Bukefalos 28 år!

Lagotto romagnolo

Kilauea

Trådstartare
Är det nån som har en eller flera vovvar av denna ras?
Står själv i kö hos en uppfödare.
Har tyvärr inte tid att skaffa en valp just nu, men så fort jag får det så....
För och nackdelar med rasen!?!?!
 
Jag har ingen själv. Men en bekant till mig är uppfödare. Nackdelar? Tja de hoppar väldigt mycket! Kan man inte leva med en hund som hoppar på folk så skaffar man sig ingen Lagotto. De gillar även att kika efter vad som finns på bord och diskbänkar.

De gräver väldigt gärna, så har man otur så ser de ut som små jordbollar när de kommer in igen.

Fördelar: Lagom storlek och en trevlig hund! De är rätt så aktiva!
 
Jag har ingen själv, men vi har två stycken på det dagiset där jag arbetstränar.
De är jätte charmiga och krulliga ;) :D. Den ena är bara runt året och ganska bjäbbig, den andra är några år och jag har nog aldrig hört henne skälla. Tyvärr så drar båda två i kopplet. Vet inte om det beror på oupfostrade hundar eller om de är överaktiva?
 
Jo, att de är aktiva är nått jag hört. Och att de är små "grävlingar"........men det är sånt som jag tänkt stå ut med!!
 
Vi går i väntans tider på en Lagotto. Han är nu 6 veckor och han flyttar hem om ca 3 veckor. Han är hur gosig som helst och det är även hans mamma.

Visst är de lite "hoppiga" men det finns det ju flera raser som är.

Det är ju en hundras som verkligen måste jobbas. Annars blir det lätt problem. Våran skall jobba med sök och lydnad samt att vi har en häst så det blir en stallhund.

Jag hoppas du står på kö hos en seriös uppfödare. Det finns lite lustiga sådana nämligen har jag märkt. Om du är intresserad av våra erfarenheter när det gäller det så maila mig.
 
Jodå, det är en seriös uppfödare. Men jag mailar så kan jag väl få höra lite om hur det går med er lilla vovve sen!
 
mmm nu avlas det på vad som helst. Money maker... Många på kö så de kan avla på precis vad som helst bara för att få sina kulor...
 
Har ingen egen erfarenhet om dom men har en bekant som har 3 stycken.
Hennes hemsida är här och jag vet att hon inte har något emot om du ställer frågor till henne :)
 
Perfekt med svar på vilka uppfödare som är seriösa!!
Skriv gärna fler om ni vet några (det skadar aldrig att höra efter på fler ställen, ändå). :)
 
Har en bekant som har en lagotto. Har bara träffat den en gång, och då på ett "kalas "(massa människor där) Hunden var då väldigt osäker och vågade knappt hälsa på någon. Men bara man satt lugnt och avvaktade så kom han till slut frma och hälsade, men var fortfarande väldigt osäker.
Vet inte alls om detta är något utmärkande för rasen, dvs reservation för främlingar, eller om det bara är just den här individen. Hunden var väldigt go när den väl hade vågat sig fram i alla fall!
 
Det finns Lagotton som är lite "blyga" kan man säga. Rasen skall inte vara det men det blir lät så när man avlar på allt. En lagotto skall vara framåt och pigg. Dom är oftast en väldigt glad hund men värnar väldigt om sin familj.

Det har ju framkommit här i diskussionen att det avlas på det mesta och tyvärr så är det så. Det finns ganska mycket höftproblem. Är man noga som valpköpare att kontrollera vad man köper och av vilka uppfödare så skall man kunna få en bra hund. Det finns ju uppfödare som mer eller mindre har uppfödningsfabrik, om ni förstår vad jag menar.

Vi går nu i väntans tider, det är bara 2 veckor kvar tills våran valp flyttar hem. Vi ville köpa från en liten uppfödare samt att valpen är uppväxt i hemmet och inte i en hundgård på tomten, den valpen vi köpt är det.

Samt att föräldrarna är bra i höfterna.
 
Ja, det där med höftröntgen känns viktigt!
Är van vid det då jag sedan jag föddes växt upp med labradorer (de kan ofta ha HD-fel, inte våra tack och lov!)
Tycker som du Sir_Pocket: en uppväxt för valpen i hemmiljö och inte i nån hundgård är viktig!
 
En vän till familjen föder upp engelsk springer spaniel samt har en lagotto romagnolo, vet ej om dem ska ta några valpar men bild på henne finns under, www.kennelhighscore.com
 
Sv: Lagotto romagnolo

Jag har fått uppfattningen att för signalkänsliga hundar så är de svåra att möta första gången. De visar nämligen tänderna som lekinvit, vilket är svårt för många övriga raser att förstå. Kan bli missförstånd. Har sett flertalet sådana möten.
 
Sv: Lagotto romagnolo

Mina föräldrar har en lagottotjej. Hon är nu *tänka* fyra år. Hon hoppar och skäller en del när hon hälsar folk välkomna. Att gräva och undersöka diskbänkar är favoritsysslor. Hon hämtar ofta pinnar i skogen och gräver ner. När hon var liten blev dom tvungna att sätta hönsnät runt varje rabatt för annars gick hon och grävde, ffa när hon lärde sig att katternas toalett fanns där. Kattbajs är mums! :eek:
Hon kommer inte från någon kennel utan det är min faster som tog en kull "på kul". De har en mycket bra tik både exteriört och mentalt. Parade med en meriterad hane. Trots det blev en majoritet av kullen "ärthjärnor". :crazy: Reserverade och inte allt för smarta individer. Dock vågar alla i kullen hälsa på främlingar....så länge de inte har keps och solglasögon. :D

//Alice
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 675
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Är äntligen i livet där jag kan skaffa valp igen (schäfer). Har kontakt med en uppfödare som planerar att para deras tik med en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 797
Senast: YlvaG
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 401
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 954
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp