett MH också så man vet hur hunden har reagerat. Att bara ha gjort etr MH säger ju ingenting.
sen ska man nog hålla sig borta från utställningsavel. Min erfarenhet oavsett ras är att där prutar man på mentalitet före utseende.
Försök hitta kennlar som avlar för tävling/jakt.
sen ska de ju vara medvetna om att Tollaren faktiskt är en jaktavlad ras i grunden med jaktinstinkter och allt det kan medföra i vardagen.
Eftersom iaf Tollaren ofta tas för en enklare ras än vad den är skulle jag rekomendera ett besök på en klubb där det finns hundar och ägare av rasen för att få en inblick i hur mycket träning och jobb som krävs för att få en trevlig hund.
 
Om de är intresserade av lagotto, be dem leta upp gruppen för lagottoägare (finns två) på fb. Där kan de få mycket tips och rekommendationer om rasen i allmänhet och om uppfödare.
BPH är nåt lagottoklubben flaggar för att lagotto bör genomgå.
Likaså kan det vara värdefullt att ändå besöka utställningar för dem, för att se hur hundar från olika kennlar reagerar i såna miljöer. Finns fortfarande några lagotto som backar för domare....Så en katalog och iväg till utställningar. Bor de nära Uppsala så har lagottoklubben sin rasspecial i Österbybruk i juni.
 
Lagotton har blivit väldigt populär på kort tid, så det är inte konstigt att det finns mycket "skräp" i rasen. En kompis till mig har en underbar lagotto, social, arbetsvillig, lättlärd med av- och på-knapp, samt utställningsmeriter. Andra jag träffat har varit riktigt otrevliga, skygga och/eller aggressiva.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 639
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 272
Senast: Ajda
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 804
Senast: Snurrfian
·
L
  • Artikel
Dagbok Som några nog vet så dog våran hund B i höstas 💔 Och hon var min bästavän och den som jag tyckte MEST om och var som mest nära i hela...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 977

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bilsätesskydd
  • Vilken ras passar mig?
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Bygga flyttbar ligghall
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp